همانطور که می دانید بتن الیافی نسل جدید بتن ها هستند که به جای کاربرد آرماتورهای فولادی در بتن شکل گرفته اند. آرماتورها برای آن در ترکیب با بتن در پروژه های عمرانی و ساختمانی به کار می روند که مقاومت آن را افزایش دهند. به این دلیل که بتن به تنهایی نمی تواند استحکام و مقاومت و دوام مورد نیاز را داشته باشد. و نیاز به ترکیب با عنصری دارد که بتواند آن را قوام دهد و به اصطلاح می گویند بتن مسلح می شود.

البته چنانچه در مقاله “نسلی جدید در آرماتوربندی بتن الیافی” گفته شد امروز سیستم های آرماتوربندی برای تسلیح بتن به روز شود. یکی دیگر از این راهکارها افزودن الیاف به بتن می باشد که باعث به وجود آمدن بتن الیافی شده است. در بتن الیافی علاوه بر الیاف، ریزدانه ها نیز به محصول نهایی اضافه می شوند که هم در زیبایی سطحی آن می توانند اثر بخش باشند و هم اینکه به بهبود مقاومت بتن الیافی کمک می کنند. در نوشته “ابعاد ریزدانه ها در ترکیب بتن الیافی” راجع به چگونگی ترکیب ریزدانه ها با بتن الیافی صحبت کردیم.

نمونه از از بتن الیافی دکوری

نسبت ظاهری یکی از فاکتورهای مهم در تولید بتن الیافی است و هر چه این نسبت افزایش پیدا کند به این معناست که تجمع الیاف در بتن الیافی و درگیری آن ها با هم بیشتر می شود. اما برای آنکه بتوانیم به مخلوطی یکنواخت از بتن الیافی دست پیدا کنیم، لازم است که نسبت ظاهری آن به عدد 100 برسد. اما در کنار نسبت ظاهری، درصد حجمی نیز از دیگر موارد مورد نیاز برای تعیین کیفیت بتن الیافی است. مثلا اگر درصد حجمی الیاف از 2 درصد بالاتر باشد به این معناست که الیاف به کار رفته بیش از مقدار لازم است، و این سبب کاهش الیاف در اسلامب بتن می گردد.

برای آنکه به کیفیتی خوب از بتن الیافی دست یابیم، باید نسیت های مختلف الیاف و سیمان را تجربه کنیم که بهترین نسبت در این میان، نسبت 4 به 6 الیاف به سیمان می باشد. الیته مقدار سیمان لازم است در حدود 250 کیلوگرم الی 450 کیلوگرم در هر متر مکعب باشد.

حدود یک درصد حجمی الیاف در بتن الیافی را اگر به نسبت وزنی بخواهیم محاسبه کنیم حدود 3 درصد وزن کل بتن می شود. اما بتن الیافی صرفا از ترکیب سیمان و الیاف به دست نمی آید و افزودنی های دیگری نیز به این مخلوط اضافه می کنند که نقش آن ها افزایش کارآیی، چسبندگی، استحکام، مقاومت و دوام بتن الیافی می باشد. بر اساس تجربه های مختلفی که در ساخت و تولید بتن الیافی به دست آمده به این نتیجه رسیده اند که 25 الی 35 درصد از حجم سیمان را اگر با خاکستر آتش نشانی جایگزین کنیم، باعث می شود کارآیی بتن الیافی بیشتر شده، انقباض آن بهتر کنترل شود و همچنین زمان گیرش بتن بالاتر رود.

اما برای آنکه بدانیم اختلاط بتن را در چه مراحلی پی بگیریم لازم است موارد زیر را رعایت کنیم.

– ابتدا باید به تناسب شیوه کار و مقاومتی که از بتن الیافی حاصله انتظار داریم، اسلامب خود را مشخص کنیم. (مثلا طبق استاندارد برای بتن الیافی با حجم بالا حدود 30 تا 50 میلی متر و برای ستون های ساختمان و تیرها لازم است که اسلامب را حدود 100 میلی متر انتخاب کنیم.) اگر نیاز داشته باشیم با توجه به حجم بتن الیافی مورد استفاده از اسلامب بزرگتری استفاده کنیم، بهتر است برای آنکه از مقاومت بتن کاسته نشود، از فوق روان کننده ها استفاده کنیم.

–  علاوه بر افزودنی هایی که گفته شد، آب نیز یکی دیگر از عناصری است که در فرآیند تولید بتن الیافی از عناصر لازم و همیشگی است که مقدار آب مورد استفاده که در ترکیب بتن به کار گرفته می شود، به اندازه اسلامب و همچنین حباب های هوا در مخلوط بتن بستگی دارد. همچنین اندازه ریزدانه ها نیز تاثیر مهمی در تعیین مقدار آبی که به بتن اضافه می کنیم، دارد. از حباب های هوا بیشتر در مناطق با درجه حرارت بسیار پایین و یخ بندان استفاده می شود. البته حباب ها می تواند مقاومت بتن الیافی را کم کنند ولی در ترکیب بتن در برخی شرایط جوی لازم است.

گفتیم که در ترکیب بتن الیافی از الیاف استفاده می شود و چنانچه قبلا دیدیم هر یک از الیاف می تواند باعث بروز ویژگی ها و مشخصات خاصی در بتن الیافی به دست آمده گردد. که این الیاف می توانند از انواع مختلفی مانند الیاف شیشه، الیاف پلیمری، الیاف پلاستیکی، الیاف فولادی، الیاف کربنی و غیره باشند. که به بتن الیافی به دست آمده از ترکیب الیاف شیشه اصطلاحا جی اف آر سی GFRC گفته می شود که نمونه های آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مشاهده نمایید.

نحوه اختلاط بتن الیافی

در ترکیب بتن الیافی نسبت به بتن معمولی مسلح شده با آرماتورها سنگدانه ها و ریزدانه های بیشتری به کار گرفته می شود که این سنگدانه ها خود دارای مقداری رطوبت می باشند و اگر آب مورد استفاده در اختلاط بتن الیافی کم باشد، همان رطوبت می تواند میزان آب را اصلاح کند. برای کسب اطلاع بیشتر در این رابطه بهتر است با مشاوران ما در هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *