GFRP (جی اف آر پی) یا همان GRP (جی ار پی) مخفف کلمات لاتین Glass Fiber Reinforced Polymer می باشد.فایبرگلاس ماده‌ای که در ساخت قایق ها یا سایر محصولات مشابه استفاده می شود. در واقع الیاف شیشه-پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه در یک ماتریس پلیمری است.
از جی اف ا رپی در 30 سال گذشته برای تولید بسیاری از محصولات، به ویژه پانل‌های پوششی نازک استفاده شده است.

GFRPبه دلیل تطبیق پذیری، ماهیت سبک وزن و انعطاف پذیری طراحی می تواند در نماها به عنوان پانل های روکش یا عناصر تزئینی و همچنین برای ساخت موارد زینتی مانند گنبد مجسمه و غیره نیز استفاده شود. این متریال می تواند ظاهر مواد سنتی مانند سنگ یا چوب را تقلید کند و در عین حال مزایایی مانند دوام، مقاومت در برابر آب و هوا و سهولت نصب را ارائه دهد. پانل‌های GFRP را می‌توان در رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های مختلف سفارشی کرد تا جلوه‌های زیبایی‌شناختی متفاوتی در نمای ساختمان به دست آورد.

نمای جی آر پی

پروژه های جی آر پی

نام پروژه : برج اداری و تجاری قدس

محل پروژه: شریعتی

نام کارفرما: مهندس اصفهانی

آرشیتکت: مهندس محمد مجیدی دفتر معماری بونساز

تولید قطعات : هنزا 3300 متر مربع GFRP پروژه در حال اجرا

 

قیمت جی آر پی

GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) بسته به عواملی مانند سازنده، نوع محصول خاص، اندازه، مقدار و شرایط بازار می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، مواد GFRP ممکن است در ابتدا گران‌تر از مواد سنتی باشند، اما به دلیل دوام، نیازهای نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی، صرفه‌جویی در هزینه‌های طولانی‌مدت ارائه می‌کنند. توصیه می شود برای اطلاعات دقیق قیمت بر اساس نیازهای پروژه خود، از تامین کنندگان یا تولید کنندگان مظنه دریافت کنید.

جی آر پی

مزایا و کاربردهای GFRP

سبک بودن وزن

کامپوزیتها از بیشتر چوبها و فلزات سبک تر هستند سبک بودن آنها در صنعت اتومبیل و هواپیما مهم ،میباشند که وزن کمتر به معنای سوخت کمتر و سوخت بهینه میباشد. طراحان هواپیماها معمولا نگران وزن هستند از آنجا که کاهش وزن یک هواپیما سوخت لازم برای آن راکاهش می دهد و باعث افزایش سرعت تا حد توان آن ،میشود در ساخت برخی از هواپیماهای امروزی مانند بویینگ 787 و Dreamliner از کامپوزیتها بیشتر از فلزات استفاده شده است.

نسبت استحکام به وزن

نسبت استحکام به وزن همان استحکام مواد میباشد به نسبت وزنی که آن قطعه دارد. برخی ادمثل استیل بسیار سنگین و مستحکم هستند بعضی مواد مثل ستونهای بامبو میتوانند قوی موو سبک باشند کامپوزیتها میتوانند طوری طراحی شوند که هم سبک و هم مستحکم باشند. به همین دلیل هست که کامپوزیتها در صنعت هواپیما سازی بسیار پر کاربرد هستند برای  اینکه این صنعت به موادی با استحکام بالا و وزن سبک نیازمند است.

 یک قطعه کامپوزیتی می تواند به گونه ای طراحی شود که در مقابل نیروی خمشی وارد شده از یک جهت تحمل بسیار بالایی داشته باشد در صورتیکه اگر همان قطعه قرار باشد در مقابل همان نیروی ثابت تحمل نشان دهد باید ضخیم تر ساخته شود و در نتیجه وزن بیشتری خواهد داشت. کامپوزیتها میتوانند مستحکم و قوی باشند بدون اینکه نیاز باشد سنگین وزن ساخته شوند. امروزه سازه های کامپوزیتی دارای بالاترین نسبت استحکام به وزن می باشند.

جی آر پی

استحکام زیاد

کامپوزیت های پایه پلیمری میتوانند مستحکم تر از آلومینیوم و استیل طراحی شوند. برخلاف فلزات که از خود در تمام جهات استحکام یکسان نشان میدهند، کامپوزیتها را میتوان طوری طراحی و مهندسی کرد که در جهت خاص و مورد نظر از خود استحکام بیشتری نشان دهد.

مقاوم در مقابل خوردگى

كامپوزيت ها مى توانند در مقابل آسيب ناشى از شرايط جوى و مواد شيميايى بسيار خورنده  مقاومت كند، كامپوزيت ها براى مكان هايى كه مواد شيميايى استفاده و يا ذخيره مى شوند،  انتخاب خوبى هستند، اين قطعات در هواى آزاد در مقابل شرايط سخت آب و هوايى و  تغییر  دماى شديد، نيز مقاوم هستند.

استحکام بالا در برابر ضربه

کامپوزیت های پایه پلیمری میتوانند ضربه را جذب کنند به خاطر این خصوصیت از کامپوزیت ها در ساخت جلیقه و پنل های ضد گلوله و دیوارههای حفاظتی در مقابل انفجار و جهت محافظت هواپیما ، ساختمانها و خودروهای نظامی استفاده می کنند.

به عنوان مثال نیروی ناگهانی ناشی از برخورد گلوله یا یک انفجار مین را کنترل میکنند

تنوع بالا در طراحى

استفاده از كامپوزيت هاى پليمرى در ساخت و قالبگیری  قطعات پيچيده، در مقايسه با ساير مواد بسيار آسان ميباشد، به همين دليل به طراحان آز ادى عمل بيشترى براى طراحى و ساخت تقریباهرنوع شكل و هر ابعادى را ميدهد.

  به عنوان مثال بيشتر قايق هاى تفريحى از الياف شيشه و كامپوزيت ها ساخته مى شوند، زيرا  اين مواد مى تواند به سادگى در ساختن ساختارهاى پيچيده استفاده شوند كه باعث بهبود طراحی میشود و در عين حال قيمت محصول كاهش مى يابد.  سطح كامپوزيت ها همچنين  مى  توانند شبيه به هر سطح و يا بافتى از صيقلى گرفته تا زبر و خشن ساخته شوند 

تنوع بالا در طراحى

 استفاده از كامپوزيت هاى پليمرى در ساخت و قالبگيرى قطعات پيجيده ، در مقايسه با ساير مواد  بسيار آسان ميباشد، به همين دليل به طراحان أزادى عمل بيشترى براى طراحى و ساخت تقريبا  هرنوع شكل و هر ابعادى را ميدهد  به عنوان مثال بيشتر قايق هاى تفريحى از الياف شيشه و كاميوزيت ها ساخته مى شوند، زيرا  اين مواد مئ تواند به سادگى در ساختن ساختارهاى پيچيده استفاده شوند كه باعث بهبود  طراحى ميشود و در عين حال قيمت محصول كاهش مى يابد سطح كامپوزيت ها همچنين مي  تواند شبيه به هر سطح و يا بافتى از صيقلى گرفته تا زبر و خشن ساخته شوند  سة 

پروژه طراحى ، مدلسازى و توليد پدل برد (GRE) 

یكپار چگى قطعات 

 يك قطعه ساخته شده از مواد كامپوزيت ميتوانه جايگزين چند قطعه سرهم شده قطعات  فلزى گردد كم كرون قطعات دريك ماشين وبا یک سازه باعث صرفه جویی در زمان و کاهش  تعداد دفعات تعمير ونگهد ارى در طول دوره حیات آن ماشين یا آن سازه می شود.

پايدارى ابعادى

قطعات ساخته شده ازكامپوزيت هاى پليمرى، شكل و اندازه خود را زمانى كه آنها را گرم يا سرد؛  تر يا خشك ميكنيم حفظ كرده و ثابت نگه ميدارند در صورتى كه چوب ها در تماس با آب  وتغيير رطوبت ، متورم شده ، يا تغيير حجم ميدهند.

 همچنين انتخاب كامپوزيت ها بهترين گزينه براى شرايطى ميباشند كه در آن نياز هست قطعه  كاملا در جاى خود ثابت مانده و تغييرات ابعادى در آن رخ ندهد، براى مثال آنها در ساخت بال  بعضى هواپيما ها استفاده مى شوند كه لازم است شكل واندازه بال ها در زمان تغيير ارتفاع  هوابيما تغيير نكند.از ديگر كاركردهاى كامپوزيتها ميتوان به ساخت قالبهاى پيجيده براى بتن  ريزى را نام برد

جی آر پی

غير مغناطيسى

كامپوزيت ها فاقد هرگونه فلزى هستند بنابراين آنها خاصيت مغناطيسى ندارند و ى تواند  دراطراف تجهيزات حساسى الكترونيكى استفاده شوند. كامپوزيت ها به دليل نبود تداخل  مغناطيسى اجازه استفاده آهنرباهاى بزرگ در تجهيزاتMRl ( تصويربردارى رزونانس  مغناطيسى( را به منظور اجرای بهتر ميدهد، كامپوزيت ها در هر دو بخش مسكن و لوازم خانكي  استفاده ميشوند        

همچنين حدود بيست سال است كل استفاده ان  ميلگردهاى كامپوزيتی درساختمان سازي ،  باند هاي فرودگاه ، اسكله ها وابنيه بنادر جهت  جايكرين ميلگرد هاي فلزى براى تقويت بتون واز  پروفيلهاى كامپوزيتی براى سازه ها استفاده می‌شود.

بادوام بودن

سازه هایى كه از كامپوزيت ساخته شده اند عمر طولانى ترى داشته و به تعمير و نگهدارى  كمترى نياز دارند، ما نميدانيم عمر دقيق كامپوزيت ها چه ميزان است چرا كه ما هنوز به انتهاى  عمر خيلى از آنها نرسيده ايم ، خيلى از قطعات كامپوزيتى بيش از نيم قرن است كه در  شرايط خدمت رسانى هستند

هدايت حرارتى كم

 كامپوزيت ها عايق حرارتى خوبى هستند و به راحتى گرما و سرما را انتقال نميدهند. آز آنها در ساختمان ها براى ساختن در وپنجره و پنلهاى بدنه و سقف ، در مكانهاى كه حفاظت اضافي  براى شرايط آب و هوایي سخت نياز است ، استفاده مى شود.

 

مزایای استفاده از GFRP (پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه) عبارتند از:

سبک وزن: GFRP سبک تر از فولاد است و حمل و نقل آن را آسان تر می کند.

مقاومت در برابر خوردگی: GFRP زنگ نمی‌زند یا خورده نمی‌شود و برای استفاده در محیط‌های خورنده ایده‌آل است.

نسبت استحکام به وزن بالا: GFRP در عین سبک بودن قوی و سفت است.

انعطاف‌پذیری طراحی: GFRP را می‌توان به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف قالب‌گیری کرد که تطبیق‌پذیری طراحی را ارائه می‌دهد.

مقاوم در برابر آتش: خود اتفاء

دوام: GFRP در برابر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی مقاوم است.

خواص عایق: GFRP خواص عایق حرارتی و الکتریکی خوبی دارد.

تعمیر و نگهداری کم: GFRP در مقایسه با مواد سنتی مانند فولاد به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

پایداری: GFRP قابل بازیافت است و می تواند به شیوه های ساخت و ساز پایدار کمک کند