بتن جزو آن دسته از مصالح ساختمانی است که کارش محکم کاری است. یعنی استحکام بخشیدن به شاکله ساختمان. از این جهت در بخش های مختلف ساختمانی آن را به کار می برند و همین امر باعث شده که ستون ها و سقف ها و کف های ساختمانی از پایداری و قوام لازم برخوردار باشند. اما دال بتنی به ورقه هایی پیش ساخته از بتن گفته می شود که می توان آن را با توجه به ابعادی که در ساختمان لازم است، در کارخانه تولید کرد و در محل کار بر روی قاب های فولادی سوار کرد.

دال بتنی ای که به این ترتیب تهیه و تولید می شود می تواند به خوبی از عهده بارهایی که وزن ساختمان به آن وارد می کند، برآید و همین مسئله توجه معماران و سازندگان بناها را به سمت دال بتنی جلی کرده است. بنا بر آنچه گفته شد، کار بتن آن است که ساختمان را محکم تر و قدرت آن را بیشتر کند. و همانطور که می دانید هر چقدر یک قطعه بتنی یا دال بتنی دارای میزان بیشتری بتن باشد به معنای آن است که آن قطعه دارای مقاومت بیشتری است.

دال بتنی و ویژگی های آن

اما باید دقت کرد که چون می خواهیم دال بتنی را در داخل ساختمان و مثلا بر روی سقف یا کف به کار بگیریم، اگر وزن آن از مقداری بیشتر باشد، درست است که باعث می شود که مقاومت آن افزایش یابد ولی باید دقت داشت که این مسئله می تواند وزن ساختمان را از مقدار مجاز خود بالاتر ببرد. و دال بتنی ای که وزنش بیشتر از حد مجاز طراحی باشد به ستون ها و طبقات پایین تر فشار آورده که می تواند باعث سستی و یا اخریب ساختمان گردد.

به همین دلیل در نوشته “نسبت مقاومت به وزن دال بتنی” گفتیم که یکی از فاکتورهای مورد بررسی در ساخت دال بتنی این است که مقاومت آن نسبت به وزن آن بالا باشد. در تماس با کارشناسان هنزا می توانید به چگونگی دسترسی به نسبت ایده آل و بهینه آشنا شوید. همچنین برای مشاهده نمونه ها می توانید به صفحه دال بتنی هنزا مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *