درود به همراهان گرامی سایت هنزا. در این مقاله قرار است در رابطه با مشخصات فنی بتن اکسپوز اطلاعات پایه ای را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر در رشته معماری و یا عمران در حال تحصیل هستید و یا این که مشغول کار ساخت و ساز می باشید، این مقاله برای شما نوشته شده است پس تا انتهای مطلب ما را همراهی فرمایید.

در قدم اول لازم است به جای تعریفات گسترده از همان مشخصات فنی بتن اکسپوز شروع کنیم.

بتن اکسپوز متشکل از ماسه ریزدانه، آب وسیمان است که در حین اختلاط به آن مواد روان کننده و پرکننده اضافه می شود.

از مهم ترین مشخصات فنی بتن اکسپوز می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • این بتن رنگ پذیری بالایی دارد که به دلیل سطح صاف و یکپارچه آنهاست؛
  • یکپارچه بودن و استحکام بالای این بتن کمک می‌کند که تا حدود ۵۰۰۰ پاسکال فشار را تحمل کند؛
  • حداکثر جذب آب در بتن اکسپوز حدود ۶ درصد است که عملاً استفاده از آن برای زیر زمین بخش‌های مرتبط با رطوبت آسان می‌کند.
  • وزن مخصوص این بتن حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که نسبت به بتن معمولی بیشتر است.
  • با توجه به اینکه در جریان استفاده از این بتن، از اتلاف سیمان و مواد تشکیل دهنده جلوگیری می‌شود، توجیه اقتصادی مناسبی دارد.
  • چون هیچگونه حفره یا حبابی در این نوع بتن دیده نمی‌شود، استحکام کششی و فشاری بالایی دارد.

طرح اختلاط بتن اکسپوز چیست؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد بتن اکسپوز متشکل از ماسه ریزدانه، آب وسیمان است که در حین اختلاط به آن مواد روان کننده و پرکننده می باشد، بنابراین با توجه به اینکه این نوع از بتن به عنوان نما هم استفاده می شود بایستی یک طرح اختلاط متفاوت تری نسبت به بتن معمولی داشته باشد چرا که باید بتواند در مقابل عوامل جوی و تغییر دما و رطوبت مقاوم باشد.

به طور کلی این تفاوت به صورت قابل توجهی محسوس نیست و کلیت روش طبق طرح اختلاط بتن معمولی است اما با توجه به افزودن مواد پرکننده که باعث لغزندگی ماسه و سیمان می شود اگر زمان اختلاط بتن بیش از حد باشد موجب جدایش دانه از هم می شود بنابراین زمان اختلاط در این نوع بتن بسیار مهم بوده و حدودا ۷ تا ۱۰ دقیقه تخمین زده می شود.

از دیگر مشخصات فنی بتن اکسپوز باید حین اختلاط بتن اکسپوز به آن توجه نمود درزگیری قالب ها، استفاده از مواد افزودنی مناسب و روغن قالب ها و ویبره جهت خروج حباب های هوا می باشند.

مشخصات فنی بتن

اجرا نمودن و نحوه بکارگیری بتن اکسپوز

به طور کلی نحوه اجرای این نوع بتن، به دو صورت می باشد :

روش اول : روش پیش ساخته

این روش که بیشتر در پروژه های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد بدین صورت است که در کارخانه یا شرکت تولید بتن ابتدا قالب های استاندارد و با ابعاد تعیین شده برای پروژه مورد نظر تهیه شده و اجزای سازنده باهم ترکیب شده و تا رسیدن به استحکام مورد نظر نگهداری می شوند سپس به محل پروژه مورد نظر انتقال داده می شوند و طبق نقشه های اجرایی در محل های مورد نظر نصب می شوند.

روش دوم : روش پیش رونده

این روش بیشتر برای پروژه های بزرگ همانند سدسازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرد و علت این امر این است که حجم بتن مصرفی زیاد بوده و امکان استفاده از بتن پیش ساخته وجود ندارد که همین موضوع یکی از مشخصات فنی بتن اکسپوز می باشد.

همچنین امکان نماسازی هم وجود ندارد به همین دلیل ابتدا پایه های پل اجرا شده سپس قالب ها روی پایه ها گذاشته شده و بتن ریزی می شود و بعد از مراقبت های لازم و رسیدن به استحکام کافی بتن ریزی پیش برده شده و بتن کفه سایر دهانه های پل نیز اجرا می شود.

بتن اکسپوز چیست و چرا در ساختمان سازی دارای اهمیت می باشد؟

بتن اکسپوز شباهت بسیاری با موضوع بتن دارد. بتن به عنوان پر تولیدترین ماده صنعتی در جهان می باشد که انواع و اقسام مختلفی دارد.

ساختار بتن مجموعه ای از ذرات شن و ماسه به وسیله چسبی متشکل از سیمان و آب بهم متصل شده اند  که این مواد به نسبت مشخصی باهم مخلوط میشوند، این میزان مشخص طرح اختلاط نام دارد که بر اساس فرمول و محاسب معین می‌گردد بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه و میزان آب و سیمان می تواند مقاومت های مختلفی داشته باشد و در جاهای مختلف بسته به نوع کاربری و هدف مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. شن، ماسه، سیمان و آب بدست می آید.

یکی از این انواع بتن، بتن اکسپوز می باشد که در این مقاله به بررسی مشخصات فنی بتن اکسپوز و نحوه اجرا و جزئیات استفاده از این متریال پرداختیم.

بتن اکسپوز امروزه به عنوان یکی از مهم ترین اشکال نما سازی در سازه های مدرن می باشد. هیچ یک از متریال های نماسازی نمی توانند تا این حد کاربردی و متنوع و انطباق پذبر باشند، بنابراین از بتن اکسپوز جهت اجرای هر نما با هر شکل و طراحی می توان استفاده کرد و تمام اشکال و نقوش مورد نظر را با استفاده از سیستم قالب های موجود و به شکلی مقرون به صرفه و اقتصادی می توان بر بدنه سازه ایجاد کرد.

بتن اکسپوز چه مشخصه ای دارد

موارد استفاده از بتن اکسپوز

  • اجرای نمای خارجی سازه ها
  • استفاده در طراحی داخلی
  • مسیرهای رفت و آمد
  • کف
  • زیرساخت
  • محوطه سازی
  • پوشش های جاده ای و حمل و نقل

در نهایت می توان گفت اجرای این نوع بتن به مشخصات فنی بتن اکسپوز در موارد مختلف و به اهداف مختلف امکان پذیر است اما به طور کلی می توان گفت طراح باید، هنگام استفاده از این متریال دقت لازم را به خرج دهد تا در درجه اول، این متریال را در جای درست مورد استفاده قرار دهد، چرا که استفاده ی نادرست از این نوع بتن سبب ایجاد سطحی نامناسب و مانند سطوح پرداخت نشده خواهد شد و در مرحله ی دوم سردی برخواسته از بتن، فضا را خشن و سرد نکند. برای جلوگیری از این امر این بتن باید در ترکیب با سایر متریال های گرم به کار رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *