بهتر است همانطور که در ابتدای کار بیان شد در حین معرفی هایی که از طرف کارشناسان هنزا در مورد بتن اکسپوز انجام می شود، (که البته این کار در سایت هنزا در مورد تمام مصالح ساختمانی و سازه های مختلفی که از طرق شرکت گام آبی فردا تولید و عرضه می گردد) مروری هم همواره بر نوشته های گذشته خود داریم تا بتوانیم ویژگی ها و خاصه های گوناگونی را که یک مصالح ساختمانی مانند بتن اکسپوز دارا است، در کنار همدیگر مقایسه کنیم.

به این ترتیب می توانیم دید جامعی نسبت به این مطلب داشته باشیم. در همین راستا ابتدا به سراغ مطلبی که قبلا در مقاله “رنگ های ماندگار در بتن اکسپوز هنزا” ارائه شد، رفتیم در این نوشته صحبت بر سر این بود که آیا بتن اکسپوز جزو آن سنخ از محصولات ساختمانی است که معمولا ما مشاهده می کنیم که پس از مدت زمانی که از کارکرد آن ها می گذرد، دچار رنگ پریدگی می شوند یا اینکه پس از مدتی هرچند در فضای بیرون باشد و در معرض آفتاب نیز قرار داشته باشد، همچنان دارای ثبات رنگ است.

بتن اکسپوز محل تلاقی ویژگی های مختلف

در مقاله فوق الذکر گفته شد که به دلیل آن که در بتن اکسپوز، رنگدانه ها می تواند در مرحله اختلاط به اجزای سازنده این نوع بتن اضافه شود، بنابراین، این رنگ در عمق محصول نفوذ می کند و حتی در صورت ترک برداشتن یا پوسیده شدن و یا جدا شدن بخش هایی از سطح، همچنان رنگ این محصول به مقاومت خود باقی است و بدون هر گونه خدشه و ضربه ای می تواند باقی بماند.

رنگ ثابت از این جهت اهمیت دارد که حتی اگر یک محصول ساختمانی، به خصوص وقتی که مثل بتن اکسپوز جهت پوشاندن نمای ساختمانی به کار می رود، دچار از دست دادن یا کمتر شدن رنگ خود شود، حتی اگر از جهت مقاومتی و مکانیکی ثبات و استقامت داشته باشد، دیگر کارآیی خود را از دست داده است. دلیلش این است که بتن اکسپوز به عنوان یک نما از اهمیت فوق العاده ای از جهت ابعاد زیبایی شناختی برخوردار است.

و با اینکه تصور این است که ساختمان از جمله آن فضاهایی است که در آن تنها استحکام اهمیت دارد و یا محکم بودن می تواند بر زیبایی غلبه داشته باشد ولی می بینیم در جاهایی که در معرض دید است، به خصوص نمای ساختمان وضعیت به گونه ای دیگر است. یعنی حتی اگر نمای ساختمان شما از یک متریال بسیار قوی و محکم باشد ولی پس از زمانی که از نصب و کارکرد آن می گذرد رنگ و روی آن از دست برود دیگر باید به فکر یک نمای جدید برای ساختمان خود باشید.

اختلاط رنگدانه ها در مرحله تولید

پس بتن اکسپوز در اینجا اهمیت بالای خود را به رخ می کشد. چون بتن اکسپوز علاوه بر آنچه گفته شد که به دلیل اختلاط رنگدانه ها در مرحله تولید از ثبات رنگی شگفت انگیز برخوردار است، همچنین می تواند اگر پس از نصب، به دلیل تغییر در دکوراسیون و یا بنا به درخواست مشتریان و بر اساس سلیقه مالکان و ساکنان ساختمان به رنگ جدیدی رنگ آمیزی شود.

بتن اکسپوز را به همین شیوه می توانیم در رنگ های متفاوتی داشته باشیم. دلیلش این است که بتن اکسپوز می تواند رنگ را به خوبی در منافذ سطحی خود جذب کند که با رطوبت و عوامل جوی دیگری به سادگی رنگ آ« از بین نمی رود. این مسئله که بتن اکسپوز پس از مدت زمانی از کارکردش به رنگ آمیزی جدید نیاز داشته باشد، مسئله ای است که بیشتر در مورد زمانی کاربرد دارد، که از بتن اکسپوز در پوشش دیوارهای داخلی یک ساختمان سا آپارتمان استفاده شود.

چون معمولا این نمای داخلی و دکوراتیو ساختمان است که ممکن است به جهت تغییرات دکوراسیون یا طراحی فضای داخلی هر از چند گاهی دستخوش تغییر گردد و بتن اکسپوز نیز به عنوان یک عنصر واجد اهمیت بالا می تواند در این راستا باید قابلیت انعطاف پذیری را داشته باشد که بتواند با تغییرات دکوراسیون خود را همراه و همساز کند. پس ویژگی رنگ پذیری بتن اکسپوز را در همین راستا باید ارزیابی نمود.

خب وقتی شما این ویژگی زیبایی شناختی را در کنار خصوصیات دیگری از بتن اکسپوز که مربوط به قوام و استحکام است قرار دهید، می بینید که داشتن دو ویژگی برتر در کنار هم توانسته این محصول را در حدی بالا ارتقا بخشد. در ضمن باید توجه داشته باشید که از لحاظ فاکتورهای کارکردی نیز بتن اکسپوز، یک مصالح ساختمانی ویژه است.

منظور از عوامل کاربردی بتن اکسپوز، عواملی است مانند آنچه که در نوشته “هزینه و زمان کم برای تولید بتن اکسپوز” خدمت خوانندگان گرامی عرضه گردید. در این مقاله یادآور شده بودیم که قیمت پایین این نوع بتن را در کنار هزینه های پایین انرژی باید جزو عوامل قرار داد که یک مصالح ساختمانی را کارآتر و با راندمان بیشتر معرفی می کنند.

همه این عوامل گوناگون زیبایی شناختی، مقاومتی و کاربردی توانسته از بتن اکسپوز یک مصالح ساختمانی ایده آل بسازد که می توان با آن نمونه ها و نماهای عالی به وجود آورد که برخی از آن ها در صفحه بتن اکسپوز هنزا موجود است و همچنین کارشناسان هنزا آماده مشورت دادن به شما جهت استفاده از این محصول ویژه هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *