ما در مقالات گذشته راجع به دو مزیت بتن الیافی صحبت کردیم و به این مساله پرداختیم که وقتی از مصالح ساختمانی استفاده می کنیم، به خصوص آن هایی که قرار است نمای ساختمان ما را پوشش دهد هر دوی این فاکتورها دارای اهمیت ویژه ای می شوند. یکی از این فاکتورها که به طور مفصل در مقاله “بتن الیافی باعث افزایش کیفیت ظاهری ساختمان می شود” راجع به آن صحبت کردیم، زیبایی هنری آن بود که از ابعادی است که معماران و طراحان امروزی دغدغه خاصی نسبت به آن دارند.

اما جنبه دیگری که استفاده از بتن الیافی، آن را برای ما برآورده می کند، استحکام و قدرت است. که همانطور که می دانیم آنچه اولویت هر سازه و ساختمانی است، مقاومت آن در برابر نیروها و بارهای مختلفی است که به آن وارد می شود. در نوشته “بتن الیافی باعث افزایش کیفیت مقاومتی ساختمان می شود” این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که الیاف موجود در بتن الیافی چطور می توانند با توجه به مکانیز عملی که دارند، مقاومت بتن را از جمبه های مختلف مورد افزایش قرار دهند.

استفاده از بتن الیافی در عرشه پل­ها

اما مساله کارکردهای بتن الیافی به اینجا ختم نمی شود. گاهی بعضی از مصالح ساختمانی در مناطقی کاربرد دارند که در معرض مواد ویژه ای قرار دارند و در اینجاست که استفاده از موادی همچون بتن الیافی می تواند کارگشا باشد.

مثلا در عرشه پل ها از بتن استفاده می شود و همانطور که می دانیم در فصول سرد سال برای زدودن برف و یخ از پاشش نمک بر روی سطح آن ها استفاده می شود که می تواند باعث ترک و آسیب زدن به بتن گردد. در این موارد استفاده از بتن الیافی سبب می شود که آسیب کمتری به آن وارد شود. یعنی هرچند که جلوی نفوذ نمک را نمی گیرد اما می تواند تعداد ترک ها و همچنین عرض آنها را کاهش دهد.

یکی از انواع بتن الیافی آن است که در آن از ترکیب الیاف شیشه استفاده شود که بسیار رو به گسترش است و برخی از نمونه های آن در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا قابل مشاهده است. مشاوران و متخصصان هنزا می توانند در زمینه بهترین پنل های جی اف آر سی GFRC شما را راهنمایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *