جی آر سی یا همان جی اف آر سی، همانطور که در مقاله “برخی از قابلیت های جی اف آر سی” با آن و ویژگی های آن آشنا شدیم، نوعی بتن است که برای تقویت و مسلح کردن آن به جهت پایداری نسبت به نیروهای وارده، بجای میلگرد و آرماتوربندی از الیاف شیشه در ترکیب آن بهره می برند که علاوه بر افزایش مقاومت های کششی و فشاری، سبب می شود که انعطاف پذیری و شکل پذیری خوبی به دست آورده و بنابراین می توان از آن در نمای ساختمان با طرح های متنوع نیز استفاده کرد.

در این نوشته به مواد تشکیل دهنده جی آر سی که در ترکیب آن به کار می رود خواهیم پرداخت؛

خط تولید جی آر سی

– سیمان: سیمان یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده انواع بتن می باشد. که برای ساخت جی آر سی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در انتخاب سیمان، علاوه بر کیفیت محصول، دسترسی آسان به آن را نیز باید مد نظر داشته باشیم.

– سنگدانه: سنگدانه ها نیز از اجزای جدایی ناپذیر بتن ها هستند که بتن را مستحکم و قوی می کنند. از خصوصیات سنگدانه باید این باشد که با دوام و سخت باشند. همچنین شسته شده باشد که عاری از خاک باشد و نیز انداره آن ریز و کوچک باشد. به خصوص در روش اسپری کردن از سمگدانه های با سایز بسیار ریز تر استفاده می شود.

– آب: ماده بعدی مورد نیاز برای تولید جی آر سی آب می باشد. که در ساخت همه بتن ها و ملات ها به کار می رود. و دمای آب به کار رفته به محیطی بستگی دارد که بتن در آن ساخته می شود.

– الیاف شیشه: الیاف شیشه یا همان فایبر گلاس وجه تمایز جی آر سی با سایر بتن ها می باشد که از الیاف شیشه ای دارای مقاومت قلیایی در این مصالح استفاده می شود.

– پلیمر: از پلیمر برای افزایش چسبندگی و پیوند اجزای جی آر سی استفاده می شود. تا در حین فرآیند خشک شدن موجب ترک و از هم گسیخنگی بتن نگردد.

– افزودنی ها: در تولید جی آر سی علاوه بر مواد گفته شده برای افزایش مقاومت و همچنین روان تر شدن بتن و ضد نفوذ رطوبتی آن از مواد افزودنی استفاده می شود.

– رنگدانه: از زنگدانه های معدنی در حین فرآیند تولید بتن استفاده می شود که بتوان رنگی ثابت و با دوام را در آن ایجاد نمود.

برای آشنایی بیشتر با محصولات جی آر سی بهتر است به صفحه جی آر سی هنزا مراجعه نموده و یا با کارشناسان ما در این زمینه تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *