در جمع بندی نوشته های پیشین در رابطه با آن دسته از ویژگی هایی که اضافه کردن الیاف مختلف توانسته به بتن الیافی بیفزاید، باید گفت که هم توانسته محصولی تولید کند با قابلیت های ظاهری که در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند زیبایی محصول نهایی بتن الیافی را تضمین کند و هم دارای قابلیت ها و ظرفیت های جدید مکانیکی است که آن ها را در نوشته “ارتقای خصوصیات مکانیکی بتن الیافی” به اختصار مورد تجزیه و بررسی قرار دادیم.

در اینجا می خواهیم در مورد شاخص سختی بتن الیافی صحبت کنیم. بنابر تحقیقات انجام شده، شاخص سختی بتن الیافی با وجود حدود یک و نیم درصد الیاف فولادی که شکل آن ها مستقیم نیست و دارای قلابی در انتهای خود هستنند می تواند تا بیست برابر نسبت به بتن معمولی بدون الیاف بالاتر باشد. همان طور که می دانید ساخص سختی نشان دهنده است که آن قطعه بتن الیافی چه میزان ضربه و انرژی وارد شده را می تواند تحمل کند. و افزایش بیست برابری این شاخص اتفاق بسیار مهمی در این زمینه می باشد.

مقاومت سختی و ضربه در بتن الیافی

سختی یک متریال به آن قابلیتی گفته می شود که باعث می شود آن ماده اجازه ندهد که هیچ مواد خارجی بتواند به سطح آن نفوذ کند. به همین جهت مثلا شما نمی توانید به یک ماده و قطعه با سختی بالا مثلا بتن الیافی، چیزی را نفوذ دهید و یا آن را سوراخ کرده یا خراش دهید. همچنین مسئله دیگری که درباره سختی قابل بیان است و بتن الیافی نیز از آن مستثنا نیست، این است که در برابر نیروهایی که بخواهد در آن ها تغییر شکل دائم ایجاد کنند، مقاومت می کنند. البته تغییر شکل موقت و حالت ارتجاعی شامل بحث سختی نمی شود.

نکته دیگر در رابطه با بتن الیافی این است که به لطف وجود فیبرها ترک های بتن الیافی کنترل می شود و همچنین توزیع و گسترش الیاف سبب شده که بتن الیافی بتواند در برابر ضربه های وارده مقاومت کند که دچار تغییر شکل نشود. مقاومت در برابر ضربه در بتن الیافی نسبت به بتن معمولی حدود بیست و پنج برابر بیشتر است و به این ترتیب به خوبی می تواند هر گونه ضربه ای که ممکن است پس از نصب بر آن وارد شود را به خوبی کنترل و خنثی کند.

آزمایشات انجام شده بر روی بتن الیافی که از آن توانسته ایم داده هایی به دست آوریم که نتیجه تحقیقات را به این سمت سوق دهد که بتوانیم هم مقاومت سختی و هم مقاومت در برابر ضربه را در بتن الیافی به دست آوریم و نسبت آن را با بتن معمولی بسنجیم همه با توجه به آن دسته از انواع بتن الیافی است که در کشور ما تولید شده است و با مواد اولیه داخلی توانسته ایم آن ها را بسازیم و تولید کنیم. ممکن است این نتایج در رابطه با دیگر انواع بتن الیافی که به دست آمده از مواد اولیه دیگری است، ممکن است متفاوت باشد.

شما نیز اگر بخواهید در این مورد تحقیقات را دنبال کنید می توانید که به محققان ما در هنزا مراجعه نمایید که در این راستا آزمایشاتی را با بهره مندی از تجهیزات پیشرفته انجام می دهند. همچنین یکی از نمونه های پیشرفته آن را می توان در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا دنبال کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *