معنی اکسپوز

معنی اکسپوز چیست ؟

بتن اکسپوز چنانچه در مقاله های قبلی بیان کردیم به بتنی گفته می شود که سطح نهایی کار است و چیزی روی آن قرار نمی گیرد و در واقع نمای ما را بتن تشکیل می دهد. امروزه در طراحی دوکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها به این سمت پیش می رویم که به استفاده از مصالح طبیعی توجه بیشتری گردد.

کلمه اکسپوز در بتن به معنی آن چیزی است که در معرض نمایش و در مقابل دید است که نوشتار انگلیسی آن به صورت “expose” می باشد. البته این کلمه در زمینه های مختلف می تواند معانی گوناگونی داشته باشد ولی در اصطلاح اکسپوز به معنای بتنی است که در معرض دید قرار می گیرد. معمولاً این بتن به صورت پنل های پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد. اما می توان برای آن قالب اختصاصی تهیه نمود. بتون اکسپوز از مصالح جدید ساختمانی است. این مصالح هم به عنوان بتن اکسپوز نما و هم به عنوان بخشی از سازه کاربرد دارد.

در واقع طراحان دکوراسیون به این نتیجه می رسند که به جای مواد فرآوری شده و ترکیبی می توان از مواد خام استفاده کرد که هم زیبایی خاص خود را دارا هستند و هم یکدست و یکنواختند و همچنین جلوه ای طبیعی و کلاسیک به نمای بیرونی و یا داخلی ساختمان ما می بخشند که برای به دست آوردن چنین سطحی باید موارد گفته شده در مقاله “سطح استاندارد بتن اکسپوز” را مورد توجه و مد نظر قرار دهیم.

معنی اکسپوز

ویژگی اکسپوز

از مهم ترین ویژگی های بتون اکسپوز ظاهر آن است. اکسپوز که در طرح های متنوع و از اختلاط مواد پلیمری و معدنی متفاوت حاصل می گردد، کاربرد وسیعی در نمای دیوار­های داخلی و خارجی ، پله ها و کف ساختمان دارد. رنگ اکسپوز می تواند از روشن تا تیره و در محدوده طیف گسترده ای، متغیر باشد. همچنین این بتن رنگ پذیر است و می توان آن را به رنگ دلخواهی که مناسب فضا باشد رنگ آمیزی نمود.

از نظر فنی بتون اکسپوز دارای وزن مخصوص حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم در مترمکعب، ضخامت ۱ تا ۱۰ سانتی متر، مقاومت فشاری بین ۳۷۰ الی ۴۰۰ مگاپاسکال و عمر مفید بالا (حدود ۸۰ سال) می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که طرح اختلاط برنامه ریزی شده برای ترکیب اکسپوز ، مشخص کننده دقیق این مقادیر است. بتون اکسپوز در برابر حریق و یخ زدگی مقاوم است. همچنین عایق صوتی و حرارتی مناسبی است و به خاطر استفاده بلند­مدت، از مواد دوستدار محیط زیست محسوب می گردد.

کاربرد اکسپوز

اکسپوز هم در کف ساختمان ها و محوطه های بیرونی و هم در دیواره سدها و پل ها و زیر گذرها و هم در نمای بیرونی ساختمان ها و دیوارهای داخلی ساختمان ها به کار می رود. و روش استفاده و اجرای آن نیز به دو صورت پیش ساخته و بتن ریزی در محل می باشد. که در کارکرد نمای داخلی ساختمان ها معمولا از پنل های پیش ساخته اکسپوز استفاده می شود که در سایز و ابعاد مختلف تولید می شود و نمونه های آن را می توانید در صفحه اکسپوز هنزا مشاهده کنید.

یکی از خصوصیات اکسپوز این است که شما می توانید آن را با همان رنگ طبیعی که رنگی سرد و مدرن است برای ساختمان خود به کار ببرید (که سردی آن را می توان با ترکیب عناصر دیگر به جلوه ای خاص مبدل کرد) و همچنین می توانید آن را به رنگ دلخواه خود رنگ آمیزی کنید.

برای آشنایی با قابلیت ها و تنوع در طرح و بافت و رنگ اکسپوز می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *