با روند رو به رشد صنعا ساخت و تولید بتند و ایجاد بتن هایی که دارای مقاومت فشاری بیشتری هستند این اشکال مورد توجه قرار گرفت که بتن های دارای مقاومت فشاری بالا، از طرفی شکننده تر و تردتر هستند و مقاومت کششی لازم را دارا نیستند و پژوهشگران این صنعت برای رفع این مشکل به ساخت و تولید بتن الیافی دست زدند چرا که همانطور که در مقاله “دلایل افزایش رویکرد نسبت به بتن الیافی” نیز گفته شد بتن های الیافی دارای مقاومت کششی بالاتری نسبت به بتن معمولی هستند.

به طوریکه در نوشته “بتن الیافی چیست” هم اظهار شد، بتن الیافی بتنی است که در ساخت و ترکیب آن از الیاف و فیبرهای پوسته یا گسسته به کار می رود و جنس این الیاف از شیشه، پلی اتیلن، الیاف فولادی یا نایلونی می باشد. (برای آشنایی بیشتر با بتن الیافی شیشه ای به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید.) که این کامپوزیت علاوه بر تحمل مقاومت کششی و فشاری بالا به خاطر وجود الیاف انعطاف پذیری بیشتری دارد. لذا در محیط هایی که دارای انحنا هستند به جای بتن معمولی می توان از بتن الیافی بهره جست. همچنین خصوصیت دیگر بتن الیافی این است که می تواند ضربه را در خود هضم کرده و انرژی آن را جذب کند لذا مقاومت آن در برابر ضربه بالاست.

ساختار بتن الیافی

عملکرد الیاف در بتن الیافی به این شکل است که سنگدانه های موجود در بتن را تحت کنترل می گیرد و مانع تکان خوردن یا جدا شدن آن ها از سطح بتن در هنگام ضربه و یا به دلیل جاذبه زمین در طول زمان می گردد. بنابراین پیوستگی و یکنواختی این گونه بتن نسبت به بتن معمولی بیشتر است و به دلیل اینکه آب موجود در بتن را به سطج بتن منتقل می کند، باعث می شود که چسبندگی سطح بتن بیشتر شده و هنگام خشک شدن و بعد از نصب سطح بتن دچار ترک نشود.

ویژگی مکانیکی بتن الیافی نسبت به بتن معمولی در سه بعد خمشی، ضربه ای و شکست بسیار بهتر است چنانچه با به کار بردن حدود 4 درصد الیاف در ترکیب بتن می توان به 2.5 برابر مقاومت خمشی بالاتر دست پیدا کرد و همچنین استحکام شکستی این بتن در برابر وارد آمدن تنش بیش از 10 برابر بتن معمولی است. و علاوه بر آن با توجه به میزان الیاف به کار رفته در بتن الیافی می توان گفت مقاومت بتن الیافی در برابر ضربه 5 تا 10 برابر بتن معمولی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *