پیش از پرداختن به بتن اکسپوز بهتر است به این مهم بپردازیم که همانطور که پیش از این نیز گفتیم بتن ها از جمله مصالح ساختمانی هستند که روز به روز بیشتر مورد استقبال و کاربری دست اندر کاران ساخت و ساز ساختمان ها قرار می گیرند و علاوه بر خواص مطلوب مقاومتی و استحکامی که دارند این استعداد را دارند که با ترکیب با مواد و افزونه های جدید ویژگی های منحصر به فرد و مفیدی را برای تحمل بار یک ساختمان به دست آورند که همین سبب ایجاد بتن الیافی و همچنینی بتن جی اف آر سی شده است که در نوشته “بتن الیافی چیست” توضیحات کافی در این باره ارائه کردیم.

اما از دیگر شاخصه های بتن این است که می تواند در نمای ساختمان نیز به کار گرفته شود که به این گونه از بتن، بتن اکسپوز گفته می شود که در مقاله “بتن اکسپوز؛ نمایی منحصر به فرد” به طور اجمال با آن آشنا شدید. همان طور که گفته شد از جمله مشخصه هایی که سبب شده طراحان و معماران به سمت استفاده از نمای بتنی برای پوشش نمای ساختمان بیافتند از طرفی مقاومت و دوام این نوع پوشش نما بود و از طرف دیگر سبک و استایل خاصی است که بتن اکسپوز می تواند به نمای یک ساختمان عرضه کند.

نمای زیبای بتن اکسپوز

بتن اکسپوز به دلیل رنگ طوسی و خاکستری و سطح یک دستی که دارد، طرحی مینیمال و ساده و در عین حال شیک و مدرن به نمای ساختمان می بخشد و همچنین قابلیت این را دارد که با فضای اطراف خود به خوبی منطبق و هماهنگ شود. به خصوص امروزه در طراحی نماهای داخلی و پوشش دیوارهای محوطه درونی ساختمان نیز گرایش به استفاده از بتن اکسپوز جای خود را باز کرده است که علاوه بر زیبایی خاص خود به دلیل سادگی ای که دارد می تواند اشیایی را که در مجاورت آن قرار گرفته بولد و برجسته کند.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم اجرای بتن اکسپوز به دو صورت اجرا در محل و یا بهره گیری از پنل های پیش ساخته انجام می شود. که در هر دو صورت به این دلیل که بتن به کار رفته به عنوان نمای بتنی سطح پایانی کار است و دیگر چیزی روی آن کار نمی شود باید توسط افراد مجرب و حرفه ای اجرا شود که سطحی صاف، یکدست، صیقلی و یکنواخت برای نما مهیا گردد. اگر سطح بتن اکسپوز دارای ترک خوردگی، خلل و فرج و یا شوره زدگی و قارچ باشد به جلوه کل نما اسیب جدی وارد می کند.

برای این کار اگر از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز برای پوشش نمای ساختمان خود استفاده می کنید باید در انتخاب این پنل ها دقت کافی را به خرج دهید که پنل های پیش ساخته نمای بتنی انتخابی دارای تراکم کافی باشد و سطح آن از کیفیت مطلوب برخوردار باشد و مواد به کار رفته به طور یکنواخت در سراسر بتن اکسپوز توزیع و پخش شده باشند. هنگام نصب نیز باید کاملا به این مساله توجه کرد که سطح، تراز و میزان باشد و ناهمواری در سطح نمای بتنی وجود نداشته باشد چرا که در این صورت سطح بتن اکسپوز نما به صورت پله ای به نظر می رسد.. ضمنا قالب های سالم باید به کار رود که هنگام بتن ریزی در شیوه نصب در محل بتن اکسپوز جابجایی صورت نگیرد.

بازسازی و ترمیم نمای بتن اکسپوز

همانطور که در هر عملکردی این مساله وجود دارد که هر چند هنگام اجرا و ساخت دقت و پیش بینی های لازم انجام شود و تمهیدات و احتیاط های توصیه شده مراعات گردد در طول زمان محصول نهایی ممکن است دستخوش مشکلاتی شود که نیاز به تعمیرات و ترمیم داشته باشد. نمای ساختمان ها نیز از این قاعده مستثنا نیست و از جمله نماهای ساختمان بتن اکسپوز است که ممکن است در طول زمان و در اثر عوامل طبیعی دچار نقصان و خرابی هایی گردد که راه حل هایی برای ترمیم و بازسازی آن وجود دارد.

بازسازی و ترمیم خرابی بتن اکسپوز

در ترمیم نمای پوشیده شده با بتن اکسپوز تکنیک ها و متدهای مختلفی به کار می رود که در وهله اول به محل به کار رفتن بتن اکسپوز بستگی دارد و در مرحله بعد به ابعاد و ضخامت خرابی پیش آمده در نمای بتنی بستگی دارد و همچنین به اینکه بتن اکسپوز به کار رفته با کدام شیوه اجرا شده است (استفاده از پنل های پیش ساخته یا نصب و اجرای بتن در محل) مرتبط است.

از جمله دغدغه هایی که ترمیم نمای بتنی به همراه دارد ولی در بازسازی بتن معمولی وجود ندارد این است که در بازسازی بتن معمولی آنجه حائز اهمیت است صرفا کیفیت بتن ترمیمی و هزینه اقتصادی آن است. اما از آنجایی که بتن اکسپوز در واقع جلوه و نمای یک ساختمان است علاوه بر کیفیت و مسائل اقتصادی، زیبایی بصری نیز در اولویت است و هنگام ترمیم نمای بتنی نقش ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. یعنی بتن اکسپوز مشکل دار باید طوری ترمیم شود که پایان کار از لحاظ طرح و رنگ کاملا با بخش های مجاور خرابی هماهنگ باشد و قسمت ترمیم شده مشخص نگردد و همین نکته ترمیم بتن اکسپوز را به امری تخصصی و حرفه ای مبدل می کند.

برای تنظیم رنگ و طرح نمای بتنی ترمیمی به شکلی که در تناسب با بخش های دیگر نما باشد باید درصد سیمان سفید و دانه بندی ها در بتن اکسپوز ترمیمی به طور دقیق و صحیح در نظر گرفته شود که برای این کار نیاز به استفاده از اشخاص مجرب و کاربلد می باشد و پس از انجام نیز باید سطح کار به خوبی پرداخت و سابیده شود که سطح دچار ناهمواری نباشد.

بتن اکسپوز پیش ساخته هنزا

اما اگر بتن اکسپوز نمای شما با پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز ساخته شده باشد که نمونه های آن را می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا ببینید، با جابجایی و تعویض یکی از پنل ها می توانید به سادگی به نمای بتن اکسپوز بازسازی شده خود دست پیدا کنید. در صورتی که نمای بتن اکسپوز ساختمان شما دچار خرابی شده و نیاز به ترمیم یا بازسازی دارد می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *