گاهی اوقات ممکن است ظرافت هایی که خیلی به چشم نمی آیند، بتوانند تاثیرا بسیار زیاد و عمیقی را بر روی نتیجه یک کار از خود بر جای بگذارند. به عنوان مثال در مورد جی اف آر سی / جی آر سی ممکن است وقتی در مورد عواملی که می توااند باعث اثر بخش در راستای تقویت، استحکام و انعطاف این محصول شوند، تصور ما معطوف به مواد اولیه سازنده جی اف آر سی / جی آر سی و نوع الیافی که در آن به کار رفته باشد. اما نکته ظریفی مانند جهت گیری این الیاف می تواند تاثیر بزرگی در تقویت جی اف آر سی / جی آر سی داشته باشد.

در مقاله “جهت گیری الیاف شیشه در جی اف ار سی / جی آر سی” راجع به این موضوع مفصلا گفتگو کردیم. در این نوشته قصد داریم به سراغ ویژگی ها و کارکردهای جی اف آر سی / جی آر سی در کارهای ساختمانی برویم و کمی در این باره با یکدیگر صحبت کنیم. در قدم اول باید یادآوری کنیم که جی اف آر سی / جی آر سی در واقع بتن هایی هستند که از طریق الیاف شیشه مسلح شده اند. که شامل محصولات هیدراتاسیون سیمانی، یا سیمان به اضافه سنگدانه ها و ریزدانه های شن و ماسه به علاوه الیاف شیشه می باشد.

ویژگی و کاربرد جی اف آر سی / جی آر سی

نقش الیاف شیشه در جی اف آر سی / جی آر سی، همان نقش تقویتی و تسلیح است. این اتفاق یعنی استفاده از الیاف شیشه جهت تقویت سیمان و بتن برای اولین بار در روسیه اتفاق افتاد. در واقع اولین نمونه های جی اف آر سی / جی آر سی در آن کشور ساخته شد. با اینحال آن ها به وسیله ماتریکس سیمانی دارای خاصیت قلیایی بالا فرسوده می شدند. بنابراین الیاف شیشه دارای مقاومت نسبت به محیط های قلیایی و بازی به طور متعاقب در انگلستان و دیگر کشورها برای ساخت جی اف آر سی / جی آر سی رو به بهبود و پیشرفت گذاشتند.

به این ترتیب توانستند نمونه هایی از جی اف آر سی / جی آر سی را تولید کنند که بر خلاف نمونه های اولیه روسی آن ها دارای مقاومت بالایی در مقابل محیط های قلیایی بودند. البته الیاف شیشه ای در شکل های مختلفی وجود دارد. به صورت ریسه های ممتد و یا به صورت رشته های خرد شده، همچنین به شکل کناف، طناب و پارچه بافته وجود دارد. و این انواع مختلفی از الیاف شیشه است که جزئی اساسی در ساخت جی اف آر سی / جی آر سی می باشد.

نمونه هایی از جی اف آر سی / جی آر سی

علاوه بر این مطلب دیگری درباره ساختار جی اف آر سی / جی آر سی و الیاف شیشه وجود دارد و آن این است که الیاف شیشه که توسط ترکیبات رزین اپوکسی پوشیده شوند، نشان داده است که به خوبی می تواند توسط حمله قلیایی به وسیه سیمان، از خود مقاومت نشان دهند و این فضای غلیط قلیایی باعث نشود که الیافی که قرار است عنصر سارنده جی اف آر سی / جی آر سی باشند، فرسوده و نابود گردد.

اما در این مرحله می خواهیم به نحوه و چگونگی آماده سازی جی اف آر سی / جی آر سی بپردازیم. اگر بخواهیم به طور متوسط ابعاد و اندازه ی الیاف شیشه را بیان کنیم می توان گفته که جی اف آر سی / جی آر سی ساخته شده از الیافی در ابعاد حدود یک سانتی متر تا پنج یانتی متر است که قطر آن ها بسیار کوچک و در حد چمد میکرون می باشد.

که این الیاف در مرحله اختلاط جی اف آر سی / جی آر سی به صورت دستی و یا با استفاده از ماشین آلات پیشرفته که همزمان کار برش و اختلاط را انجام می دهند به ترکیب جی اف آر سی / جی آر سی اضافه می گردد. استفاده از این تجهیزات باعث یکنواختی اندازه همه الیاف شده و همچنین توزیع همسازی از الیاف شیشه را در جی اف آر سی / جی آر سی با استفاده از این ماشین ها به دست خواهیم آورد. البته ممکن است از لحاظ هزینه برای همه پروژه های ساخت جی اف آر سی / جی آر سی مقرون به صرفه نباشد.

اما مطلب بعدی نسبت وزنی الیاف شیشه به کل وزن قطعات ساخته شده بتن الیافی است. برای این مسئله نیز استانداردهای خاصی با توجه به نتایج تست ها و آزمایشات به دست آمده است. نتایج آزمایشات در مورد درصد وزنی الیاف شیشه نسبت به وزن کل این است که از حدود یک و نیم الی دو درصد تا حداکثر پنج درصد باشد. که می تواند به صورت پیش مخلوط با سیمان و آب در محل مورد نظر خود با فیبرها مخلوط شوند وبه کل کار اضافه گردند.

در مورد روش های اختلاط جی اف آر سی / جی آر سی البته باید به استانداردها در این زمینه دقت زیادی کنید. به جهت آنکه این مرحله دارای اهمیت و حساسیت بسیار بالایی است به همین جهت پیشنهاد ما این است که حتما صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا را در این راستا مطالعه نمایید. به علاوه می توانید از راه مسیرهای ارتباطی با متخصصان هنزا نیز تماس برقرار نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *