بتن اکسپوز همانطور که از نامش پیداست محصولی است که در معرض دید قرار دارد و بتنی است که توسط متریالی دیگر پوشش داده نمی شود بلکه خود مستقیما تشکیل دهنده نمای ساختمان می باشد. به همین دلیل است که حساسیت های موجود در مورد بتن اکسپوز بیشتر از حساسیت هایی است که در مورد بتن معمولی داریم که علت آن را می توان در موارد زیر جستجو کرد؛

  1. بتن اکسپوز به دلیل آنکه بدون پوشش و مستقیما در معرض نمایش است، مستقیما با عواملی که می توانند قابلیت تخریبی داشته باشند در تماس است فلذا باید که مقاومت عمده و قابل قبولی را به همراه داشته باشد. این عوامل تخریبی هم می تواند شامل فاکتورهای جوی مثل آب و رطوبت و باد و مواد شیمیایی موجود در هوا و گرد و خاک و غیره باشد و هم عواملی مانند ایجاد ضربه و خراش و آسیب های فیزیکیبرای خروج حباب هوا از بتن اکسپوز در مرحله ساخت چه باید کرد؟
  2. نکته دوم آنکه بتن اکسپوز به جهت آنکه مستقیما در معرض نمایش است، بعد زیبایی سطحی آن اهمیتی خاص پیدا می کند. یعنی اولا بتن اکسپوز باید سطحی صاف و صیقلی و زیبا داشته باشد که در مورد بتن معمولی لازم نبود. و علاوه بر آن بتن اکسپوز باید این زیبایی سطحی را بتواند در بلندمدت حفظ کند. یعنی هم از جهت پایداری رنگ و هم از جهت مقاومت سطحی به گونه ای نباشد که زیبایی ظاهری آن پس از مدتی صدمه ببیند.

پس با توجه به دو مورد بالا می توان این تفاوت را درک کرد که چرا متخصصان و معماران و سازندگان مصالح ساختمانی و سازه های عمرانی دقت و احتیاط بیشتری را در مورد ساخت بتن اکسپوز نسبت به بتن معمولی که در لایه های درونی و زیرین ساختمان ها به کار می رود، به خرج می دهند. برای آنکه با بخشی از این مواردی که رعایت آن ها ضروری است آشنا شوید می توانید به نوشته های قبلی کارشناسان هنزا در رابطه با بتن اکسپوز و به خصوص مقاله “در ساخت بتن اکسپوز چه مواردی باید رعایت گردد؟” را مطالعه نمایید.

البته در نوشته اخیر تمرکز ما بر روی آن موارد و نکاتی بود که هنگام پیاده سازی بتن اکسپوز به روش بتن ریزی در محل و نه به روش استفاده از پنل های بتن اکسپوز از قبل ساخته شده، باید مراعات می گردید. چون که هر یک از این روش ها اقتضائات خاص خود را دارند. در نوشته اخیر گفته شد که در روشی که قصد داریم در خود محل اجرای بتن اکسپوز عملیات بتن ریزی را انجام دهیم، نحوه قالب گذاری و کیفیت قالب ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مثلا اینکه قالب ها خوب روغن کاری شوند که پس از خشک شدن مخلوط آب و سیمان بتوان بتن اکسپوز را به راحتی از قالب جدا کرد. و نکته بسیار مهم آن است که به دلیل وجود آب و همچنین مخلوط شدن هوا در حین اختلاط بتن اکسپوز برای آنکه پایداری محصول افزایش یابد باید از ویبراتور هایی استفاده کرد که بتن اکسپوز را مورد ارتعاش قرار دهند تا این حباب ها از لای ذرات بتن خارج شده و تراکم و استحکام بتن تامین شود.

برای آگاهی از روند ویبراسیون می توانید با کارشناسان هنزا تماس بگیرید. علاوه بر آنکه نمونه هایی از پروژه های اتمام یافته را می توان در صفحه بتن اکسپوز هنزا دنبال نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *