پله بتنی پیش ساخته در حال حاضر جزو گزینه‌های محبوب در اجرای پروژه‌های ساختمانی است که از طرح‌های ساده تا گزینه‌های سفارشی  و پیچیده‌تر را شامل می شود.

پله‌های بتنی پیش ساخته مزایای جذابی دارند و انتخاب مناسبی برای مدیر پروژه‌ها خواهند بود که از این مصالح ساختمانی برای تسریع روند ساخت استفاده کنند.

پله بتنی پیش ساخته چیست؟

پله بتنی پیش ساخته نوعی مصالح ساختمانی است که در محیط های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام آن پیداست، مراحل پله بتنی پیش ساخته قبل از انتقال به محل کار در یک محیط کارخانه تولید می شوند.

پله بتنی پیش ساخته مقرون به صرفه، مقاوم برابر آتش و ایمن است که با مصالح ساختمانی بسیار پایدار ساخته شده است. پله‌های بتنی پیش ساخته به محل کار ارسال می شوند و در یک ساختمان نصب می شوند.

این پله‌ها مقاومت بالایی برای پیمانکاران فراهم می کنند که به دنبال رویکرد اقتصادی‌تر برای گنجاندن سازه بتنی پیش ساخته آماده استفاده هستند.

پله بتنی پیش ساخته
پله بتنی پیش ساخته

محصولات پله بتنی

نمونه کارهای پله بتنی

پله بتنی پیش ساخته امکان نصب سریعتر را فراهم می کند و در عین حال با استفاده از قالب های فولادی پیش ساخته باعث بالا رفتن دقت در کار شده و اجرا را تضمین می کند.

علاوه بر این،  این سازه به کارگران ساختمانی توانایی دریافت سفارشات را از پیش می دهند، زیرا ساخت و ساز بتن پیش ساخته قبل از ارسال به محل کار در یک محیط کنترل شده کارخانه انجام می شود. از خدمات نصب می توان برای نصب راه پله های بتنی پیش ساخته استفاده کرد.

با پله بتنی پیش ساخته، هیچ تاخیری در پروژه وجود به وجود نمی آید، زیرا لازم نیست قبل از نصب منتظر آب و هوای عالی باشید. این موضوع به این دلیل است که آن ها در یک محیط کنترل شده و سر بسته ساخته می شوند. این پله ها را می توان به سرعت نصب کرد و مطابق با ساختار دقیق طراحی کرد. با استفاده از پله های پیش ساخته بتنی می توانید مصالح سازه ای با ظرفیت باربری و استحکام بالا به دست آورید.

پله‌های بتنی پیش ساخته نیز انعطاف ‌پذیری زیادی به شما می‌ دهند، زیرا می‌ توانید از آرماتور های پیش‌ ساخته استفاده کنید تا پله‌ها مستقیماً به کف ‌های بتنی بسته شوند یا می‌ توانید از سازه‌ های اسکلت فلزی استفاده کنید. ساختمان‌هایی که از کف پوش بتنی استفاده کرده باشند می‌توانند در هماهنگی با این انتخاب پله بتنی را هم در دیزاین خود انتخاب کنند.

پله بتنی پیش ساخته چیست؟ پله بتنی پیش ساخته نوعی مصالح ساختمانی هستند که در محیط های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت پله پیش ساخته بتنی

پله بتنی پیش ساخته یکی از مصالح ساختمانی است که هزینه آن یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای خرید این محصول می باشد. عوامل متعددی بر روی قیمت پله های بتنی پیش ساخته تاثیرگذار است که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

مواد پله بتنی پیش ساخته

برای تعیین هزینه پله های بتنی پیش ساخته  تعیین کننده ترین عامل مواد، اسکلت بتن و تخته سه لا یا الوار می باشد.

کیفیت بتن پله بتنی پیش ساخته

پله های پیش ساخته با کیفیت های مختلف قابل خریداری است، معمولا پله های موجود بر اساس کیفیت بتن شامل گزینه های کم، متوسط و زیاد هستند. بدیهی است که هر چه بتن کیفیت بالاتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

مواد مخلوط شده با سیمان کیفیت بتن را تعیین می کند. بتن باکیفیت دارای مواد معدنی بیشتری مانند خاکستر بادی است. این مواد باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شوند. یک پله سیمانی با عیار پایین، مواد معدنی کمتری خواهد داشت و بنابراین، آنقدر قوی نخواهد بود.

اندازه پله بتنی پیش ساخته

شما می توانید پله بتنی پیش ساخته را در هر ابعادی که بخواهید از نظر تعداد پله، عرض، ارتفاع و ... سفارش دهید. پله های باریک تر یا گسترده تر در این صورت منجر به قیمت بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، اگر می خواهید پله های خمیده یا عریض تری داشته باشید ، ممکن است به افزایش بودجه نیاز داشته باشید.

بالابرها

گزینه های مختلفی در مورد بالابرها برای مراحل پیش ساخته بتنی وجود دارد. هر چه تعداد رایزرها بیشتر باشد، هزینه آن بیشتر است.

محل قرارگیری

جایی که قصد دارید پله های پیش ساخته بتنی خود را قرار دهید یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است.

پیمانکار و نصب پله بتنی پیش ساخته

هزینه های پیمانکار به محل و نوع نصب پله های پیش ساخته بستگی دارد. همچنین بسته به تجربه، شهرت و سایر عوامل، قیمت های پیمانکاران نیز به طور قابل توجهی متفاوت است.

سبک (طراحی)

اگر چیزی بیش از یک طرح استاندارد برای پله های پیش ساخته خود می خواهید، یک سبک دراماتیک تر می تواند تا 200٪ هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

پله های توپر یا توخالی

می توانید پله های بتنی پیش ساخته توپر یا توخالی را سفارش دهید. اگر به دنبال یک پله پیش ساخته بتنی قوی تر هستید، پله های توپر گزینه بهتری هستند. با این حال، هزینه معمولا حدود 40٪ افزایش خواهد یافت.

تحویل

هزینه های تحویل برای پله های بتنی پیش ساخته بسته به وزن و فاصله از تولید کننده تا محل کار متفاوت است.

آپشن های اضافی نیز وجود دارد که می توانید قیمت آن را هنگام نصب پله های بتنی لحاظ کنید:

آج ها: آج ها از ویژگی های متمایز پله های بتنی پیش ساخته هستند. آن ها مراحل پیش ساخته را جذاب تر می کنند و البته قیمت را افزایش می دهند.

پوشش: سنگ طبیعی معمولا برای آج روی پله های بیرونی استفاده می شود. با این حال، گزینه پوشش سیمانی نیز وجود دارد. پوشش دهی پله های بتنی پیش ساخته باعث دوام بیشتر و بهبود مقاومت در برابر لغزش می شود.

نرده آهنی: نرده های آهنی استفاده از پله های بتنی را در هنگام بالا رفتن ایمن تر می کند. آنها همچنین از افتادن افراد بر روی یک راه پله بتنی پیش ساخته جلوگیری می کنند.

اجرای پله بتنی پیش ساخته

صاحبان خانه اغلب از سازندگان در مورد نحوه نصب پله های بتنی پیش ساخته سوال می کنند. مراحل بتنی پیش ساخته به دلیل مزایایی که دارند مدتی است که رایج شده است. بر خلاف پله های بتنی معمولی، آنها نیازی به قالب، مواد، منطقه کار و نیروی کار در محل ندارند. پله های بتنی پیش ساخته در تعمیر و نگهداری بی دردسر هستند. مراحل اجرای پله بتنی پیش ساخته را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1) حذف پله های قدیمی

معمولاً خانه های محل اجرا، دارای پله هایی است که صاحبان خانه می خواهند با یک جایگزین پیش ساخته جایگزین کنند. در این مرحله پله های قدیمی تخریب می شود.

2) اندازه گیری

با استفاده از متر ابعاد مورد نیاز پله های جدید همانند مساحت و ارتفاع پله های مورد نیاز اندازه گرفته می شود.

3) ساخت یک سطح پایدار

پله های بتنی پیش ساخته و حتی معمولی سنگین هستند و بدون بستر مناسب، امکان دارد آن ها در زمین فرو بروند. یک سطح پایدار برای جلوگیری از حرکت پله ها بر روی زمین ضروری است.

4) گذاشتن پایه

ابتدا یک لایه سنگ خرد شده (شن) به سطح زمین اضافه می شود؛ زیرا لایه شن به تخلیه آب اضافی هنگام بارندگی کمک می کند. سپس سطح با دست کاری تراز شده و هنگامی که شن یک سطح صاف تشکیل داد، میلگرد ها برای تقویت پایه اضافه می شود.

5) ریختن بتن

از آنجایی که دال باید مراحل بتن پیش ساخته را پشتیبانی کند، بهتر است از مخلوط بتن با مقاومت بالا استفاده شود. پس از مخلوط کردن، بتن با ضخامت مناسب در جای خود ریخته شده و سطح بالایی با یک ماله کشی صاف می شود. باید اجازه دهید بتن برای مدت زمان توصیه شده، معمولاً بین یک شب تا 72 ساعت، خشک شود.

6) نصب پله ها

هنگامی که دال بتنی سخت شد، می توان پله های بتنی پیش ساخته را نصب کرد. برای بلند کردن و گذاشتن پله ها در جای خود معمولا از رایزر یا جرثقیل استفاده می شود. هنگام نصب، پله های بتنی پیش ساخته باید تراز باشند. تنظیمات جزئی برای دستیابی به یک سطح صاف آسان است.

افزونه های ثانویه

می‌توان به ‌راحتی آپشن‌ هایی مانند نرده ‌ها را به پله های بتنی پیش ساخته جهت ایمنی و زیبا سازی اضافه کرد.

خرید پله بتنی پیش ساخته

در خرید پله بتنی پیش ساخته عواملی همچون کیفیت، ضخامت و تعداد پله را باید مدنظر قرارداد. از مهم ترین موارد قابل توجه در خرید پله های پیش ساخته بتنی کیفیت پله می باشد. با توجه به میزان تردد، نوع استفاده، مکان اجرا و ... ضخامت مورد نیاز برای پله ها تعیین می گردد. همچنین باید ارتفاع طبقات، تعداد و ابعاد پله ها در خرید یا سفارش پله پیش ساخته بتنی در نظر گرفته شود. به طور کلی ارتفاع طبقات یک ساختمان تعیین می کند که ارتفاع پله بتنی پیش ساخته بتنی و تعداد پله های آن چقدر باشد.

انواع پله بتنی

پله های بتنی پیش ساخته در فرم های مختلف قابل اجرا هستند. پله های بتنی گرد، تک بازو، دو بازو و … از جمله پله هایی هستند که در اکثر فضا ها قابل اجرا هستند.

پله بتنی گرد

پله های بتنی گرد دارای معماری زیبایی هسند و به خاطر ظاهر خاص و زیبایشان در طراحی مدرن طرفداران زیادی دارند. همچنین نکته مثبت دیگر در اجرای این پله ها این است که فضای کمتری را اشغال می کنند. برای اتصال دو سطح به یکدیگردر اجرای پله های گرد به پله های بازویی یا مستقیم نیاز خواهیم داشت. پله های بتنی گرد در انواع مختلفی اجرا می شوند و  معمولا بدون پاگرد هستند. بهتر است از این پله ها برای اتصال بین طبقاتی که فاصله آن ها زیاد است، استفاده نشود. معمولا توصیه می شود در فضاهای آموزشی یا اداری این نوع پله ها نصب نشود.

پله بتنی تک بازو

از پله های بتنی  تک بازو می توان برای اتصال ارتفاع های کم استفاده نمود. طبقات با این پله ها در یک مسیر مستقیم به یکدیگر وصل شده و شامل پاگرد نمی شوند.

راه پله بتنی دو طرفه

راه پله های دو طرفه  به دو نوع L شکل و U شکل طراحی شده و اجرا می شوند. در این نوع از پله ها یک پاگرد بین دو بازوی راه پله بتنی  قرار گرفته و ساده ترین نوع می باشند.

راه پله بتنی چند بازو

پله های بتنی چند بازو معمولا دارای  بیش از یک پاگرد هستند و برای اجرا نیاز به فضای بیشتری نسبت به سایر انواع دارند.

نمونه هایی از پله بتنی پیش ساخته

طراحی های گسترده ای از ادغام پله های بتنی با سایر مصالح ساختمانی وجود دارد که بسته به سبک ساخت، در سازه شما به کار می رود. در ادامه سه نمونه از پله پیش ساخته بتنی تلفیقی ارائه داده شده است:

راه پله بتنی تلفیق شده با چوب به سبک مینیمالیست

راه پله بتنی ادغام شده با سازه فلزی به سبک مدرن

راه پله بتنی تلفیقی با چوب و فلز

صنعت ساختمان سازی هر روز به کمک فناوری‌های جدید پیشرفته‌تر می‌شود از این رو سرعت ساخت و استحکام سازه بالا می‌رود و در نتیجه هزینه ساخت نیز کاهش می‌یابد. پله بتنی پیش ساخته یکی از قطعاتی است که امروزه استفاده از آن بسیار رایج است و سرعت ساخت و ساز را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

این پله ها بر طبق استاندارد ساخته می شوند و در همه ساختمان‌ها قابل استفاده هستند. اگر وضعیت ساختمان به گونه‌ای است که باید پله خاصی برای آن ساخته شود می‌توانید آن را طراحی کنید تا تیم هنزا آن را به صورت ویژه برای شما بسازند. این روش معمولاً نسبت به مدل پیش ساخته آماده هزینه و زمان بیشتری خواهد داشت. پله بتنی پیش ساخته معمولاً از متریال‌های مختلف و در ابعاد متنوعی طراحی می‌شوند، متریال به کار رفته در ساخت این نوع پله، دوام و مقاومت آن را مشخص می‌کند. طراحی پله و مقاومت آن باید به گونه‌ای باشد که تحمل فشار را داشته باشد.

مزایای پله پیش ساخته بتنی

  • نصب آسان : پله بتنی پیش ساخته سازه‌هایی کاملاً آماده هستند و نصب راحتی دارند که به زمان زیادی نیاز ندارد در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان نیز می‌شود.
  • کاهش هزینه : این نوع پله منجر به کاهش هزینه‌های اجرا و ساخت پله می‌شوند و مقرون به صرفه هستند.
  • قابلیت نصب در تمامی ساختمان‌ها: برای ساختمان‌های تجاری، مسکونی، ویلایی و هر نوع پروژه دیگری می‌توان از پله پیش ساخته استفاده کرد و محدودیتی ندارد. حتی اگر موقعیت پله به گونه‌ای باشد که امکان استفاده از پله‌های پیش ساخته آماده وجود نداشت می‌توان اقدام به سفارش کرد تا طبق ابعاد و طرحی که می‌خواهید پله را برای شما آماده کنند.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع:  ارتفاع برخی از مدل‌های پله پیش ساخته را می‌توان تغییر داد و آن را با محل نصب هماهنگ کرد.
  • تنوع:  برای ساخت این گونه پله‌ها بررسی کردیم که از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که طرح‌های متنوعی نیز دارند. با استفاده از این پله‌ها می‌توانید جذابیت خانه و دکوراسیون آن را دو چندان کنید. برای رنگ این پله‌ها نیز محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید رنگ مد نظرتان را از میان مدل‌های جذاب آن انتخاب کنید.
  • قابلیت نصب در محلی دیگر:  مونتاژ و دمونتاژ کردن پله پیش ساخته کار راحتی است و شما می‌توانید در صورت نیاز پله را باز کرده و در مکانی دیگر آن را نصب کنید. البته برخی از مدل‌های موجود در بازار چنین امکانی ندارند و بهتر است هنگام خرید این گزینه را از فروشنده بپرسید و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

    متریال پله بتنی پیش ساخته

در کارخانه تولید و به محل پروژه منتقل می‌گردد. پله بتنی پیش ساخته براساس سفارش محل مورد اجرا (اندازه گیری دقیق ابعاد) هر واحد پله حجمی از پیش ساخته شده است که به محل مورد نظر انتقال داده شده و با قرار دادن و تثبیت در محل، پله تشکیل داده می‌شود.

پله بتنی پیش ساخته در ضخامت‌های مختلفی از ۴ سانتیمتر تا ۱۰ سانتیمتر ارائه می‌شوند که انتخاب ضخامت مناسب آن بسته به میزان تردد و نوع کاربری، حجم فضا، بستر اجرایی پله، طراحی داخلی و خواست طراح در هر دو مدل، مراقبت‌های نهایی و در پس از چند سال و یا بنا بر شرایط ایجاد شده، نیاز به ترمیم وجود دارد که در روند ترمیم، تناسب واحد پله ترمیم شده با واحدهای مجاور و یکسان و مشابه بودن بافت و سطح کار، اهمیت زیادی دارد. اهمیت موارد ذکر شده در مرحله ترمیم، نیازمند تیم مجرب و استفاده از مواد ترمیمی و بتن اکسپوز با کیفیت و مشابه با مورد پایه‌ای دارد.

قیمت پله سیمانی

پله های سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع پله ها هستند که به دلیل استحکام، دوام و زیبایی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می گیرند. این پله ها از مواد مختلفی مانند بتن، سنگ و آجر ساخته می شوند و در طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها موجود هستند.قیمت پله سیمانی بسیار مناسب و پرکاربرده در ساختمان سازی و روند کار رو بسیار سریع تر می کند.

  • مزایای پله های سیمانی:
    • استحکام و دوام بالا
    • مقاومت در برابر آتش و رطوبت
    • تنوع زیاد در طرح و رنگ
    • سهولت نظافت و نگهداری
    • عمر طولانی
  • انواع پله های سیمانی:
    • پله های پیش ساخته
    • پله های سیمانی در محل
    • پله های بتنی
    • پله های سنگی
    • پله های آجری
  • نصب پله های سیمانی:
    • نکات مهم قبل از نصب
    • مراحل نصب پله های سیمانی
    • ابزار و تجهیزات مورد نیاز

پله های سیمانی انتخابی عالی برای هر خانه ای هستند. با انتخاب و نصب صحیح این پله ها می توانید از زیبایی و دوام آنها برای سال ها لذت ببرید.

نمایش بیشتر نمایش کمتر

پروژه های پله بتنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *