جمع شدگی و تورم

 

تمام مصالح با پایه سیمانی در هنگام تر و خشک شدن مستعد تغییرات حجمی هستند. پس از ساخت و عمل آوری قطعات بتنی ، خشک شدن سبب جمع شدگی می گردد. ( GFRC جی اف آر سی/ جی ار سی) به سبب آنکه حاوی مقدار زیادی سیمان است ، نسبت به بتن معمولی بیشتر مستعد تغییرات حجمی ناشی از تغییرات رطوبت می باشد. به همین منظور در طراحی و قطعات باید این تغییرات حجمی منظور گردد تا تنش های ناشی از تغییر حجم به حداقل برسد.

افزودن بعضی پلیمرها به  GFRC (جی اف آر سی/جی آر سی) به منظور به عمل آوری تاثیر مثبتی در کاهش جمع شدگی برگشت پذیر دارد این مقدار کاهش درحدود 20% جمع شدگی مخلوط استاندارد از پلیمر است .همچنین با تغییر در ماتریس مانند استفاده از مواد پوزولانی کارآمد می توان به نتایج بهتری دست یافت.گزارشات حاکی از آن است که با استفاده از پلیمرها جمع شدگی تا 60% مقدار مربوط به طرح اختلاط معمولی کاهش یافته است به عنوان مثال اگر از اتصالات فلزی با قابلیت انعطاف پذیری بیشتری در ساخت قطعات استفاده گردد تا گیرداری کاهش یافته و تنش های ناشی از تغییر شکل ،درون قطعه کمتر گردد در حالی که حداکثر جمع شدگی مصالح سیمانی هنگامی که ماتریس تنها مشکل از خمیر سیمان است،بیشترین مقدار است و جمع شدگی با جایگزینی سنگدانه کاهش می یابد.

GFRC (جی اف آر سی /جی ار سی) ابتدا با سیمان خالص به عنوان ماتریس ساخته می شد ولی امروزه استفاده از ریز دانه های با کیفیت مناسب به منظور کنترل جمع شدگی متداول است.

از آن جا که GFRC (جی اف آر سی/ جی ار سی ) از جمله مصالح نفوذ نا پذیر است ، تغییرات در رطوبت در سطح خارجی به سرعت اتفاق می افتد اما هسته ی مرکزی به زمان بسیار بیشتری برای از دست دادن آب درون خود نیازمند است.

کلیدواژه: پلیمر- در جی اف آر سی (GFRC) بتن اکسپوزGRC IRAN  -جمع شدگی در بتن – بتن نما – هنزا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *