در اینجا لازم است به تشریح و تفصیل چند مورد مهم در رابطه با بتن اکسپوز بپردازیم که قبلا در مقاله های هنزا درباره آن ها صحبتی صورت گرفت ولی از آنجا که بتن اکسپوز محصول پر کاربرد و با اهمیتی است، به نظر می آید که لازم است درباره برخی خصوصیات این محصول بیشتر صحبت کنیم.

تا از این طریق مشتریان ما و هموطنان عزیزی که به دنبال به کار گرفتن پنل های بتن اکسپوز هستند، بتوانند با آشنایی کامل تری نسبت به ویژگی های این محصول آن را انتخاب کنند و بدانند که برای آنکه محصول پنلی پیش ساز بتن اکسپوز خود را از هنزا درخواست دهند، می توانند اطمینان داشته باشند که این محصول کاملا با محیط به کار گیری آن در ساختمانشان تناسب دارد.

همانطور که می دانید برای معرفی بتن اکسپوز از نگاه کارشناسان هنزا مقاله “اهمیت قدرت و زیبایی در بتن اکسپوز” را معرفی کردیم. در نوشته مذکور، دو مولفه اساسی را بررسی کردیم که برای آن که هر متریالی را از لحاظ کیفی مورد تحلیل قرار دهیم، حتما باید به این دو مولفه توجه داشته باشیم تا اینکه نگاه ما به بتن نما نگاهی همه جانبه باشد.

مشورت با کارشناسان هنزا درباره نصب بتن اکسپوز

چرا که وقتی ما پنل های بتن اکسپوز را در یک ساختمان و در هر بخشی از آن به کار می بریم، هم می خواهیم که آن محصول بتواند دوام بیاورد. یعنی اگر نیروهایی به آن وارد شود و یا اگر در طول زمان در اثر عواملی قرار بگیرد که می توانند به هر محصولی آسیب بزنند، بتن اکسپوز بتواند در برابر آن از خود مقاومت نشان دهد.

به همین جهت از قدرت بتن نما در آن نوشته سخن به میان آوردیم. تا به این وسیله صاحبان ساختمانی که از پنل های بتن نما برای پوشش نمای بنای خود استفاده می کنند خیالشان از اینکه متریالی مستحکم و پایدار استفاده می کنند، راحت است.

اما همانطور که می دانید رشته هایی مانند معماری و طراحی دکوراسیئن، امروزه در کنار مهندسی به این جهت قرار گرفته اند، که مانند گذشته که تنها استفاده از مصالحی محکم و قوب برای سازنده یک بنا اهمیت داشت، امروزه اینطور نیست. و علاوه بر آن عامل، عوامل دیگری نیز دارای اهمیت هستند که در استفاده و طراحی بتن اکسپوز همه این عوامل را مهندسان و طراحان در نظر می گیرند. به همین جهت است که بتن نما را یک مواد ساختمانی مدرن می دانیم.

استفاده و طراحی بتن اکسپوز

عامل مورد نظر، عامل زیبایی و تناسب است. مثلا پنل های بتن اکسپوز را باید در ابعادی تولید کرد که با سایز و اندازه کل دیوار نما تناسب داشته باشد و همچنین باید از پنل های بتن نما با رنگی استفاده کرد که هم متناسب با کارکرد آن ساختمان باشد و هم با محیط پیرامونی مناسبت داشته باشد. این ها عواملی است که بتن اکسپوز را می تواند زیباتر کند.

علاوه بر مطالبی که درباره ابعاد پنل های بتن اکسپوز و رنگ آن ها گفته شد، می توان از بافت آن ها و همچنین نوع چینش و طراحی آن ها به عنوان یکی دیگر از عواملی نام برد که می تواند جنبه زیبایی شناختی بتن نما را افزایش دهد و باعث شود که از جهت جلوه بصری محصولی دیدنی و زیبا بتواند برای سازندگان ساختمان ارائه دهد.

اما نباید فکر کنیم که مبحث زیبایی شناختی بتن اکسپوز یحث ساده و پیش پا افتاده ای است. چرا که مسئله به سادگی که به نظر می رسد، نیست. همانطور که می دانیم در طراحی، ساخت، و سایزبندی و نوع چینش و رنگ و سایر فاکتورهای در نظر گرفته شده برای تولید بتن اکسپوز، مهندسان و طراحان تمام تلاش خود را می کنند تا همه جوانب مکانیکی و زیبایی را لحاظ کنند تا نتیجه نهایی مطلوب باشد.

اما همانطور که در نوشته “درک متفاوت از زیبایی بتن اکسپوز” به تفصیل در این باره سحن گفته شد، گاهی این اتفاق پیش میفتد که طراحان مثلا برای یک نما بتن اکسپوز را در نظر می گیرند و سعی می کنند که پنل های بتن اکسپوز خود را از همه ابعاد و جهات در راستای استانداردهای زیبایی شناختی طراحی و تولید کنند ولی پس از نصب و اجرا ممکن است از این جهت به مشکلاتی بر بخورند.

البته این مشکلات اختصاصی به بتن نما ندارد و علاوه بر بتن اکسپوز ممکن است که پس از طراحی و استفاده از هر محصول ساختمانی دیگری جهت نمای ساختمان، ممکن باشد چنین مشکلاتی به وجود آید. مثلا ممکن است شما از پنل های بتن اکسپوز برای نمای یک ساختمان استفاده کنید و پس از آن متوجه شوید که اشخاصی که به عنوان مالکان یا ساکنان آن ساختمان وارد آن می شوند از لحاظ احساس و درک زیبایی، دارای نگاهی متفاوت با طراحان و سازندگان باشند.

مثلا ممکن است نوع چینش بتن اکسوز ساختمان طوری باشد که افرادی که بعدا در آن ساختمان ساکن می شوند، نظر و ایده دیگری نسبت به آن داشته باشند. برای آنکه شما با چنین مشکلاتی در استفاده از بتن اکسپوز برخورد نکنید، پیشنهاد می کنیم که حتما اگر به فکر استفاده از این محصول هستید پس از مشاهده صفحه بتن اکسپوز هنزا با کارشناسان و متخصصان ما نیز در این زمینه مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *