چرا در مقاله پیش گفتیم که “بتن الیافی ترکیب مقاومت و زیبایی” است؟ اگر بخواهیم به تحلیل این جمله بپردازیم باید اولا ببینیم که بتن الیافی به چه نوع بتنی گفته می شود و چه خصوصیاتی دارد و ثانیا بتن الیافی با سایر انواع بتن و همچنین دیگر انواع مصالح ساختمانی چه تفاوت و تمایزی دارد و چه چیزی باعث به وجود آمدن این اختلاف بین بتن الیافی با انواع دیگری از مصالح ساختمانی شده است؟

در پاسخ به این سوال که وجه تمایز بتن الیافی با دیگر بتن ها چیست باید به اجزای سازنده بتن الیافی اشاره کنیم. در واقع مصالح ساختمانی هر خصوصیتی که داشته باشند مربوط له اجزا و مواد اولیه آن ها و همچنین شیوه و روش ترکیب این مواد اولیه با یکدیگر می باشد. در اینجا نیز برای مقایسه بتن الیافی با دیگر مواد ساختمانی ابتدا باید به شناخت اجزا و مواد سازنده این نوع بتن بپردازیم.

بررسی اجزای تشکیل دهنده بتن الیافی

همانطور که می دانید جزء و مولفه اصلی در ساخت بتن سیمان می باشد. از این جهت می گوییم سیمان بخش اصلی در ترکیب بتن است چرا که آن جزء اصلی که وظیفه تراکم و چسبندگی و حفظ قوام و پایداری بتن را بر عهده دارد سیمان می باشد که در واقع می توان گفت امروزه از جمله پرکاربردترین و پر مصرف ترین مصالح ساختمانی در کل دنیا می باشد. و انواع مختلفی نیز دارد.

در بتن الیافی نیز همچون بتن معمولی سیمان نقشی کلیدی و اساسی بازی می کند. اگر بخواهیم به ادامه اجزای بتن بپردازیم، نوبت به سنگدانه ها یا ریزدانه ها می رسد که در واقع همان ذرات شن و ماسه هستند که در ابعاد ریز برای ترکیب در بتن مورد استفاده قرار می گیرند. کارکرد این موارد نیز در ترکیب بتن بالا بردن قدرت و مقاومت این محصول می باشد. که چنانچه می دانید سنگدانه ها و ریزدانه ها نیز از اجزای اصلی بتن الیافی می باشند.

اما برای آنکه بتوان سیمان و سنگدانه ها را با هم به ترکیب درآورد به طوریکه در هم مخلوط شوند و همچنین سیمان بتواند خاصیت چسبندگی و نگهدارندگی خود را اعمال کند نیاز به فاکتور سومی وجود دارد که همان آب می باشد. آب در واقع عنصری اساسی در ساخت بتن و همچنین بتن الیافی می باشد. که پس از آنکه بتن خود را گرفت شروع به از دست دادن آب می کند که در این حین ممکن است بتن ترک بردارد که مشکل اصلی بتن های معمولی است ولی در بتن الیافی این مشکل به خوبی مرتفع و کنترل شده است.

به آن مرحله آب از دست دادن بتن فرآیند عمل آوری گفته می شود و برای آنکه دچار مشکلات احتمالی این فرآیند نشویم معمولا بتن و همچنین بتن الیافی را جهت طی فرآیند عمل آوری در محیطی خاص و با دما و رطوبت معینی نگه می دارند تا آب موجود در آن به تدریج جدا شود و به این ترتیب بتن الیافی دچار ترک های بزرگ یا عمیق نشود.

اما افزودنی های دیگری همچون مواد پلیمری و کربنی و روان کننده ها نیز به ترکیب بتن معمولی و همچنین بتن الیافی افزوده می شود که کار آن ها بالا بردن، تراکم، دوام و یا صیقلی کردن سطوح بتن الیافی است.

و نقش اصلی اختلاف میان بتن الیافی با بتن معمولی بر دوش الیاف است که در ادامه مقالات هنزا به این نقش بیشتر خواهیم پرداخت. اما اگر می خواهید برخی نمونه های آن را مشاهده نمایید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و یا با مشاوران ما در این زمینه صحبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *