قبل از مطالعه این مقاله بهتر است سری به نوشته “نگاهی دوباره به بتن اکسپوز” بزنید. زیرا که در آن نوشته شما با برخی از کاربردها بتن اکسپوز و استفاده آن در عرصه ها و زمینه های مختلف عمرانی و ساختمانی آشنا می شوید.

اما چرا بتن اکسپوز توانسته در سال های اخیر به تدریج جایگاه خود را در میان سایر محصولات و مصالح ساختمانی که در پوشش نمای های ساختمانی به کار می روند به دست آورده و تثبیت کند. و به ترتیبی که در مقاله “چشم انداز آینده بتن اکسپوز” خواندیم، این انتظار می رود که در آینده استفاده از بتن اکسپوز روز به روز گسترش پیدا کند.

شاید برخی فکر کنند که تنها دلیل اقبال روزافزون نسبت به بتن اکسپوز ارزان تر و کم هزینه تر بودن استفاده از این محصول است که در مقاله “بتن اکسپوز سطحی بتنی با هزینه پایین” به آن اشاره کردیم. اما لازم است بدانیم که ارزان بودن تنها دلیل گسترش استفاده بتن اکسپوز نیست بلکه فواید و مزایای دیگری که این محصول دارد کمک کرده تا طراحان، معماران و نماکاران استقبال بیشتری نسبت به آن نشان دهند.

همانطور که می دانید بتن اکسپوز به سطح و نمایی گفته می شود که در آن، پوشش و لایه نهایی کار همان بتن است و روکش و پوششی بر روی آن کشیده نمی شود. که در این نوشته می خواهیم به برخی از مزیت ها و ویژگی های این محصول که باعث رونق و رواج آن شده است بپردازیم.

تناسب نمای بتن اکسپوز در فضای داخلی

– یکی از این مشخصات این است که بتن اکسپوز نسبت به تن معمولی که شسته شده و اصطلاحا به آن واش بتن گفته می شود، در برابر سر خوردن و لغزتدگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و همین امر باعث شده که در محوطه پارکینگ ها، کف پوش فضاهای تفریحی و پارک ها، محیط کناره استخرها و … از بتن اکسپوز استفاده شود.

– مساله بعدی اسن است که بر خلاف برخی محصولات می توان بتن اکسپوز را در طرح های مختلف تولید کرد و آن ها را به رنگ مورد نظر و مناسب با محیط اطراف رنگ آمیزی نمود و همچنین این محصول می تواند بافت ها متنوعی داشته باشد. و همانطور که می دانید تنوع در طراحی و رنگ از جمله اولویت های به کارگیری محصولات ساختمانی می باشد.

– علیرغم برخی مصالح ساختمانی که ممکن است ظاهری بسیار زیبا داشته باشند ولی نیاز به محافظت و مراقبت زیاد و پر هزینه ای داشته باشند، بتن اکسپوز به کمترین مراقبت نیاز دارد و هزینه نگهداری آن کاملا ناچیز است. چرا که می توان با شستن آلودگی های آن را برطرف کرده و آن را مانند روز اولش ارائه کرد.

– برخی مصالح ساختمانی به دلیل سنگینی وزن و یا حساسیت بالای مصالح و عدم اتصال به نما ممکن است نیاز به تکنیک ها و روش های ویژه ای برای اتصال به نمای ساختمانی داشته باشند ولی بتن نما را می توان به راحتی و سرعت بالا در محل مورد نظر نصب کرد. همچنین با توجه به روش های نصب بتن اکسپوز ابزار و تجهیزات پیچیده یا گران قیمتی برای نصب این محصول مورد نیاز نیست.

مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و وضعیت های گوناگون جوی مانند باد و طوفان و باران و آفتب شدید و سرما و یخبندان از جمله فاکتورهای موثر در انتخاب مصالح ساختمانی می باشد، به خصوص مصالحی که در نما به کار گرفته می شود، بتن نما با توجه به طرح اختلاط به خصوصی که دارد به راحتی در شرایط مختلف مقاوم است و دوام بالایی از خود بروز می دهد.

یکی دیگر از دلایلی که از بتن اکسپوز در کف سازی ها استفاده زیادی می شود این است که این محصول در مقابل ترددهای مکرر و رفت و آمدهایی که بر روی آن انجام می شود از خود استحکام خوبی نشان داده است.

برای آشنایی با سایر ویژگی های بتن نما که در این نوشته فرصت اشاره به آن ها پیش نیامد می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در هنزا تماس بگیرید. همچنین برای مشاهده پروژه های اجرایی با بتن نما بهتر است به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *