در دو مقاله گذشته به یکی از کارکردهای خاص بتن الیافی پرداختیم که توانسته است مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا چنانچه در مقاله “استفاده از بتن الیافی در تیرها” دیدیم، تیرها یکی از عنصرهای اصلی در یک شاکله ساختمانی هستند که بارهای وارده بر کل ساختمان را باید بتوانند تحمل کنند بدون اینکه شکسته شوند یا دچار ریزش ساختمانی شوند.

یکی دیگر از این کارکردها که در واقع همان استفاده از بتن الیافی در تیرهاست، می تواند به جنبه ای از مقاومت آن مربوط باشد. همانطور که می دانید یک تیر می تواند از جهت ها و راستاهای مختلف مورد فشار و تحت نیرو قرار بگیرد. یکی از این راستاها زمانی است که نیرویی به صورت عمود بر راستای تیر بر یکی از دو انتهای آن وارد شود. که به چنین نیروی واردی نیروی خمشی گفته می شود. که بتن فیبری باید بتواند در مقابل این نیرو نیز از خود مقاومت نشان دهد.

بتن الیافی، مصالحی ویژه برای ساختمان شما

در نوشته “افزایش خستگی خمشی با بتن الیافی” صحبت کردیم که برای آنکه تیرهای به کار رفته در یک سازه یا ساختمان بتواند در برای نیروی خمشی از خود مقاومت نشان دهد از بتن الیافی استفاده کرده ایم. بتن الیافی با بهره مندی از الیاف، توانایی و استحکام خمشی خود را بالا برده است و به این ترتیب وقتی که نیروهایی در ساختمان بر تیرها به صورت خمشی وارد می شود می توانند به خوبی در برابر آن مقاومت به خرج دهد.

البته دقت کنید که در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز می بینیم که بتن فیبری دارای مقاومت بیشتری نسبت به بتن معمولی هستند و اگر در مکان های مرطوب که می بینیم بتن الیافی فاسد یا قارچ زده می شوند، اگر از بتن الیافی استفاده کنیم دچار چنین مشکلاتی نمی شویم یا اینکه به حداقل خواهد رسید.

اگر الیاف به کار رفته در بتن الیافی، الیاف شیشه باشد به آن جی اف آر سی گفته می شود که می توانید نمونه های این محصول دیدنی را در صفحه جی اف آر سی / GFRC هنزا ببینید. کارشناسان و متخصصان هنزا بهترین مشاورانی هستند که می توانند برای انتخاب بهترین پنل ها شما را راهنمایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *