هر کس که با بتن الیافی آشنا باشد و روند شکل گیری این محصول را از ابتدای پیدایش و ابداع تا به امروز دنبال کرده باشد، تصدیق می کند که این محصول توانسته صنعت ساختمان را به طور چشمگیری با پیشرفت مواجه کند. که به اهمیت آن وقتی می توانید پی ببرید که بدانید بتن الیافی چه کاربردهای وسیعی دارد و چه حوزه ها و بخش هایی از سرتاسر حیطه ساخت و ساز را توانسته پوشش بدهد که بخشی از این مطلب را می توانید در مقاله “دامنه گسترده کارکردهای بتن الیافی” پیگیری کنید.

علت این امر وجود الیافی هستند که در ترکیب بتن آمیخته دشه و با آن مخلوط شده اند. البته در مقالات قبلی ذکر شد که میزان حضور الیاف در بتن الیافی طبق فرمول ها و نمودارهای خاصی باید باشید که بهینه ترین مقاومت را به ما عرضه کند. و حدود 2 درصد وجود الیاف در حجم بتن الیافی، درصد ایده آل این محصول به شمار می رود.

تعیین درصد بهینه الیاف در بتن الیافی
تعیین درصد بهینه الیاف در بتن الیافی

اما اگر دوز الیاف موجود در بتن الیافی بیشتر از حد مجاز شود، اشکالاتی به دنبال می آورد. از جمله اینکه در نمونه های آزمایشگاهی این محصول با درصد الیاف بالاتر از 2 درصد دیده شده که قطعه بتنی به سختی انسجام و صلبیت خود را به دست می آورد و احتمالا در این حالت الیاف به صورت تصادفی در حجم محصول توزیع می شوند.

همین مطلب باعث کاسته شدن از مقاومت به میزان کمی می شود. البته برای تعیین درصد دقیق و مورد نظر برای افزودن الیاف به بتن الیافی، جنس و شکل الیاف نیز دارای اهمیت است. مثلا بتن الیافی که در آن از الیاف فولادی قلاب دار استفاده می شود با آن نوعی که بهره مند از الیاف مستقیم است، دارای تفاوت هایی در این راستا هستند. ینابراین هر کدام از این ها باید جداگانه تست شوند.

که شما می توانید جزئیات اطلاعات آزمایشگاهی هر یک از انواع بتن الیافی را با تماس با کارشناسان هنزا مطلع شوید و در نهایت نیز به مشاهده نمونه های زیبای این محصول در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *