همانطور که در نوشته “مواد ترکیبی در جی آر سی” توضیح دادیم بتن جی اف آر سی که در واقع همان بتن مسلح به الیاف شیشه یا فایبر گلاس می باشد از اجزا و مواد مختلفی تشکیل شده است. یکی از این اجزا که نقشی حیاتی در بالا رفتن کارکرد و راندمان جی اف آر سی دارد، پلیمر است. اما پلیمرها چه نقشی در این نوع بتن ایفا می کنند؟ در این نوشته می خواهیم به پاسخ این پرسش بپردازیم.

همانطور که می دانید جی اف آر سی از ترکیب سیمان، آب و سایر مواد به دست می آید. که این گونه محصولات برای آنکه سخت و محکم شده، پس از مرحله تولید مدت زمانی را به از دست دادن آب و خشک شدن سپری می کنندکه به آن هیدراتاسیون می گویند. اگر در این مرحله بتن به سرعت رطوبت و آب خود را از دست دهد باعث ترک خوردگی و دفرمه شدن آن می گردد. بنابراین برای طی این مرحله جی اف آر سی نیاز به داشتن رطوبت کافی دارد. به خصوص که این نوع بتن نسبت به بتن های معمولی در ضخامت های کمتری تولید می شود.

پلیمر اکریلیک در جی اف آر سی

میزان رطوبتی که جی اف آر سی برای طی این دوره 7 روزه نیاز دارد، 59 درصد می باشد. که معمولا حفظ این میزان رطوبت در بتن به دلیل محدودیت های فضای تولید، کاری دشوار است. اما اگر به جی اف آر سی اکریلیک پلیمر افزوده شود در همان ساعات اولیه باعث ایجاد یک لایه محافظ در سطح بتن می شود که این لایه مانع خروج رطوبت و تبخیر آب می شود که باعث می شود مرحله هیدراتاسیون به خوبی طی شود.

علاوه بر این، استفاده از پلیمر در جی اف آر سی به دلیل ایجاد همان لایه محافظ، باعث پیوند و چسبندگی بیشتر بین اجزای بتن می شود. از جمله مزایای دیگر این رویه پلیمری، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش و همچنین ارتقای مقاومت و خاصیت کشسانی بتن می شود.

برای آشنایی با نمونه های دیگر جی اف آر سی می توانید به صفحه جی اف آر سی از محصولات هنزا مراجعه کرده و یا با کارشناسان و مشاوران ما در هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *