لابد تا کنون با دنبال کردن مباحثی که ما در معرفی بتن اکسپوز و همچنین دیگر مصالح و سازه های ساختمانی در پیش گرفته ایم متوجه این منظور شده اید که کارشناسان ما در هنزا تمام تلاششان بر این است که در زمینه آشناسازی مخاطبان با ویژگی های مختلف و کاربردهای متنوع مصالح گوناگون و نوین ساختمانی قدم بردارند. به همین جهت در راستای معرفی بتن اکسپوز سعیشان بر این است که راه و روش های مختلفی که برای تولید این محصول می تواند مورد استفاده قرار بگیرد را بررسی کنند.

یکی از شیوه های ساخت بتن اکسپوز که به خصوص برای پروژه های کوچک می تواند مورد توجه قرار گیرد، شیوه ای از ساخت دستی بتن اکسپوز است که می تواند توسط خود اشخاص صورت گیرد و ما در بعضی از نوشته هایی که در رابطه با بتن اکسپوز خدمتتان عرض کردیم، سعی بر این داشتیم که برای آن دسته از شما که ممکن است علاقه مند باشند خودشان دست به کار ساخت بتن اکسپوز شوند راه و روش کار را به صورت مبسوط ارائه نماییم.

تفاوت اهمیت در نمای داخلی و نمای بیرونی بتن اکسپوز

در آن بخش از شیوه استفاده از قالب چوبی برای ساخت و پرداخت بتن اکسپوز بهره بردیم و نهایتا در نوشته “شستشو و جارو کردن سطح بتن اکسپوز” گفته شد که یکی از مراحل پایانی کار این است که سطح رویی محصول باید از گرد و خاک و ذراتی که در منافذ آن وجود دارد کاملا پاک و مبرا شود. این مسئله هم مقاومت بتن اکسپوز را تا حد زیادی بهبود می بخشد و همانطور که مشخص است زیبایی و جلوه بهتری نیز می تواند به محصول ما ارائه کند.

اما به کار گرفتن بتن اکسپوز در نمای بیرونی قبلا گفته شد که از این جهت که پوششی بر روی آن واقع نمی شود، باعث صرفه اقتصادی می شود ولی همچنین سبب می شود که نکات احتیاطی چندانی در این باره مورد ملاحظه قرار گیرد که عبارتند از:

  1. زیبایی و مرغوبیت سطحی
  2. مقاومت بالا در برابر شرایط متغیر آب و هوایی
  3. نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت

پیش از پرداختن به سه نکته ای که در بالا اشاره شد، این مسئله لازم به ذکر است که در رابطه با بتن اکسپوز باید دقت کنید که برخی مصالح ساختمانی دارای محدودیت هایی در ساختار هستند که تنها در برخی فصل های خاص سال می توانند از مواد اولیه ترکیب شده و ساخته شوند و یا در سازه مورد نظر نصب شده و به کار گرفته شوند. مثلا در فصل هایی از سال که رطوبت بالاست و یا میزان سرما یا گرما از حد معینی بیشتر است نمی توان برخی مصالح ساختمانی را به کار گرفت.

موارد احتیاطی بتن اکسپوز

اما در مورد بتن اکسپوز این گونه نیست و همانطور که می دانید به دلیل مقاومت بالا و انعطاف پذیری خوبی که بتن دارد شما در هر فصلی این امکان را دارید که از بتن اکسپوز بهره مند شده و آن را به کار بگیرید. این موضوع برای سازندگان ساختمان از لحاظ حفظ هزینه اهمیت بالایی دارد. چرا که پروسه ساخت در هر روز هزینه ای را به سازندگان تحمیل می کند و اگر مصالح ساختمانی همگی مانند بتن اکسپوز باشند که بتوانند بدون تاخیر به کار گرفته شوند، می توانند سرعت اجرا را بالا ببرند.

این را نیز در نظر بگیرید که پنل های این سازه می توانند به صورت یکپارچه در اندازه های بسیار بزرگ به کار گرفته شوند. بنابراین مزیت بزرگی را برای معمارانی که قصد دارند در طراحی نما از چمیم قطعات بزرگی استفاده کنند، خواهد داشت.

اما همانطور که بیان شد، به جهت آنکه بتن اکسپوز پوششی به روی خود نخواهد داشت باید از این جهت احتیاط شود که استانداردهای زیبایی را لحاظ کرده باشد. بنابراین اگرچه وقتی بتن به عنوان یک مصالح توکار و در لایه درونی ساختمان به کار می رود زیبایی آن اهمیت چندانی ندارد ولی در این محصول باید دقت کافی به خرج داده شود که سطح بتن اکسپوز دارای تخلخل نباشد، دارای برآمدگی نباشد و هر گونه نقص ظاهری که می تواند موجب کاهش زیبایی آن شود را نداشته باشد.

نکته دوم اما به بحث مقاومت هایی بر می گردد که بتن اکسپوز باید از خود در برابر عوامل تخریبی جوی نشان دهد. مثل گرد و خاک و یا مواد شیمیایی موجود در هوا. الودگی ها، نور خورشید که می تواند بر روی رنگ بتن اکسپوز تاثیر بگذارد، آب باران و باد که می تواند باعث فرسایش سطحی بتن اکسپوز گردد و هر گونه از این عوامل بیرونی که این سازه باید دارای مقاومت و استحکام لازم در برابر آن ها باشد.

اما مسئله آخر بحث رطوبت و نفوذ ناپذیری بتن اکسپوز در برابر رطوبت های محیطی و همچنین آب باران است که نباید بتوانند داخل لایه های آن نفوذ کنند. چرا که این نفوذ می تواند پیوند داخلی اجزا را سست کند و به تدریج باعث از هم پاشیدگی آن گردد.

پیشنهاد می کنیم که نمونه های برتر این محصول بسیار چشمگیر را در صفحه بتن اکسپوز هنزا دنبال کنید. شما هم اگر خواستید که نمای ساختمانی خود را به این وسیله پوشش دهید می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *