همانطور که با مطالعه مقاله “ویژگی نرمی بالای بتن الیافی” دیدید، یکی از گونه های جدید بتن الیافی بتن الیافی نرم می باشد که دارای مشخصات و ویژگی های بسیار کاربردی و با راندمان بالا می باشد. این نوع بتن با توجه به نرمی خاصی که دارد می تواند در ساخت قطعات با نرمی و انعطاف بالا به کار رود. با توجه به این خاصیت است که می توانید امروز بتن الیافی به کار رفته در طراحی نمای ساختمان ها را ببینید که در طرح و شکل های متنوع و بسیار زیبا و دارای خلاقیت در طراحی مشاهده نمایید. که خصوصیت نرمی و انعطاف بتن به شدت به این امر کمک کرده است.

تولید بتن الیافی نرم

اما پس از آشنایی با خواص و مزیت های این بتن نرم حال این سوال مطرح می شود که این بتن چگونه ساخته و تولید می شود. در پاسخ باید گفت که یکی از روش های تولید بتن فیبری نرم، که از نرمی بسیار بالایی برخوردار است، ریختن دوغاب بر روی الیاف بتن الیافی می باشد. در این روش از تولید بتن الیافی نرم، میزان الیاف به کار رفته نسبت به بتن الیافی معمولی بسیار بیشتر و حدود 10 درصد کل حجم بتن می باشد. (یعنی تقریبا ده برابر میزان الیاف بتن الیافی معمولی)

برای تولید بتن فیبری نرم در این روش، ابتدا الیاف را جدا ریخته و روی آن ها ملات دوغابی می ریزیم که این دوغاب فضای بین الیاف را کاملا پر می کند سپس الیاف مورد نظر را در طرح اختلاط بتن الیافی با سایر مصالح طبق روش هایی که پیش از این بیان کردیم، مخلوط می کنیم. بتن الیافی تولید شده با این روش علاوه بر نرمی بسیار بالایی که دارد، بسیار مسنحکم و نفوذ ناپذیر نیز می باشد. و در سطح آن لایه های محافظی ایجاد می شود که از ترک های سطحی آن به کلی جلوگیری می کند.

نرمی این گونه بتن الیافی قابل مقایسه با دال های فولادی می باشد. در واقع می توان شکل های دلخواه را با آن طراحی نمود و دست طراحان برای هر گونه خلاقیت در تولید طرح های مختلف پنل های بتن الیافی باز است. علاوه بر شکل پذیری و مقاومت خمشی بالای این نوع بتن، که تقریبا حدود 45 پاسکال می باشد، به دلیل درصد بالای الیاف ترکیبی، مقاومت فشاری این بتن نیز قابل توجه است که میزان آن تقریبا حدود 100 الی 110 مگا پاسکال می باشد.

این گونه بتن الیافی با نرمی بالا نه تنها شکل پذیری خوبی دارد، بلکه به علت مقاومت فشاری بالا می توان از آن به عنوان لایه هایی جهت محافظت از یک سازه استفاده کرد. مثلا در باند فرودگاه ها برای تحمل ضربه ها می توان از این بتن الیافی استفاده کرد که بازدهی قابل قبولی دارد. علاوه بر آن برای پوشش بتن های کار شده قدیمی که دچار ترک شده اند می توان از این بتن استفاده کرد.

بتن الیافی با توجه به الیاف به کار رفته در آن ها دارای انواع مختلفی است. که یکی از الیاف به کار رفته، الیاف شیشه می باشد که بتن جی اف آر سی / GFRC تولید می کند. برای آشنایی با نمونه های کاربردی پنل های جی اف آر سی / GFRC می توانید به صفحه جی اف آر سی / GFRC هنزا مراجعه کنید. و هرگونه درخواست و سفارشی جهت به کار گیری پنل های بتن الیافی در سازه خود را با متخصصان و کارشناسان ما در هنزا در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *