آیا وقتی مهندسان و متخصصان و محققانی که درباره ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی و یا تولید جدیدترین و بروزترین محصولات ساختمانی که می توانند برای بهبود عملیات ساخت و ساز کمک کنند، تحقیق و پژوهش می کنند، با این یافته مواجه شدن که اگر بتوانیم به ترکیب بتن معمولی، الیافی از جنس هایی خاص اضافه کنیم و به این ترتیب بتن الیافی را تولید نماییم، این به این معنا بود که هر اندازه الیاف بیشتری به بتن الیافی اضافه کنیم، محصول ایجاد شده محصولی بهتر و قوی تر از آب در خواهد آمد؟

پیش از آن که به جواب پرسش اساسی بالا بپردازیم که نقشی ویژه در راستای شناخت و کاربرد و تولید بتن الیافی بازی می کند، ترجیح می دهیم که ابتدا به نکته ای که در بند قبل مورد اشاره قرار گرفت، اشاره کنیم. همانطور که دیدید، اشاره ما بر این بود که افزودن الیاف از متریال های مختلف می تواند بتن الیافی تولید کند که با توجه به تجارب به دست آمده، این بتن الیافی نسبت به بتن معمولی بسیار قوی تر و مستحکم تر هستند و با توجه به راندمان بالا و بازدهی بیشتری که دارند می توان گفت که به طور کلی محصولی بهتر از نسل قبلی خود هستند.

مقایسه الیاف سازنده بتن الیافی

اما چه متریالی را می توان انتخاب کرد و الیافی از جنس آن ها تولید نمود و سپس برای دستیابی به بتن الیافی آن ها را داخل ترکیب بتن قاطی کرد. در اینجا تحقیقات مفصلی توسط محققان صورت گرفته است. به دلیل آن که این امکان فراهم نیست که ما از هر الیافی که بخواهیم برای به دست آوردن بتن الیافی استفاده کنیم و باید الیاف انتخاب شده، برگزیده باشند و تست های مختلف را پشت سر گذاشته باشند و به خوبی بررسی شده باشد که آیا بتن الیافی تولیدی توسط آن الیاف می تواند پاسخگوی مثمر ثمری برای نیازهای ساختمانی ما باشد یا خیر.

نتیجه تحقیقات و بررسی ها به این نتیجه انجامیده است که می توان از برخی متریال ها و مواد خاص الیاف تولید کرد که با مخلوط کردن آن ها در هنگام اختلاط اجزای سازنده بتن با آن ها، بتن الیافی را به دست آورد. در اینجا قصد داریم به چند نمونه از برجسته تریان این متریال ها اشاره کنیم. که امروزه در هر جای دنیا وقتی بتن الیافی ساخته می شود معمولا از یکی از این الیاف در ساخت آن استفاده می شود.

از جمله یکی از پر کاربردترین این مواد فولاد است. الیاف فولادی توانسته اند در تولید بتن الیافی کاری را انجام دهند که میلگردها و آرماتورهای فولادی به قطر و طول و وزن های در اندازه های بزرگ برای بتن انجام می دادند. یعنی همانطور که بتن معمولی را جهت تسلیح و مستحکم نمودن با آرماتورهای فولادی ساخته و پرداخته می کنند، این الیاف فولادی هم توانسته اند نقشی موثرتر را برای تسلیح بتن الیافی ایفا کنند. به طوری که بتن الیافی تولید شده توسط الیاف فولادی بسیار قوی تر از بتنی است که توسط آرماتورهای بتنی تقویت شده باشد.

الیاف نایلون و همچنین الیاف پلیمری

البته باید توجه داشته که خود الیاف فولادی را در ساخت بتن الیافی به دو شکل عمده به کار می گیرند، یکی از آن ها الیاف فولادی مستقیم است که شکل صاف و بدون خمسدگی یا پیچشی دارد و نوع دوم الیاف فولادی قلاب دار است که معمولا یک خمیدگی کوچک در انتهای آن وجود دارد. بتن الیافی ساخته شده توسط الیاف فولادی قلاب دار در همه تست ها و آزمایش ها نشان داده که می تواند پاسخگویی بهتری داشته باشد. به این معنا که مقاومت بیشتری دارد.

از دیگر الیافی که در ساخت بتن الیافی می توان در کنار الیاف فولادی نام برد، الیاف شیشه است. این محصول هم دارای استقبال بسیار گسترده است و به دلیل مقاومتی که الیاف شیشه در برابر محیط های بازی و قلیایی دارند به خوبی از این محصول می توان در محیط های با رطوبت بالا و حتی در سازه های زیر آبی استفاده نمود. نماس ساختمان های طراحی شده توسده این نوع از بتن الیافی هم دارای ظاهری شیک و خاص است که می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا بهترین نمونه های داخلی آن را مشاهده نمایید.

الیاف نایلون و همچنین الیاف پلیمری نیز در کنار الیاف پلاستیکی از دیگر الیافی هستند که در کنار الیاف فولادی و الیاف شیشه ای یا فایبر گلاس توانسته اند، نقش پر رنگی در ارائه بتن الیافی بر عهده گیرند. البته توجه به این نکته ضروری است که کاربرد الیاف شیشه و همچنین الیاف فولادی بسیار بیشتر از موارد اخیری است که به ان ها اشاره شد.

یکی دیگر از الیاف هایی که نسبت به بقیه جدیدتر است و آینده بسیار روشنی نیز در پیش رو دارد و می توان انتظار داشت که نسل اینده بتن الیافی استفاده زیادی از آن کنند، الیاف نانو می باشد. که الیافی مصنوعی هستند با کارآیی بسیار بالا و وزن پایین که در ارتقای کیفیت بتن الیافی تاثیر بسزایی دارد. هر چند برای مقایسه بهتر و دقیق تر این الیاف مختلف و بتن الیافی ساخته شده توسط آن ها می توانید با متخصصان و کارشناسان هنزا در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *