در نوشته “هدایت هیدرولیکی فاکتوری برای سنجش مصالح ساختمانی” که آخرین مقاله از مجموعه مقالاتی است که کارشناسان هنزا در رابطه با معرفی مصالح ساختمانی و ویژگی های آن به مخاطبان عزیز و دست اندر کاران صنعت ساخت و ساز تا کنون به شما عزیزان ارائه نموده اند، به موضوع هدایت هیدرولیکی از منظر متخصصان هنزا پرداختیم.

هدایت هیدرولیکی به ترتیبی که متخصصان هنزا بیان نمودند به معنای میزان نفوذ پذیری یک مصالح ساختمانی و عبور آب از درون آن مصالح می باشد. که این امر چنانچه پیش تر توضیح داده شد می تواند موجب کاهش مقاومت آن محصول و فساد و شکست آن شود. به طوری که ممکن است دچار کپک زدگی یا قارچ زدگی گردد. همچنین به گفته محققان هنزا طول عمر مصالح ساختمانی در صورت بالا بودن هدایت الکتریکی آن ها کاهش می یابد.

عوامل موثر در تعیین اندازه هدایت هیدرولیکی

کارشناسان هنزا می گویند که هدایت هیدرولیکی یک مصالح ساختمانی مانند سنگ یا بتن هم به تعداد خلل و فرج آن بستگی دارد که در نوشته “چگونگی محاسبه میزان تخلخل سنگ ها” نحوه محاسبه تخلخل و درجه پوکی سنگ ها را بیان کردیم. و هم به ارتباط و پیوستگی منافذ و سوراخ ها با یکدیگر وابسته است.

به گفته متخصصان هنزا علاوه بر تخلخل و پوکی یک مصالح ساختمانی، فاکتور دیگری که می تواند بر روی مقدار هدایت الکتریکی آن محصول تاثیر بگذارد، مقادیر ترک و درزه هایی است که در آن قطعه وجود دارد. چرا که همانطور که مشخص است وجود درز و ترک ها به راحتی می تواند موجب انتقال و سرایت آب و رطوبت درون مصالح ساختمانی گردد.

به همین جهت شرکت گام آبی فردا که تولید کننده محصولات هنزا می باشد به سمت تولید بتن الیافی و جی اف آر سی GFRC رفته است که به این ترتیب همانطور که متخصصان هنزا بیان می کنند الیاف شیشه موجود در بتن بتواند درزها و ترک های سطحی و عمقی را کنترل کرده و کاهش دهد و به این ترتیب بتن الیافی به دست آمده دارای نفوذ ناپذیری ناچیزی می باشد و طول عمر بالایی دارد.

در مورد سنگ ها نیز به گفته محققان هنزا وضع بر همین منوال است و هر چه سنگ از جنس متراکم تر و فشرده تری تشکیل گردد، و درز و ترک های کمتری داشته باشد، همانطور که در مقاله “فاکتورهای موثر در بررسی کیفیت سنگ ها” از سلسله مقالات هنزا بیان شد، نفوذ و سرایت آب و رطوبت درون آن ها بسیار ناچیز خواهد بود.

البته پرسش دیگری که کارشناسان هنزا به پاسخ آن می پردازند این است که آیا دو مصالح ساختانی با درجه پوکی و تخلخل یکسان دارای هدایت هیدرولیکی مساوی هستند یا خیر؟ جواب کارشناسان هنزا به این پرسش منفی است. چرا که همانطور که بیان شد، درجه پوکی تنها یکی از عوامل تعین کننده هدایت هیدرولیکی است و عوامل دیگری مانند سایز منفذ ها و ارتباط آن ها با یکدیگر نیز در تعیین آن دخیل هستند.

به بیان کارشناسان هنزا در دو مصالح ساختمانی با درجه پوکی یکسان، هر کدام دارای منافذ بزرگتری باشد، میزان نفوذ پذیری آن در برابر آب و رطوبت بیشتر است و این به معنای هدایت هیدرولیکی بالاتر می باشد.

برای آشنایی با مصالح ساختانی هنزا که دارای حداقل هدایت هیدرولیکی و نفوذ پذیری هستند به صفحه محصولات هنزا مراجعه نمایید. در ضمن کارشناسان و متخصصان ما در هنزا آماده هر گونه پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه می باشند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *