یکی از مسائلی که درباره استفاده از مصالح ساختمانی باید مورد توجه قرار گیرد، مساله کاویتاسیون است. بتن الیافی می تواند مصالح بسیار خوبی برای مقابله با کاویتاسیون باشد. کاویتاسیون در واقع یک فرآیند حباب زایی است که امواج فشاری  در آن باعث تشکیل سریع حباب های بسیار ریز می گردد. که این حباب ها در تجمع با یکدیگر بزرگ شده و می ترکند که هم دمای بالایی و هم نیروی زیادی را تولید می کند و به این ترتیب به مصالح ساختمانی که در مجاورت آن قرار دارد آسیب زیادی وارد می کند.

به همین جهت در سازه هایی که در معرض آب و امواج قرار دارند انتخاب مصالح ساختمانی مد نظر است که علاوه بر سایر مقاومت هایی که لازم است داشته باشد باد بتواند در برابر پدیده کاویتاسیون نیز از خود مقاومت بروز دهد. یکی از قابلیت های بتن الیافی این است که به دلیل وجود الیاف در ترکیب بتن می توانند با وجود پدیده کاویتاسیون در سیالی که با آن در تماس است، دچار شکست و ریزش نگردد.

کاربرد بتن الیافی در ساخت دال

یکی از موارد کاربرد بتن الیافی دال ها می باشد. دال در واقع به سقف هایی گفته می شود که در آن ها از مصالحی مانند بتن و فولاد به صورت یکپارچه استفاده می شود و بر روی عرشه پل ها و همچنین برای کف سازی در سازه های بزرگ از بتن الیافی استفاده می شود که پایداری قابل ملاحظه ای دارند.

دال های بتنی را از ترکیب بتن و میلگردهای فولادی ایجاد می کنند که می تواند در سقف طبقات ساختمان نیز به کار رود اما اگر در ساخت این محصول از بتن الیافی استفاده گردد نیاز کمتری به میلگردهای فولادی وجود دارد چرا که الیاف می تواند بتن الیافی را به مقاومت بالایی برساند. چرا که این میلگردهای فولادی کارشان این است که ضعف بتن را جبران کنند و همچنین از کاهش مقاومت بتن به دلیل ترک های آن پیشگیری کند.

البته دال های بتن الیافی که از آن در سقف طبقات استفاده می شود دارای ضخامت بشتری می باشند اما می توان به عنوان سنگ فرش یا کفپوش نیز از دالهای بتن الیافی با ضخامت کمتر استفاده نمود. به همین جهت می بینیم که در عرشه پل ها و همچنین کف سازی باندهای فرودگاه و همچنین پارکینگ ها که به دلیل عبور اجسام سنگین نیاز به مقاومت زیادی دارند، از بتن الیافی برای ساخت دال ها استفاده می شود.

همچنین سازه هایی که در زیر دریا قرار می گیرند که هم اید در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم باشند تا مانع فرسایش سازه گردد و همچنین باید در برابر اتفاقاتی مانند کاویتاسیون مستحکم باشند، از بتن الیافی استفاده می شود. بتن الیافی از این جهت جزو مصالح ساختمانی پر کاربرد در موقعیت های خاص و ویژه می باشد.

پس هر سطح و موقعیتی که نسبت به سایر مکان ها بیشتر در معرض خوردگی و فرسایش قرار دارند و به دنبال متریالی مناسب و مطلوب باشیم، بهترین گزینه بتن الیافی می باشد. که می تواند نیازهای ابتدایی هر سازه را به خوبی برآورده کند.

بتن الیافی دارای انواع مختلفی می باشو که این تنوع بسته به الیاف به کار رفته دربتن الیافی می باشد. اما الیاف شیشه که جزو پرکاربردترین الیاف در بتن الیافی می باشد تولید جی اف آر سی GFRC می کند که می توانید این نوع بتن الیافی را در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا دنبال کنید. کارشناسان ما در هنزا نیز آماده اند به پرسش های شما در این زمینه پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *