همانطور که با دنبال کردن سلسله مقالات هنزا تا کنون دریافته اید، مصالح ساختمانی که در واقع استخوان بندی و پیکربندی ساختمان را به عهده دارند از جمله مسائل مهم و مورد توجه در دنیای امروز است. شرکت گام آبی فردا نیز در همین راستا به تولید محصولات هنزا می پردازد که هنزا از جمله مصالح ساختمانی پیشرو در کشور ما می باشد که منطبق با پیشرفته ترین استانداردها و دستاوردهای علمی روز در دنیا می باشد.

در راستای معرفی مصالح ساختمانی سعی ما بر این است که شما را با جدیدترین و نوین ترین مصالح ساختمانی در دنیا آشنا کنیم که این امر از طریق مقالاتی که کارشناسان هنزا به شما ارائه می دهند، پیش می رود. در مقالات گذشته از متخصصان هنزا به معرفی برخی از مصالح ساختانی خلاقانه و نوآورانه پرداختیم که دارای مزایای خاص خود هستند و استقبال و گرایش به استفاده از این مصالح روز به روز بیشتر می شود. به عنوان نمونه می توانید به مقاله “میله های رشته ای؛ مصالح ساختمانی جدید” مراجعه نمایید.

سنگ ها در روم باستان

یکی دیگر از جمله مصالح ساختمانی که در این مقاله از مقالات ما قصد معرفی به شما هموطنان گرامی داریم، سنگ های ساختمانی می باشد که به بیان مهندسان هنزا نقشی ویژه در زیباسازی ساختمانی بر عهده دارند. نگاه هنزا به سنگ های ساختمانی نه به لحاظ ابعاد و شکل بلکه به لحاظ روش های ساخت، منشا، انواع آن می باشد. که در این صورت به گفته محققان ما در هنزا می توانیم با خواص هر یک از سنگ های ساختمانی آشنا شویم. که در این صورت می توانیم تشخیص دهیم که برای هر شرایط جوی و آب و هوایی استفاده از چه نوع سنگی مناسب است.

مثلا کارشناسان ما پیشنهاد می کنند که مهندسانی که قصد مطالعه یا طراحی یک ساختمان را دارند برای مناطقی که در آن باران به ندرت می بارد و یا به علت آلودگی هوا در صورت بارش، باران های اسیدی باریده می شود، باید با انواع سنگ ها آشنا باشند تا بتوانند سنگ ساختمانی مورد نظر را برای چنین ساختمانی انتخاب کنند. همچنین به گفته مهندسان هنزا برای ساختمان هایی که در مناطق گرم و مرطوب مانند شهرهای جنوبی کشور ساخته می شوند نیز باید از سنگ های ویژه آن مناطق بهره برد.

قبل از ورود به بحث کارشناسان هنزا در مقدمه به بیان تاریخچه ای از استفاده از سنگ در ساخت خانه ها و ساختمان ها می پردازند. به گفته محققان هنزا، سنگ از جمله قدیمی ترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز بوده است. علاوه بر مصالح برای ساخت خانه و سر پناه به گفته محققان هنزا از سنگ ها به عنوان وسیله دفاعی و اسلحه نیز استفاده می شده است. و به تدریج انسان ها آموختند که سایر مواد مورد نیاز را از سنگ ها استخراج کنند.

به بیان محققان هنزا می توان قدمت استفاده از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی را به 12 هزار سال قبل برگرداند. متخصصان هنزا می گویند که در بزرگترین آثار باستانی به جای مانده از دوران باستان که می توان به اهرام ثلاثه مصر، سازه های تخت جمشید، کاخ ها و میادین ورزشی در امپراطوری روم و همچنین آثار به جا مانده از یونان باستان اشاره کرد، استفاده از سنگ ها را مشاهده نمود. که این سنگ ها به گفته محققان هنزا بعضا بسیار سنگین و حجیم می باشند و وزن برخی از آن ها به حدود 30 تن می رسد. که نشان دهنده جایگاه سنگ در ساخت و سازهای آن دوران در نقاط مختلف جهان می باشد.

البته به اذعان کارشناسان هنزا با تحقیقی در وسایل و ابزار زندگی گذشتگان در می یابیم که استفاده از سنگ فقط مصروف ساخت سازه های بزرگ و کاخ ها و میادین نبوده است و وسایل و تجهیزات خانه ها را نیز اغلب با سنگ و چوب می ساخته اند. مثلا با مطالعه تحقیقاتی در این رابطه توسط محققان هنزا می بینیم که برای مصارف خانگی و ساخت وسایل دکوری و امکاناتی مانند میز و صندلی و تخت و غیره نیز استفاده از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی در اولویت گذشتگان بوده است.

همانطور که می دانیم و متخصصان هنزا نیز به آن اشاره می کنند در گذشته مانند امروز استفاده از سنگ به سهولت صورت نمی گرفته است. چرا که به گفته متخصصان هنزا امروزه با استفاده از تجهیزات و ماشین ها  کارخانجات و وسایل حمل و نقل ماشینی، عمل جابحایی و تراشکاری و برش دادن و به شکل و طرح های مختلف درآوردن سنگ توسط ابزار و ماشین ها و به سهولت انجام می پذیرد.

به کارگیری سنگ در اهرام ثلاثه مصر

در حالیکه به قول کارشناسان هنزا در گذشته استفاده از سنگ برای کارهای ساختمانی چنین راحت نبوده است. و جابجایی این سنگ ها و شکاندن و تراش دادن و نصب آن ها همگی توسط نیروی دست و تیروی انسانی صورت می گرفته و چه بسا افراد بسیاری که جان خود را در این راه از دست داده اند. هنر و ظرافت تراشکاران و سنگ کاران حرف اول را در هنر و صنعت استفاده از سنگ می زده است.

استفاده از سنگ از گذشته تا به امروز ادامه داشته و با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی و هنری دچار فراز و فرودها و پیشرفت های بسیاری شده است که در این رابطه می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید. همچنین پیشنهاد می شود که برای آشنایی با مصالح ساختمانی ما به صفحه محصولات هنزا سری بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *