همانطور که در مقاله “انواع مصالح ساختمانی و عوامل موثر در انتخاب آن ها” بازگو کردیم، شرگت گام آبی فردا تولید کننده و ارائه کننده محصولات هنزا می باشد که علاوه بر تلاش در جهت تولید با کیفیت ترین محصولات هنزا به عنوان مصالح ساختمانی پرکاربرد و زیبا، به اطلاع رسانی و آگاه سازی مشتریان و هم وطنان گرامی با انواع مصالح ساختمانی خواهد پرداخت.  تا با مقایسه محصولات هنزا با سایر انواع مصالح ساختمانی بتوانند انتخابی آگاهانه تر و مطمئن تر داشته باشند.

بلوک های جدید آجری

پیشتر کارشناسان هنزا در نوشته “آجر رسی، پرکاربردترین مصالح ساختمانی” شما را با کاربرد و کارآیی آجرها در فرآیند ساخت و ساز آشنا کردند. با اینکه به گفته کارشناسان هنزا آجرها از با سابقه ترین مصالح ساختمانی امروزی هستند، اما چه تعداد از مردم درباره جزئیات پیچیده آن اطلاع دارند؟ برای آن دسته که اطلاع کمی نسبت به این محصول دارند، امروز در ادامه سلسله مقالات متخصصان هنزا سعی داریم که با این مصالح ساختمانی از منظری نزدیک تر آشنا شویم.

همانطور که این مثل معروف است که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود. می دانیم که یک چکه آب شاید اثری خاص نداشته باشد اما وقتی مقادیر بسیار زیادی از این قطره ها مجتمع شوند می تواند سیل راه بیندازند. به همین ترتیب هر یک آجر نیز در استحکام و قوام بخشی به ساخت یک بنا نقشی اساسی و مهم دارد.

آجرها از دیربار در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گرفتند. به بیان کارشناسان هنزا سر رشته استفاده از آجر به دیوارهای ساخته شده با خشت و گل بر می گردد که برای ساخت خشت از گل پخته استفاده می کردند. اما پس از مدتی از درجه اهمیت آجرها در ساخت خانه ها کاسته شد ولی امروزه با افزایش کاربردهای آجر، به خصوص استفاده از آجرهای نسوز و همچنین آجر نما و دکوراتیو، متخصصان هنزا می گویند که آجرها اهمیت و برجستگی سابق خود را به عنوان یک مصالح ساختمانی و معماری پر کاربرد باز یافتند.

1- اجزای تشکیل دهنده اصلی

متخصصان هنزا بیان می کنند که خاک رس جزء اصلی سازنده آجر می باشد. اما خاک رس چگونه به دست می آید؟ در واقع منبع اصلی استحصال خاک رس زمین است و محصول خرد شدن سنگ هایی است که در طول مدت زیاد زمانی به شکل خاک رس در آمده اند. هوا، آتشفشان ها، یخچال های طبیعی و حتی واکنش های شیمیایی را متخصصان هنزا به عنوان عوامی برای خرد شدن سنگ ها و تبدیل آن ها به خاک رس بر می شمارند.

دیوار آجری

2- نحوه تولید آجر در گذشته

برخلاف امروز، کارشناسان هنزا می گویند که در گذشته آجرها با دست تولید می شد. خاک رس مرطوب به راحتی شکل می پذیرفته، بنابراین مردم اولیه از دستانشان برای شکل دهی به آجرها استفاده می کردند تا شکل آن ها مناسب ساخت و ساز شود، سپش آفتاب آن ها را خشک، مقاوم و قوی می کرده است.

3- نحوه تولید آجر در امروز

به بیان ساده کارشناسان هنزا، آجرها امروز توسط ماشین آلات تولید می شوند. خاک رس را در قالب هایی به صورت خیلی متراکم فشرده کرده و تحت درجه حرارت بالای 1000 درجه فارنهایت قرار می دهند تا اینکه سخت و محکم گردد.

4- چرا آجرها قرمز رنگ هستند؟

متخصصان هنزا در پاسخ به این سوال می گریند که بیشتر اجرها به طور طبیعی قرمز رنگ هستند. که دلیل آن حضور عنصر آهن در خاک رس می باشد. البته این به معنای محدودیت رنگ آجرها نیست و کارشناسان محصولات هنزا اذعان می کنند که پیش از عملیات پختن می توان با اختلاط عناصری دیگر، آجر را دچار تغییر رنگ کنیم و آجری با رنگ دلخواه تولید کنیم.

5- امتیاز خاص آجر به عنوان یک مصالح ساختمانی چیست.

کارشناسان هنزا پنین پاسخ می دهند که در واقع آجر یکی از قوی ترین مصالح ساختمانی است چرا که نه تنها توانایی ایستادگی در برابر فشارها و تنش های ساختمانی را دارد، بلکه نگهداری از آن بسیار کم هزینه و به صرفه است. لبه آجرها دچار زدگی نمی شود، آجرها نمی شکنند و حتی در طمان های طولانی نیز دارای پایداری رنگ هستند و نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارد. در ضمن حشرات و موریانه ها به سازه آجری نمی توانند رسوخ کرده و آن را دچار فساد کنند.

6- چرا آجرها سازه هایی مستحکم تولید می کنند

همانطور که در صفحه محصولات هنزا گفته شد، استحکام سازه یکی از فاکتورهای اساسی ساختمان است که وظیفه آن به گفته متخصصان هنزا بر دوش مصالح ساختمانی است. آجر نیز دارای استحکامی بیش از هر مصالح ساختمانی دیگر است. و بی دلیل نیست که به انتخاب اول سازندگان ساختمان ها تبدیل شده است. از انجایی که به بیان کارشناسان هنزا، آجرها در درجه حرارت بالایی پخته می شوند، باعث نزدیکی و تراکم بیشتر ذرات خاک رس می شود. و همین امر قوت و استحکام مصالح را افزایش می دهد.

کارخانه تولید مصالح ساختمانی

وقتی که آجر ها را توسط ملات با یکدیگر هم نشین کرده و متصل می کنیم، ساختاری تنومند ایجاد می شود که می تواند با اندکی وارسی و محافظت صدها و یا حتی هزاران سال دوام داشته باشد. برای آشنایی بیشار با خصوصیات انواع مختلف مصالح ساختمانی به کار رفته در سازه ها و ساختمان ها می توانید با کارشناسان و متخصصان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *