در نوشته “تست مقاومت فشاری بتن الیافی” که از کارشناسان هنزا و درباره تاثیر افزودن الیاف به بتن الیافی و مقایسه ویژگی های آن با بتن معمولی که در آن از الیاف استفاده نمی شود، پرداختیم و همانطور که دیدید بر خلاف انتظار چنانچه افزودن الیاف می تواند به طرز قابل توجهی مقاومت کششی و همچنین مقاومت خمشی بتن الیافی را افزایش داده و آن را در برابر بارهای کششی و همچنین بارهای خمشی پایدارتر کند، اما در مورد نیروهای فشاری چنین نیست.

یکی از مزیت های افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن الیافی همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، خاصیت انعطاف پذیری آن است که باعث می شود بتوان با استفاده از بتن الیافی سازه های دارای طرح های پیچیده و دارای خمش و انحنا را تولید نمود. اما چنانچه بیان شد افزودن این الیاف باعث نمی شود که به همان میزان مقاومت فشاری بتن الیافی نسبت به نوع معمولی آن اضافه تر شود.

بتن الیافی مقاوم در برابر تردی

البته این به معنای آن نیست که هیچ مزیتی را بتن الیافی در برابر فشار دارا نیست.و در واقع اگر بخواهیم بتن الیافی را با بتن بدون الیاف مقایسه کنیم، می بینیم که تفاوتی ویژه در این زمینه می کنند. یعنی با اینکه از لحاظ مقاومت فشاری تغییر جدی و محسوسی را نمی بینیم ولی اگر نیروی ناگهانی به آن ها وارد شود، فرق آن ها را مشاهده می کنیم.

همانطور که می دانیم ضربه به اعمال نیرو در زمان بسیار کوتاه گفته می شود، بنابراین باید گفته که ضربه پذیری بتن الیافی به دلیل وجود الیاف بیشتر شده است و خاصیت تردی و شکنندگی که بتن معمولی داراست، با افزودن این الیاف از بین می رود. و بدین ترتیب نباید دیگر نگران ایجاد ترک های عمیق یا گسترده در سطح بتن که باعث کاهش قدرت و در عین حال، زیبایی آن نیز می شود، باشیم.

شما برای آنکه بتوانید با این محصول مدرن آشنایی بیشتری به دست آورید صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا در دسترس شماست و برای آنگه از چند و چون استفاده از این محصول آگاه تر شوید نیز کارشناسان هنزا در دسترس شما هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *