پس از “بررسی ویژگی های مختلف بتن الیافی” در نوشته مربوطه نوبت به این رسید که به “تولید داخلی بتن الیافی هنزا” بپردازیم و این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که برای آنکه بتوان بتن الیافی را در سطحی مطلوب در کشور رونق و گسترش داد، لازم است از لحاظ سیاست گذاری و فرهنگی در زمینه صنعت ساخت و ساز تحولاتی صورت گیرد.

چنانکه دیدیم، بتن های مسلح با آرماتورهای فولادی که به ان بتن آرمه گفته می شود در زمان خود توانست تحول چشمگیری در زمینه ساخت و ساز ایجاد کند. که به وسیله آن توانستند ساختمان های مستحکم و غول پیکر را با اطمینان بسازند. به همان ترتیب، بتن الیافی نیز می تواند انقلابی در عرصه صنعت ساختمان ایجاد کند. چرا که تسلیح بتن با الیاف مزایا و ویژگی های زیادی را با خود به همراه دارد.

علاوه بر پروژه هایی که در آینده قصد ساختن آن ها را داریم، می توان در پروژه های کنونی و در دست ساخت نیز به استفاده از بتن الیافی و بهره مندی از مزیت های بیشمار این محصول اندیشید. البته استفاده از این بتن به معنای حذف آرماتورهای فولادی نیست بلکه به این معناست که می توان با بهره مندی از این بتن که شامل الیاف در ترکیب بتن می باشد از استفاده از آرماتورهای فولادی کم کرد.

کم کردن آرماتورهای فولادی با استفاده از بتن الیافی

دلیل این امر آن است که در بتن الیافی مقاومت کرنشی به دلیل وجود الیاف بالا رفته است و بدین ترتیب می تواند تحت فشارهای بالا تحمل خمشی داشته باشد و شکل پذیری آن بالاست. همین امر موجب کارهش نیازمندی به آرماتوهای فولادی است. و می توان در نقاطی که فشار وارده به تن بالاست، آرماتورهای برشی را با اتکا به بتن الیافی حذف کرد.

به این ترتیب می بینیم که بتن الیافی باعث کاهش حجم آرماتورهای فولادی است. اگر الیاف به کار رفته در بتن الیافی، الیاف شیشه (فایبر گلاس) باشد، به آن جی اف آر سی GFRC  یا بتن مسلح به الیاف شیشه گفته می شود که نمونه های کاربردی این محصول در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا قابل مشاهده می باشد. برای آگاهی بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان و متخصصان ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *