برای اینکه بدانید ابداع و به وجود آوردن بتن الیافی توانسته چه کمکی به صنعت ساختمان سازی در جهان و همچنین در کشورمان ایران انجام دهد می توانید به مطالعه مقاله “بتن الیافی بی نیاز از خاموت” بپردازید. که در این مقاله اشاره شد که بتن به جهت صعفی که از ناحیه مقاومت کششی دارد، دارای تردی و یا شکنندگی است. این امر باعث شده که بتن دچار ترک های سطحی و یا عمیق شود که هم از لحاظ ظاهری و هم از جهت قدرت و توانایی آثار منفی به دنبال دارد. اما همان طور که می دانید بتن الیافی این آثار منفی را خنثی کرده است.

خاموت همانطور که گفته شد حلقه ای میلگردهای فولادی است که دسته ای ااز میلگردها را که برای تقویت بتن در کنار آن قرار داده شده و بتن را محافظت می کنند، نگه می دارد. به این شبکه از میلگردهای محافظ خاموت گفته می شود که کارشان این است همان ضعفی را که بتن در برابر نیروهای کششی و ضربه داراست، خنثی کرده و آن را تقویت کنند. اما بتن الیافی به جهت آنکه بهره مند از ترکیب الیاف است، نیاز کمتری به استفاده از خاموت دارد و در مواقعی اصلا نیاز ندارد. دلیل آن بررسی هایی است که نشان از بالا بودن مقاومت کششی بتن الیافی دارد.

بررسی روش های ساخت بتن الیافی

بنابراین بتن الیافی به راحتی دچار ترک نمی شود و شبکه ای از الیاف که در هم تنیده داخل حجم بتن هستند سبب شده که حتی اگر این بتن ترک بردارد، از استحکام و مقاومت مکانیکی آن کاسته نشود و بار نیروهای وارده را الیافی که در مرحله اختلاط به ترکیب این محصول اضافه شده اند، بر دوش می کشند. پس از بررسی ویژگی های بتن الیافی در مقایسه با بتن معمولی یکی دیگر از مواردی که برای آشنایی با این بتن لازم است به آن اشاره کرد، روش ها و شیوه های متفاوتی است که به وسیله آن ها می توان بتن الیافی تولید نمود.

ما قبلا در یک سری از مقالات به این مبحث از نگاه کارشناسان هنزا وارد شده و انواع شیوه های ساخت و اختلاط بتن الیافی را بیان کردیم که بسته به نوع تجهیزات و ماشین هایی که در اختیار داریم و همچنین نوع کاربرد بتن الیافی مد نظر و علاوه بر آن هزینه ای که از لحاظ اقتصادی مالکان و صاحبان طرح می توانند بپردازند، روش های مختلفی برای ایجاد بتن الیافی وجود دارد.

در نوشته قبلی که تحت عنوان “ساخت بتن الیافی به روش شات کریت” خدمت مخاطبان گرامی عرضه شد، یکی از نوین ترین روش های ساخت بتن الیافی را مورد بازبینی و بررسی قرار دادیم. و همانطور که به مطالعه مقاله مورد نظر دریافتید، در این روش الیاف به صورت قطعات بریده شده کوچک با بتن در دستگاه مخلوط شده و سپس یا فشار به سوی دیواری که برای پوشش آن قصد داریم از بتن الیافی استفاده کنیم، پاشیده می شود.

این پاشش به صورتی انجام می شود که بتن الیافی خود را روی سطح مورد نظر بگیرد و محکم شود. علاوه بر آن سطحی یکنواخت حاصل می شود. برای مشاهده نمونه هایی که توسط روش های مختلف در تولید بتن الیافی انجام گرفته اند، می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و یا این اطلاعات را از طریق ارتباط با کارشناسان هنزا به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *