کفسازی بتنی اگر به صورت پنل های پیش ساخته اجرایی شود، فواید خاص خود را دارد. اما اگر این فرآیند را به شیوه بتن ریزی در محل پروژه عملیاتی کنیم، باید به بعضی موارد و نکات توجهی ویژه داشته باشیم. از جمله این موارد را می توان بررسی انقباضات و انبساطات سطحی دانست.

از آنجایی همانطور که از نامش پیداست، کفسازی بتنی بر روی سطح صورت می گیرد و به طور مستقیم در معرض سرمایش و گرمایش سطح زمین است که همین امر می تواند باعث شود که در فصول سرد و زمستانی دچار انقباض و جمع شدگی گردد و در فصول گرم و تابستانی منبسط شده و افزایش حج دهد. بنابراین مهم است که تمهیداتی اندیشیده شود که این تغییر سایزها باعث ترک برداشتن و یا شکستن سطح کفسازی بتنی نشود.

یکی از شیوه هایی که معمولا برای این منظور در نظر گرفته می شود و به خوبی می تواند پاسخگو باشد این است که از قراری که در نوشته “شیاربندی کفسازی بتنی برای کنترل ترک” نیز اشاره شد، کفسازی بتنی را شیار بندی کرده که این شیارها بتوانند تغییر اندازه های وارده بر قطعات بتنی را خنثی کنند. و از پیش آمدن هر گونه ترک جلوگیری به عمل آورند.

آرماتور بندی سطح کفسازی بتنی

البته در نوشته مورد نظر اشاره کردیم که علاوه بر بحث محافظت در برابر انقباض و انبساطات متاثر از تغییر درجه حرارت که بر روی کفسازی بتنی اجرا می شود، زیبایی نیز به دنبا آن خواهد آمد. یعنی شیار بتندی سطحی سبب می شود که ما با سطحی زیباتر مواجه باشیم نسبت به وقتی که کل سطحی که مورد کفسازی بتنی قرار گرفته، یکدست و یکنواخت بوده و هیچ طرح و شکلی بر روی آن قرار نداشته باشد.

 در مراحل انجام کفسازی بتنی به روش بتن ریزی گفته شد، که ابتدا سطح زیرین را بستر سازی کرده و نقطه تراز را مشخص می کنند. پس از آن نوبت به آرماتور بندی می رسد و در این مقطه باید کل سطح را به صورت یکدست آرماتور بندی کرد و ممکن است گاهی نیاز باشد که عملیات بافت آرماتور را نیز اجرا کرد. برای انتخاب میلگردهایی که باید آرماتوربندی را با استفاده از آن ها انجام داد به برخی عوامل مهم و اثر گذار توجه نمود.

در واقع این که ابعاد و کیفیت میلگردهای آرماتور کفسازی بتنی چگونه باشد به نوع کارآیی آن سطحی بستگی دارد که می خواهیم کفسازی بتنی را بر روی آن پیاده کنیم. اگر قرار است که بارهای زیادی بر روی آن سطح حمل شود میلگردها باید ابعاد بزرگتری دارد و از جنس قدرتمند تری انتخاب شود ولی اگر بار چندانی بر روی کفسازی بتنی اعمال نخواهد شد، نیاز به چنین میلگردهایی نخواهیم داشت.

البته محاسبه و برآورد بار وارده بر کفسازی بتنی را باید از دو جهت بررسی کرد. برخی بارها، بارهای ثابت است. از جمله وزن خود کفسازی بتنی و یا ابزارها و سازه ها و اشیایی که به طور دائم و مستمر بر روی آن قرار می گیرند و دیگر بار مکانیکی که ممکن است به طور متغیر و متفاوت بر روی کفسازی بتنی اعمال شود.

به این منظور بهتر است که با تکنسین ها و متخصصانی که در زمینه کفسازی بتنی فعالیت دارند مشورت کنید. همچنین نحوه انجام کار را می توانید در صفحه کفسازی بتنی هنزا دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *