آیا به اندازه کافی توانسته اید با مصالح ساختمانی مختلف و خواص آن ها آشنا شوید که تشخیص دهید برای به کار گیری آن ها در ساختمان، کدام یک برای شما در اولویت قرار می گیرد؟ آیا همچنان در حال تحقیق بر روی ویژگی های مختلفی هستید که یک محصول خوب ساختمانی می تواند برای شما به ارمغان آورد؟ همه این پرسش ها یش از اقدام به کار و شروع پروژه باید به طور دقیق پاسخ گفته شود. بتن الیافی از جمله مصالحی است که می تواند پاسخی درخور برای دغدغه های شما فراهم کند.

برای آنکه بدانید چرا بتن الیافی می تواند نگرانی های یک سازنده را به حد تمام و کمال برطرف کند، لازم است که به مقاله “آشنایی لازم و کافی با بتن الیافی” رجوع کنید. در آن نوشته ما با کمک از کارشناسان و متخصصان هنزا توانستیم، نقشه و طرحی کامل در معرفی این محصول پر قدرت برای شما تهیه کرده و آن را به شما ارائه دهیم. به این ترتیب می توانید بتن الیافی را جزو محصولاتی در نظر بگیرید که در درجه اول و برتر محصولات قرار دارد.

افزودن روان سازها به بتن الیافی

اما در این مقاله قصد داریم که به وادی جدیدی در زمینه معرفی بتن الیافی ورود کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، در نوشته های گذشته به این مطلب برخوردیم که یکی از فاکتورهایی که می تواند کیفیت بالای محصول را برای ما تضمین کند، این است که خود بتنی که در ترکیب بتن الیافی به کار گرفته می شود، به تنهایی نیز دارای مرغوبیت و کیفیت بالایی باشد. به این ترتیب لازم است که آن را از محصولات درجه یک تولید کرده تا آنکه بتواند در کنار الیافی که به آن افزوده می شود، به یک نتیجه عالی دست پیدا کند.

اما مطلب دیگری نیز وجود دارد که در این نوشته آن را بیان خواهیم کرد. این مطلب راجع به نحوه ترکیب الیاف در حجم بتن الیافی است. یکی از اتفاقاتی که ممکن است در بتن الیافی به وقوع بپیوندد، اگر شروط و استانداردهای لازم و کافی در ترکیب این سازه به خوبی مد نظر قرار نگیرد این است که الیاف جمع شده و بتن حالت گلوله گلوله پیدا کند. به این پدیده که از آن در این محصول تعبیر به گلوله شدن می کنند باید به هر شکل ممکن اجتناب کرد زیرا کیفیت و قدرت بتن الیافی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اختلاط اجزای بتن الیافی

پس لازم است که الیاف در اندازه های کوچک و یکسان بریده شوند و در حین اختلاط اجزای بتن به آن افزوده شودن و به گونه ای باشد که این الیاف در متن این محصول در جهت های مختلف قرار بگیرند که بتوانند نیروهای وارد شده در راستاهای مختلف را به خوبی خنثی کنند. به این ترتیب زمانی که باید الیاف را به ترکیب بتن الیافی افزود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مسئله کمک می کند که الیاف به خوبی در تمام نقاط ترکیب بتن الیافی پخش شوند و دیگر شاهد پدیده هایی مانند گلوله شدن بتن الیافی نباشیم.

یکی دیگر از کارهایی که در این راستا انجام می دهند تا مشکلاتی از این قبیل به وجود نیاید و فیبرها بتوانند به خوبی در کل ترکیب سازه توزیع شوند، استفاده از برخی مواد افزودنی است که به آن روان کننده یا روان ساز گفته می شود. این روان کننده ها یا روان سازها می توانند این سازه را دچار انعطاف کنند به گونه ای که اجازه دهند الیاف و فیبرهایی که در نظر گرفته شده است به طور کامل در سرتاسر سازه پخش و توزیع شود و یک بتن الیافی یکنواخت و یکدست را به ما تحویل دهد.

البته یکی دیگر از کاربری های روان کننده ها یا روان ساز ها در بتن الیافی این است که می توانند سطح نهایی کار را سطحی شفاف و روشن و صسقلی سازند. به این منظور از برخی موادی معمولا در بتن الیافی استفاده می شود که ظرفیت روان کنندگی آن کمی بیشتر از روان سازهای معمولی است وبه آن فوق روان کننده گفته می شود. که البته اختصاص به این محصول ندارد و در دیگر سازه ها نیز می توان از این محصولا یعنی فوق روان کننده ها استفاده کرد چرا که کارآیی محصول را بالا می برند.

البته روان سازها یا فوق روان کننده ها جزو تنها مواد افزودنی ای نیست که می توان به بتن الیافی یا دیگر مصالح ساختمانی اضافه کرد که راندمان آن را افزایش دهند. چرا که همانطور که می دانید این نوع بتن دارای اجزای اصلی سازنده ای است که ابن مواد افزودنی غیر از آن اجزای اصلی می باشد ولی این کارآیی را دارد که کیفیت بتن الیافی را افزایش دهد.

تحقیقات در زمینه جنس الیاف در بتن الیافی و همچنین موادی که می توان به بتن الیافی برای ارتقای کیفیت آن اضافه کدر همچنان ادامه دارد. به خصوص با دسترسی مهندسان به تکنولوژی نانو این مسیر هموارتر شده و راه کشف های جدید برای کمک به بالاتر رفته مرغوبیت بتن الیافی باز شده است. شما هم می توانید با توجه به مراجعه به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا و یا استفاده از راهنمایی های متخصصان و کارشناسان ما در هنزا در این راه قدمی بردارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *