در دوره های مختلف در روند پیشرفت علم و تکنولوژی، هنر نیز پا به پای آن پیشرفت کرده و دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است. که هر کدام از این دوره ها بستر رشد مکتبی از مکاتب هنری بوده است. به این ترتیب ما با مکاتب هنری مختلفی رو به رو هستیم. که در حوزه های مختلف هنری و زیبایی شناختی بروز و ظهور کرده است. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این مبحث دوره های مختلف و مکاتب متنوع هنری چه ارتباطی با مقوله بتن اکسپوز پیدا می کند.

برای آنکه بتوانیم پیوند میان پیشرفت هنر و سبک های گوناگونی که در زمان های مختلفی از تاریخ در زمینه هنر ظهور می کنند و هر کدام نیز پیروان و هوادارن خود را پیدا می کنند، با بحث بتن اکسپوز را پیدا کنیم. لازم است این نکته را مد نظر داشته باشیم که هنر خود را در جلوه های مختلفی ظاهر می کند. از جمله نقاشی، موسیقی، نمایش و … که یکی از این گونه های هنری که بروز زیادی پیدا کرده است و به خصوص منشا پیدایش بسیاری از سبک های معماری جدید بوده است، معماری می باشد. که نقطه پیوند بتن اکسپوز با هنر است.

مناسبت نام گذاری بتن اکسپوز

یکی از سبک های هنری که در این نوشتار قصد پردازی آن را داریم و از این زاویه می خواهیم بتن اکسپوز را مورد بررسی قرار دهیم، مکتب ناب گرایی است. ناب گرایی به یکی از انواع مکاتب هنری اطلاق می شود که اوایل قرن بیستم در فرانسه شکل گرفت و توانست اثر خود را بر روی نقاشی و معماری به جای بگذارد. بتن اکسپوز همانطور که در نوشته “ناب گرایی با بتن اکسپوز” نیز گفته شد هماهنگی و همسازی زیادی با این سبک هنری دارد.

اما چرا بتن اکسپوز را می توان از جمله نمونه ها و سمبل های ناب گرایی دانست؟ به دلیل آنکه در این مکتب هنری سعی بر این است که از جزئیات کاسته شود. و به جای پرداختن به ریزه کاری  های بسیار سعی بر آن شود که نقشی ساده و کلی ارائه گردد که به دور از آن دقت های جزئی باشد. در بتن اکسپوز هم این مسئله به این شکل نمود پیدا می کند که سطحی یکنواخت، با رنگی سرد و جلوه ای مینی مال به بیننده عرضه می گردد. پس بتن اکسپوز را به همین دلیل می توان نمونه ای کامل از سبک ناب گرایی دانست.

کاربرد گسترد بتن اکسپوز

اما آیا این تنها شاخص تمایز میان بتن اکسپوز با سایر محصولات ساختمانی است؟ در پاسخ باید گفت خیر. یکی دیگر از مواردی که می تواند تفاوتی ویژه میان بتن اکسپوز با دیگر مصالح مورد استفاده در عرصه ساخت و ساز ایجاد کند این است که برخی از مواد ساختمانی که در ایجاد یک بنا به کار گرفته می شوند، دارای محدودیت در عملکرد و کاربرد هستند و مثلا تنها در بخش یا بخش های خاصی از ساختمان می توان از آن ها استفاده کرد. اما در مورد بتن اکسپوز این گونه نیست.

به دلیل آنکه بتن از آن دسته مصالح ساختمانی است که کاربردی گسترده دارد و می توان مشاهده کرد که در قسمت های زیادی از ساختمان کاربرد دارد. که شاید دلیل این توسعه در کارکرد، این باشد که قیمت این محصول در مقایسه با دیگر محصولات ساختمانی چندان بالا نیست و با وجود مناسب بودن هزینه دارای ماندگاری بالایی نیز می باشد. علاوه بر آنکه پر قدرت و مستحکم نیز می باشد که درباره بتن اکسپوز نیز همه این موارد را می توان ذکر نمود.

اما بتن اکسپوز را نباید تنها کارکرد بتن در نظر گرفت. چرا که همانطور که می دانید پیش از آنکه معماران و مهندسان ساختمان از این محصول استفاده کنند یا به ابداع این سازه ساختمانی دست پیدا کنند، بتن را به عنوان لایه ای که به استحکام بخش های مختلفی از ساختمان مانند کف، سقف ها و ستون ها کمک می کند، به کار گرفته اند. بنابراین بتن اکسپوز را نسبت به دیگر کارکردهای بتن باید جزو ابداعات جدید و کاربردهای اخیر آن به حساب آورد.

اما چرا باید به یکی از انواع بتن، بتن اکسپوز گفته شود و منظور از بتن اکسپوز چیست. لازم است بدانید که کلمه اکسپوز به معنی در معرض قرار گرفتن و ظاهر کردن است. به این معنا بتن اکسپوز یعنی آن بتنی که در معرض دید قرار می گیرد و در مقابل دیدگان مخاطبان قرار می گیرد. شاید دلیل این نامگذاری این باشد که پیش از این محصول، بقیه انواع بتن بیشتر به عنوان یک مصالح استحکام بخش در پوسته های درونی ساختمان به کار گرفته می شدند.

و بر روی آن ها با گچ یا رنگ یا دیگر مصالح لایه پوشاننده ای قرار می دادند. اما در این مورد دیگر بتن اکسپوز را با هیچ پوششی، مستور نمی کنند و خود بتن است که در معرض دید مخاطبان و بینندگان قرار می گیرد. به همین جهت به آن بتن اکسپوز گفته می شود که دلیل استقبال از چنین مصالحی را می توان با کارشناسان و متخصصان هنزا پیگیری نمود و از همین طریق با توجه به درخواستی که ممکن است نسبت به این محصول داشته باشید می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا بروید و سفارش خود را ثبت نمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *