در مقاله “فواید بکارگیری الیاف مختلف در بتن الیافی” دیدیم که الیاف و فیبرهای مختلفی که در بتن الیافی به کار گرفته می شوند هر یک خصوصیات و ویژگی های خاصی را به بتن افزوده می کنند. یکی از زیرمجموعه های  بتن فیبری که به بتن الیافی با کارآیی بالا (HPFRC) شهرت دارد، گفته می شود که 500 بار بیشتر از بتن معمولی نسبت به ترک خوردگی مقاوم هستند. و همچنین 40 درصد نسبت به بتن های سنتی سبک ترند.

بتن الیافی با کارآیی بالا می تواند در برابر نیروهای کششی چندین درصد بالاتر از بتن معمولی مقاومت از خود نشان دهند. درباره مقاومت های بتن فیبری در نوشته “عملکرد بتن الیافی در مقابل نیروهای وارده” بیشتر صحبت کردیم. همین خواص سبب شده که بتن فیبری با کارآیی بالا را حدود دو مرتبه بالاتر از بتن الیافی معمولی یا بتن های نرمال بتوان به صورت ورقه درآورد و شکل پذیر هستند.

بتن الیافی با کارآیی بالا در عرشه پل ها

همچنین بتن الیافی با کارآیی بالا در مقاب ترک برداشتن نیز ویژگی خاص خود را دارند. به این معنا که این نوع بتن در مقابل فشارهای وارده در محدوده الاستیک خود ترک هایی به عرض کمتر از 100 میکرومتر در آن ها ایجاد می شود. حتی زمانی که تا چند درصد نیروی کششی تغییر شکل دهند. همین خاصیت عدم ترک خوردگی و شکل پذیر بالا سبب تولید نمونه های بسیار زیبا و در طرح های متنوع شده است که نمونه هایی از آن در صفحه جی اف آر سی هنزا قابل مشاهده هستند.

مطالعات اخیر بر روی بتن الیافی با کارآیی بالا در سطح پل ها نشان می دهد که افزودن الیاف و فیبرها مقاومت و کنترل ترک ها را ازدیاد می بخشد. باید بدانید که بتن فیبری نسبت به بتن معمولی دارای ترک های بسیار کمتر و نازک تر نسبت به بتن معمولی هستند. هر چند بیشتر در معرض انقباض غیر قابل کنترل قرار بگیرند. مقاومت اضافی افزوده شده به بتن الیافی نسبت مستقیم با میزان الیاف افزوده به ملات بتن دارد.

همانطور که می دانید از اجناس و فیبرهای مختلفی در ترکیب بتن الیافی استفاده می شود و مقاومت و سایر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی هر یک از آن ها با یکدیگر مورد مقایسه قرار می گیرند. یکی از مطالعات اخیر به بررسی افزودن فیبر و الیاف فرش های فرسوده در بتن پرداخته است. چرا که این کار به عنوان یک عمل موافق با طبیعت و بازیافت منابع استفاده شده ملاحظه می گردد. چرا که از الیاف فرش هایی که دیگر قابل استفاده نیستند در بتن الیافی به کار گرفته می شود.

فرش ها معمولا شامل تو لایه پشتی هستند (معمولا پارچه از الیاف نواری پلی پروپیلن ساخته می شود) که به وسیله تری اکسید کربن کلسیم که با پلاستیک لاتکس استایرن و بوتادین متصل شده است. و همچنین از بافت های نایلون 6 و نایلون 66 ایجاد شده است. این نایلون ها و الیاف پلی پروپیلن می توانند در تقویت و تسلیح بتن فیبری به کار روند. علاوه بر الیاف فرش تحقیقات در مورد افزودن سایر الیاف مواد بازیافتی برای افزودن به بتن الیافی در دست انجام است.

استفاده از الیاف فرش در بتن الیافی

به کار گیری همین الیاف سبب می شود که بتن الیافی قدرت خاصی در جذب انرژی ضربه ای به دست آورد و به ترتیبی که در نوشته “بتن الیافی؛ مقاوم در برابر ضربه” اشاره شد، برای ساخت پناهگاه ها و ساختمان های محل نگهداری مواد منفجره کارآیی زیادی دارند. در ضمن برای آگاهی بیشتر نسبت به مزایای بتن الیافی و موارد کاربرد آن می توانید با متخصصان و کارشناسان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *