همانطور که با مطالعه نوشته “ایده های نو در طراحی با بتن اکسپوز” بتن اکسپوز راهی جدید پیش پای طراحان بنای ساختمان قرار داد که از آن طریق بتوانند با استفاده از بتن نمای ساختمان ها و سازه ها را پوشش دهند بدون آن که روی آن با ماده ای دیگر پوشانده شود و در واقع بتن است که سطح نهایی کار را تشکیل می دهد.

اما در مقاله “تفاوت بتن اکسپوز با بتن معمولی در مرحله تولید” بیان شد که برای آنکه بتوانیم نمایی از بتن داشته باشیم لازم است که در مرحله توید و اختلاط بتن موارد خاصی رعایت گردد و همچنین بعضی مواد خاص به بتن اضافه گردد تا به بتن نمای مطلوب دست پیدا کنیم.

نفوذپذیری پایین بتن اکسپوز

مواردی که باید رعایت گردد مربوط به درصد اجزای ترکیبی بتن اکسپوز می باشد. چرا که همانطور که می دانید اجزای اصلی بتن شامل سیمان، آب و سنگدانه ها از جمله شن و ماسه می باشد. اما مواد دیگری مانند فوق روان کننده ها و مواد پرکننده نیز برای دستیابی به بتن اکسپوز به بتن معمولی افزوده خواهد شد که کارکرد آن ها بالاتر بردن تراکم بتن اکسپوز و کاهش نفوذپذیری آن و همچنین دست یافتن به سطحی صاف و صیقلی نسبت به بتن معمولی می باشد.

از بتن اکسپوز معمولا در نمای ساختمان استفاده می شود. اما دقت داشته باشید که کارکرد این محصول منحصر به نمای بیرونی ساختمان نیست بلکه در نمای داخلی و دیوارهای اتاق نیز می توان از بتن اکسپوز بهره مند شد. همچنین کفپوش حیاط و برخی محوطه ها جایگاه مناسبی برای استفاده از بتن اکسپوز می باشند که هم از مزیت رنگ و یکنواختی بتن استفاده می شود و هم از ویژگی های سطحی آن که راه رفتن بر روی آن را آسان می کند.

البته بتن اکسپوز مانند برخی محصولات نما این طور نیست که اگر با رنگ خاصی تولید شد شما مجبور باشید برای همیشه از همان رنگ نما استفاده کنید. به دلیل آنکه در صورتی که بعهد از مدتی تصمیم به تغییر طراحی فضای ساختمان گرفتید و خواستید که از رنگ دیگری برای نمای ساختمان بهره مند شوید می توانید پنل های بتن اکسپوز را به راحتی رنگ آمیزی کنید و مطمئن باشید که این رنگ ها دوام بسیاری خواهند داشت.

با اینکه بتن نما مخصوص پوشش نماست ولی توجه کنید که مانند بتن دارای مقاومت بالایی است و به دلیل تراکم بیشتری که دارد، دارای ظرفیت تحمل حدود پنج هزار پاسکال فشار می باشد. و همین امر سبب شده که از بتن اکسپوز در کفپوش ساختمان ها نیز استفاده شود.

آن چیزی که درباره بتن اکسپوز اهمیت دارد این است که نسبت به نفوذ آب، رطوبت و هوا مقاوم باشد. چون سرایت آب به داخل ترکیب بتن می تواند باعث فساد و شکست آن شود. اما به دلیل افزودن مواد پر کننده و فوق روان کننده به بتن اکسپوز می توان گفت که تقریبا هیچگونه خلل و فرج و منفذ هوایی در این محصول وجود ندارد. به همین دلیل فضای خالی برای نفوذ آب و رطوبت به آن بسیار کم و در حدود شش درصد می باشد.

با تولید بتن اکسپوز کمک بزرگی به صنعت ساختمان می گرد چرا که از هدر رفتن سیمان جلوگیری می کند. تا محصولی با چگالی حدود 2400 کیلوگرم بر متر مکعب تولید شود که نمونه های اجرا شده آن را در کشورمان می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید و برای سفارش این محصول با کارشناسان و متخصصان هنزا تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *