بتن از جمله آن دسته از مصالح ساختمانی است که محل توقف ندارد و روز به روز بر دایره کارکرد آن افزوده می شود و میزان کاربری های آن بیشتر و بیشتر می گردد. که دلیل اصلی این امر نیز جنس و مرغوبیت متریال بتن می باشد. تا آنجا که امروز تولید مبلمان بتنی نیز به عنوان یکی از محصولاتی است که طرفداران و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.

در ابتدای ایجاد و ابداع بتن به عنوان محصولی که در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد، شاید کسی فکر نمی کرد که این محصول بتواند پله های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید تا اینکه امروز به مبلمان بتنی برسد.

بتن در ابتدا به عنوان متریالی جهت محکم سازی استفاده می شود که در زیر بنا و ستون های ساختمان مورد بهره برداری قرار می گرفت. اما به تدریج این کارکرد گسترده تر شد و پیش از آنکه به مبلمان بتنی برسیم، بتن به عنوان محصولی جهت دکوراسیون و پوشش نمای ساختمان به کار گرفته شد.

مبلمان بتنی، گامی جدید در کاربری بتن

پیش از آشنایی با مبلمان بتنی بهتر است بدانید که برای پوشش نما و این شکل استفاده از بتن، صورت ها و اشکال مختلفی به وجود آمد. یک شکل آن بتن اکسپوز بود که مراجعه به مقاله “مروری بر نوشته های هنزا درباره بتن اکسپوز” می تواند دید خوبی درباره این محصول به شما ارائه دهد.

 در واقع بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که به صورت پنل های پیش ساخته و یا به صورت بتن ریزی در محل پروژه در نمای ساختمان و یا جهت پوشش کف به کار برود که معمولا دارای سطحی صاف و صیقلی است که می تواند به رنگ دلخواه رنگ آمیزی شود که درباره مبلمان بتنی نیز این قابلیت وجود دارد و شما می توانید مبلمان بتنی مورد نظرتان را به رنگ دلخواه سفارش دهید.

بتن اکسپوز که سابقه بیشتری نسبت به مبلمان بتنی دارد، در طرح ها و بافت های مختلفی تولید می شود و این روزها نیز طرفداران ویژه خود را به دست آورده است. به خصوص رنگ یکپارچه، سرد و مدرنی که دارد باعث جذب بسیاری از سازندگان ساختمان ها به سمت این محصول شده است. که این ویژگی ها را شما می توانید در مبلمان بتنی نیز ببینید.

البته بتن اکسپوز تنها به پوشش نمای بیرونی سازه ها و ساختمان ها منحصر نشد، بلکه در بسیاری از ساختمان ها در فضای درونی و اتاق های داخلی و آشزخانه ها نیز دیوارهای درونی با بتن اکسپوز پوشش داده شده است که بعدا توضیح خواهیم داد که مبلمان بتنی نیز فقط منحصر به فضاهای شهری یا محیط های بیرونی یا فضاهای تجاری و فروشگاهی نیست بلکه در سازه ها و قطعات داخلی خانه نیز می توان از مبلمان بتنی بهره مند شد.

خلاقیت گسترده در طراحی مبلمان بتنی

یکی دیگر از کارکردهای بتن، علاوه بر مبلمان بتنی، کارکرد آن به عنوان بتن الیافی است. به این شکل که برای جبران مشکل شکنندگی و ضعف بتن و ترک برداشتن آن به جای آنکه از آرماتورهای فولادی جهت تسلیح این محصول استفاده شود، از ترکیب الیاف در حجم بتن استفاده شود و به این ترتیب مقاومت، استحکام و دوام بتن افزایش پیدا کند که این محصول جدید بتن الیافی نامیده شد. که در ساخت مبلمان بتنی هم از آن استفاده می شود.

مطالعه نوشته “سازه های بتن الیافی مقاوم در برابر انفجار” می تواند کمک بزرگی برای آن باشد که یک دید کلی نسبت به بتن الیافی به دست آورید. الیافی که در این محصول استفاده می گردد می تواند الیاف شیشه، الیاف کربنی، الیاف پلیمری یا پلی استر و یا الیاف فولادی باشد که هر یک از اینها کارکرد خاص خود را دارد و بتن الیافی به دست آمده از آن می تواند مورد استفاده ویژه ای قرار بگیرد که در ساخت مبلمان بتنی می توان به جای استفاده از بتن معمولی از بتن الیافی استفاده کرد.

ابداع بتن الیافی را می توان تحولی شگرف در صنعت بتن دانست. چرا که توانست انعطاف پذیری، شکل پذیری، مقاومت های کششی، خمشی و فشاری، ضربه پذیری و قابلیت جذب انرژی بتن را تا حد بسیاری افزایش دهد و به این جهت دست طراحان و معماران را برای ایجاد طرح های بدیع و نو باز گذاشت که به این ترتیب سازه هایی هنری، زیبا و چشم نواز با بتن الیافی پا به عرصه ساختمان گذاشت که از جمله آن ها همین مبلمان بتنی است.

البته بتن الیافی صرفا جهت مبلمان بتنی به کار نمی رود چرا که قدمتی بیشتر از مبلمان بتنی دارد و همانطور که با دنبال کردن مقالات هنزا در خواهید یافت، بتن الیافی را برای پوشش نماهای بیرونی و درونی ساختمان به طور وسیعی به کار می برند.

جی اف آر سی / GFRC از جمله بتن های الیافی بسیار پیشرفته است که در ترکیب آن از الیاف شیشه استفاده شده است، که برای مبلمان بتنی هم این محصول مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید برخی از نمونه پروژه های عملیاتی شده جی اف آر سی / GFRC را در صفحه جی اف آر سی هنزا مشاهده کنید.

چنانچه برای ساختمان یا محوطه خود نیازمند مبلمان بتنی هستید می توانید با مشورت با کارشناسان و متخصصان هنزا در این زمینه بهترین انتخاب را برای مبلمان بتنی مورد نظر خود داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *