سنگ فرش بتنی یکی از مصالح محبوبی است که برای پوشش قسمت‌های مختلف سطح و کف در ساختمان‌ها به کار می‌رود. سنگ‌فرش‌های بتنی را می‌توان در مکان‌های مختلفی مانند: پیاده رو ها (walkways)، مسیرهای عبور ماشین در محوطه اطراف خانه (driveways) و پاسیوها (patios) به کار برد. کاربرد سنگ‌فرش بتنی محدود به این موارد نیست و می توان گزینه‌های دیگری را نیز برای آن برشمرد.

باید توجه داشت هر چند که سیمان جزء اصلی سازنده این محصول و تمام انواع بتن ها است اما مواد اولیه دیگری نیز در ساخت سنگ فرش بتنی کاربرد دارند. از جمله: آب، شن (sand)، ریزدانه ها مانند ماسه و سنگدانه، افزودنی های دیگری مانند رنگدانه و افزودنی هایی برای ویژگی های کاربردی خاص.

سنگ فرش بتنی
سنگ فرش بتنی

محصولات سنگ فرش بتنی

نمونه کارهای سنگ فرش بتنی

روش ساخت سنگ فرش بتنی

این نوع سنگ فرش‌ها از بتن خشک ساخته می شود که همانطور که ذکر شد، ترکیبی از سیمان، شن، ماسه و رنگدانه ها است. اما در حین ساخت این محصول باید ترکیب مرطوب به وسیله آب باید در قالب هایی ریخته شود که این قالب ها در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته می شوند که با توجه به طراحی کلی سنگ فرش بتنی در مرحله بعد باید قالب را تحت ارتعاش قرار دهیم تا فضای خالی بین ذرات از بین رفته و تراکم محصول بالا برود. در مرحله بعد باید اجازه داده شود تا محصول خشک گردد و شکل نهایی به دست آید.

مقاومت سنگ فرش های بتنی

سنگ فرش بتنی و کف پوش بتنی که به روش فوق ساخته می شوند دارای قدرت بالایی هستند که می توانند حداقل در برابر فشاری در حدود 55 مگا پاسکال پایدار باشد. بتن معمولی تنها می تواند حدود 20 مگا پاسکال فشار را تحمل کند. برای آشنایی با نحوه اندازه گیری مقاومت های مختلف در این نوع سنگ فرش‌ها می توان به صفحه "آزمایش مقاومت فشاری برای واحدهای سنگ فرش بتنی" مراجعه نمود.

هزینه سنگ فرش بتنی

محاسبه هزینه این محصول مانند سایر فرآورده‌های بتنی مثل جی اف آر سی بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد و می تواند در موارد مختلف به مقدار قابل توجهی مختلف باشد. . در مورد هزینه این محصول باید به این امر دقت داشته باشیم که هزینه ای که لازم است برای داشتن یک سنگ فرش از جنس بتن داشته باشید، دو نوع است:

  1. هزینه ای که جهت خرید پنل ها یا مواد اولیه این محصول پرداخت می شود.
  2. هزینه ای که جهت نصب حرفه ای این محصول پرداخت می شود.

به دلیل ارزان قیمت بودن پنل های سنگ فرش بتنی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی سنگفرش، عمده هزینه ای که در اجرای این محصول هزینه می شود، مریوط به بخشی است که شما به مجریان حرفه ای پرداخت خواهید کرد. یک نصب و اجرای حرفه ای می تواند باعث افزایش کیفیت بصری و رعایت ظرافت ها و دقت های اجرایی و بهتر دیده شدن نکات طراحی شود. البته هزینه اجرا با توجه به اندازه و شکل پنل های مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

نکته مهمی که می توان از مطالب فوق برداشت کرد این است که اگر شما خود بتوانید کار اجرا و نصب پنل های سنگ فرش بتنی را انجام دهید، باعث می شود که به اندازه قابل توجهی بتوانید در هزینه پیاده سازی این محصول صرفه جویی به عمل آورید.

 

محافظت و تعمیر سنگ فرش بتنی

در مقایسه با دیگر سنگفرش ها، باید گفت که سنگفرش‌های بتنی مورد استفاده در سطوح مختلف نیاز به محافظت و مراقبت های روتین کمتری دارد. همین که این سطوح گهگاهی جارو شوند و یا به وسیله شلنگ آب شستشو داده شوند، برای نظافت و تمیز نگه داشتن کافی است. اگر در لابلای پنل های سنگ فرش بتنی گیاه روییده باشد، باید در اسرع وقت آن ها را از بین ببرید. زیرا در صورت رشد کردن می توانند موجب شکستن یا ترک برداشتن این پنل های بتنی شوند.

از طرف دیگر در صورتی که بر روی ان ها رنگ یا لک ریخته باشد می توانید از مواد مخصوص لکه بری بتن جهت پاکسازی آن ها استفاده کنید. اما لازم است به دستورالعمل های اجرایی آن ها دقت کنید. زیرا مصرف بیش از اندازه می تواند باعث آسیب رساندن به بافت یا رنگ پنل های سنگ فرش بتنی گردد.

سنگ فرش بتنی جیست؟

همگی ما تقریبا می دانیم که سنگ فرش های بتنی از محصولاتی می باشند که در طول سالیان درازی به کمک شهرداری های منطقه آمده و خدمات زیبایی سازی بسیاری را در شهرها پیاده سازی نموده است.

اگر تا به امروز نمی دانستید سنگ فرش بتنی چیست که بسیار بعید می نماید بهتر است بدانید که سنگ فرش بتنی بهترین متریال بازار برای ساخت پیاده رو، جاده یا محوطه خانه است. این نوع سنگفرش در صورتی که دارای کیفیت خوبی باشد، چیزی نزدیک به 50 سال دوام می‌آورد. مشخصات و ویژگی‌های سنگفرش بتنی باعث شده است تا از این محصول به فور در شهرسازی استفاده شود.

سنگ فرش بتنی به چه کار می آید؟

خب در ادامه مقاله سنگ فرش بتنی چیست باید به این بپردازیم که اولا تعریف این نوع سنگ فرش چیست و دوما چه کاربردهایی را می توان برای سنگ فرش های بتنی در نظر گرفت.

همانطور که از نامش پیداست، نوعی سنگ فرش است که از بتن ساخته شده است. بتن مورد استفاده در این سنگفرش یا به صورت درجا یا به صورت پیش ساخته می‌باشد. اما اغلب؛ موارد پیش ساخته که به صورت قطعات بتنی در ابعاد مشخص هستند، محبوب‌ترند. بدین دلیل که بتن ریزی فرآیندی حساس و دشوار است و نیاز به علم مهندسی دارد اما بتن پیش ساخته از قبل در کارخانه تولید شده است و تنها باید با استفاده از ملات در محل اجرا شود.

مزایای استفاده از سنگ فرش های بتنی

پس از توضیح سنگ فرش های بتنی و این که سنگ فرش بتنی چیست لازم است به این بپردازیم که این محصولات ساختمانی چه مزیت ها و ویژگی های مثبتی دارند که موجب شده تا در طول سالیان دراز مورد استفاده ساختمان سازان و شهرداری ها قرار بگیرند.

  • نصب آسان: ابعاد مشخص، اندازه‌ های یکسان و اشکال مختلف باعث می ‌شوند که استفاده از این محصول راحت باشد.
  • مقاومت در برابر لغزش: سنگ فرش‌ های بتنی به نسبت دیگر متریال‌ ها از مقاومت خوبی در برابر لغزش برخوردار هستند (در صورت خیس شدن زمین).
  • انعطاف پذیری: در صورت تخریب زیرسازی یا از بین رفتن قطعات بتنی، به‌راحتی می‌ توان قطعات جدید را با موارد خراب جایگزین کرد.
  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف: در صورتی كه استانداردهای مهندسی در تولید سنگ فرش بتنی رعایت شوند، این سنگ فرش ‌ها می ‌توانند بدون ترک برداشتن و خرد شدن، در شرايط آب و هوایی مختلف مقاومت کنند.
  • اشکال متنوع: سنگ فرش‌ های بتنی در اشکال و اندازه‌ های مختلف موجود هستند. این سنگ فرش‌ ها به صورت مربعی، مستطیلی یا اشکال دیگر با طرح ‌های مختلف در دسترس هستند.

معایب استفاده از سنگ فرش های بتنی

در کنار مزیت هایی که برای سنگ فرش های بتنی مطرح شده است لازم است از معایب سنگ فرش های بتنی نیز پرده برداریم تا به طور کامل بتوانیم پاسخ سوال سنگ فرش بتنی چیست را به شما عزیزان بدهیم.

  • وزن زیاد: به نسبت متریال‌ های دیگر، قطعات بتنی اغلب سنگین وزن هستند. در صورتی که از ابعاد کوچک‌ تر استفاده شود، وزن کاهش پیدا می‌ کند.
  • نشست زمین: به دلیل وزن زیاد بتن ممکن است زمین در طولانی مدت دچار نشست شود که این مهم باعث از بین رفتن سنگ فرش می ‌شود. برای حل این مشکل مهم است زمین طبق روش‌های مرسوم به خود متراکم شود.

انواع رنگ سنگ فرش بتنی

بهتر است در پایان بحث سنگ فرش بتنی چیست به این بپردازیم که این متریال های ساختمانی چه رنگ بندی هایی دارند و چگونه می توان از انواع رنگ های این بتن ها در جاهای مختلف استفاده کرد؟

برای انتخاب رنگ سنگ فرش بتنی، محدودیتی وجود ندارد. رنگ‌ های سفارشی را می ‌توان با افزودن رنگدانه‌ ها به مخلوط بتن ایجاد کرد یا می‌ توان از بین گزینه‌ های استاندارد رنگ، یکی را انتخاب کرد. در هر صورت، طیف مختلفی از رنگ ‌ها از رنگ‌ های روشن گرفته تا تیره، در بازار موجود هستند اما رنگ ‌های آبی، جگری، نارنجی، قهوه ‌ای، سفید و خاکستری (رنگ خودِ بتن) محبوب ‌تر هستند. با این حال، انتخاب رنگ به موقعیت و ترجیحات معماری بستگی دارد.

کاربرد سنگ فرش بتنی

سنگ فرش‌ های بتنی با مخلوط سیمان، آب و سنگدانه ‌ها ساخته می‌ شود. در طول ساخت، خمیر بتنی در قالب‌ هایی با اشکال و اندازه‌ های مختلف ریخته می ‌شود تا بعد از سفت شدن، قابل استفاده شوند. بعد از ساخت، سنگ فرش ‌های بتنی براساس نوع کاربرد جهت فروش روزانه وارد بازار می ‌شوند.

سنگ فرش‌ های بتنی مصالح ساختمانی بسیار محبوبی هستند که برای سنگ فرش خیابان ‌ها، پیاده ‌رو ها، راهرو ها، پاسیو ها و محوطه ‌ها استفاده می ‌شوند. برحسب نوع کاربرد می‌توان در طرح اختلاط بتن دست بُرد و مقدار مقاومت فشاری آن را تغییر داد. برای مثال، پیاده‌ رو های پُر ترافیک شهری نسبت به محوطه سازی داخل حیاط خانه، نیاز به بتن اکسپوز با مقاومت فشاری بالا دارد.

نمایش بیشتر نمایش کمتر

پروژه های سنگ فرش بتنی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *