در نوشته “اختلاط جی اف آر سی / جی آر سی با تزریق و فشار” درباره این موضوع صحبت شد که برای پروردن و آماده سازی بتن جی اف آر سی / جی آر سی لازم است به این مسئله توجه لازم مبذول داشته شود که الیاف شیشه که در جهت مخلوط کردن با بتن آماده می شوند باید طی یک روند مستمر و با زمان بندی ثابت و یکنواخت بریده شده و به مخلوط اضافه شوند تا در نتیجه جی اف آر سی / جی آر سی تولیدی دارای قدرت های لازم در همه جهات باشد.

سه خصوصیت عمده را که ترکیب جی اف آر سی / جی آر سی توانسته به بتن اضافه کند، عبارتند از:

  1. مقاومت کششی
  2. مقاومت ضربه
  3. مقاومت خستگی

الف) مقاومت کششی: مقاومت کششی به این معنا است که وقتی بتن جی اف آر سی / جی آر سی در معرض نیروهایی قرار می گیرد که قطعات را از جهات مختلف دچار کشش می کنند، این محصول به سادگی دچار شکست نمی شود و می تواند همچنان پایدار و مقاوم باقی بماند. همین مسئله سبب شده است که بتوان از جی اف آر سی / جی آر سی در طراحی های مختلف استفاده کرد.

جی اف آر سی / جی آر سی دارای چه ویژگی هایی است؟

اضافه نمودن حدود ده درصد الیاف شیشه در حجم کل جی اف آر سی / جی آر سی سبب می شود که مقاومت کششی جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن معمولی تقریبا دو برابر شود.

مسئله بعدی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم مقاومت ضربه یا مقاومت در برابر ضربه است. این کمیت نیز به خصوص برای ساختمان هایی که در معرض زلزله ممکن است واقع شوند، دارای اهمیت است. به علاوه در مکان هایی که به عنوان پناهگاه برای مواقع ضروری و یا محا نگهداری تسلیحات و مهمات استفاده می شود نیز مقاوما در برابر ضربه اهمیت ویژه ای دارد و جی اف آر سی / جی آر سی از این جهت در اولویت برای ساخت چنین سازه ها و اماکنی می باشد.

به دلیل آن که با افزودن همان ده درصد حجمی الیاف شیشه به ترکیب بتن مقاومت ضربه جی اف آر سی / جی آر سی نسبت به بتن ساده حدود ده برابر افزایش پیدا می کند که این مقدار برای جی اف آر سی / جی آر سی عدد بسیار قابل توجهی است و به طور کامل سازه های ساخته شده با جی اف آر سی / جی آر سی را نسبت به ضربه ایمن می کند.

مقاومت ضربه جی اف آر سی / جی آر سی

در آخر می خواهیم که در برابر مقاومت خستگی جی اف آر سی / جی آر سی گفتگو کنیم. خستگی به عاملی گفته می شود که در اثر وارد آمدن نیرویی به یک قطعه به صورت متناوب، آن را تحت تاثیر قرار می دهد. یک نیروی وارد شده به یک قطعه هر مقدار هم که بزرگ باشد می تواند توسط جی اف آر سی / جی آر سی به راحتی خنثی شود. اما وقتی که وارد شدن نیرو حالت تناوبی و مداوم به خود می گیرد، حتی اگر نیروی ضعیفی باشد، احتمال فروشکستن قطعات بالا می رود.

به همین جهت همواره مقاومت خستگی چه برای سنجش کیفیت جی اف آر سی / جی آر سی و چه برای دیگر متریال ها عامل مهمی بوده است. همان طور که تا کنون مورد توجه شما قرار گرفته است وقتی که عاملی به طور نوسانی نیرویی را به یک شی وارد کند اثر آن ضربه تشدید شده و چند برابر می شود، اما حضور الیاف شیشه به راحتی توانسته است که مقاومت جی اف آر سی / جی آر سی را در برابر خستگی افزایش دهد.

یکی از قوی ترین انواع بتن الیافی، بتنی است که توسط الیاف فولادی ساخته شده باشد. هر چند از لحاظ طراحی و مباحث مربوط به زیبایی شناختی نسبت به جی اف آر سی / جی آر سی در رتبه پایین تری قرار می گیرد اما در مورد استحکام و قدرت بسیار رتبه قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. از همین رو جی اف آر سی / جی آر سی را می توان با آن بتن الیافی مورد مقایسه قرار داد.

آزمایش ها نشان داده است که افزودن حجم ده درصد الیاف شیشه به ترکیب جی اف آر سی / جی آر سی توانسته است که مقاومت این محصول در برابر خستگی را در حد بتن الیافی مسلح به الیاف فولادی بالا برده و با آن برابری می کند. بنابراین از این جهت نیز جی اف آر سی / جی آر سی کمبودی نسبت به دیگر انواع تبن الیافی ندارد و وقتی که مزیت هایی که از جهات و ابعاد دیگر دارد را مورد ملاحظه قرار می دهیم می بینیم که باید رتبه اول را در انتخاب بتن های الیافی به آن اختصاص داد.

پیشنهاد ما به شما ابن است که ابتدا سری به صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا بزنید و پس از آن برای آنکه بتوانید بهترین بهره برداری را از این محصول در سازه ها و ساختمان های تحت مسئولیت خود داشته باشید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس گرفته و مشورت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *