اگر بخواهیم مروری به چند مقاله گذشته از کارشناسان هنزا که در رابطه با بتن پلاک نوشته شده، بپردازیم دو موضوع اساسی را باید متمایز کرده و مورد اشاره قرار دهیم. موضوع اول به بحث نگهداری می پردازد. در این بحث سخن بر سر این است که وقتی بتن پلاک به عنوان یک مصالح ساختمانی که عمل پوشش سطح و یا کف را انجام می دهد، با دقت های لازم و بر اساس استانداردهای اعلام شده، اجرا شد و در محل مناسب نصب شد، آیا کار ما با بتن پلاک تمام شده است؟

در پاسخ باید گفت که خیر این گونه نیست. بلکه پس از این مرحله ای شروع می شود که همان مرحله مراقبت و نگهداری است. که البته اختصاص به بتن پلاک هم ندارد و شما می توانید آن را در هر فرآیند دیگری نیز مشاهده نمایید. منظور این است که پروژه های انجام شده که با دیگر مصالح ساختمانی نیز اجرا می شوند نیازمند نگهداری و نظافت هستند. این کار به این دلیل انجام می شود، که بتن پلاک اجرا شده بتواند همواره کیفیت خود را در سطحی بالا حفظ کند.

بررسی چند جانبه بتن پلاک

و این طور نباشد که مدتی که از نصب بتن پلاک گذشت، ظاهر زیبای خود را از دست بدهد و دیگر مقاومت و انسجام اولیه را نداشته باشد. برای انکه محصولی مانند بتن پلاک به این وضع دچار نگردد لازم است که عملیات مراقبتی بر روی آن به خوبی صورت پذیرد. برای آکه با جزئیات روش ها و شیوه هایی که مجریان بتن پلاک برای حفظ و مراقبت از آن انجام می دهند، آشنا شوید به مقاله “اصول استاندارد مراقبت از بتن پلاک” مراجعه نموده و آن را مطالعه کنید.

در آن نوشته به طور کامل توضیح داده شده است که برای آنکه روند محافطتی به نحو کامل و تمام انجام شود، نیاز به بررسی های چند وقته داریم، و استفاده از چه موادی برای شستشوی آن می تواند به حفظ جلای سطحی و قدرت آن کمک کند و به هر حال هر چیزی که به گونه ای با تقویت و بهبود و نگهداری از بتن پلاک مربوط است و امروزه در سرتاسر جهان توسط معماران و مهندسان خبره صورت می گیرد را سعی کرده ایم در آن نوشته مورد پردازش قرار دهیم.

اما موضوع دومی که در مروری بر نوشته های پیشین معطوف به بتن پلاک باید مورد دقت قرار گیرد، این است که در برخی از مصالح ساختمانی، به خصوص آن هایی که به عنوان کفپوش مصرف می شوند، گاها می بینیم که پس از مدتی قطعات آن شل شده و یا جدا می شوند و یا بعضی جاهای آن دچار ترک و شکستگی می شود. و همانطور که می دانید همین امر می تواند باعث شود که بقیه بخش ها نیز از لحاظ فیزیکی دچار آسیب شود.

چرا که اگر در یک مجموعه یکی از قطعات ضعیف باشد و نتواند نیروهای وارده را به خوبی تحمل کند، این نیروها بر دیگر قطعات تحمیل می شود و آن ها را فرسوده کرده و یا آسیب می زند. اما مسئله دیگری که خودبخود اهمیت پیدا می کند این است که در صورتی که یکی از قطعات به دلیل آن که به خوبی به سطح چسبیده نشده است، از سطح جدا شده یا کنده شود و یا لق شود، اثری است که بر روی زیبایی نهایی کار وارد می کند و باعث می شود که کل مجموعه بتن پلاک از ریخت و شکل بیفتد.

به خصوص بتن پلاک که علاوه بر آنکه یک مصالح کاربردی است، نقش زیبایی بخشی نیز دارد و برای آنکه جلوه یک نما یا یک کف بی نظیر شود، مورد استفاده قرار می گیرد، این مسئله می تواند برایش آسیب زیادی محسوب شود. اما همانطور که در مقاله “چسبندگی بتن پلاک به سطح” بیان کردیم، دیدید که بتن پلاک آن گونه نیست که چسبندگی ضعیفی بین آن و سطح زمین یا سطح دیواری که بر رویش نصب می شود، ایجاد گردد.

دلیلش این است که بتن پلاک توسط دوغاب چسبیده می شود، و دوغاب که به آن چسب مصالح ساختمانی گفته می شود، از ترکیب سیمان، آب و برخی افزودنی های دیگر ساخته می شود. از طرفی همانطور که مشخص است، سیمان، جزو اصلی سازنده بتن پلاک است. که تماس آن با دوغاب اثر جذبی زیادی به جا می گذارد. و این امر سبب می شود که بتن پلاک به خوبی به سطح بچسبد.

چرا که وجود مولکول ها و عناصر یمسان در دوماده مجاور هم باعث می شود که بین آن ها پیوند و جاذبه ای صورت گیرد که اثر چسبندگی آن ها را افزایش دهد. به همین علت می توان گفت که با خیال راحت می توان پنل ها و قطعه های بتن پلاک را به وسیله دوغاب به سطحی که مد نظر است چسباند و نگران جدا شدن و یا کنده شدن این قطعات نبود.

حال اگر شما پروژه ای در دست اجرا دارید و به نظرتان رسیده است که برای پوشش کف آن بهتر است از بتن پلاک استفاده کنید، می توانید برای بهبود شیوه های اجرایی آن با متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید. البته راه های دیگری نیز در این رابطه وجود دارد، که یکی از آن ها مراجعه به صفحه بتن پلاک هنزا می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *