یتن اکسپوز در طرح اختلاط و روش تولید اختلافاتی با یتن معمولی دارد. دلیل این امر همانطور که در مقاله “استفاده بجا و مناسب از بتن اکسپوز” نیز به آن اشاره کردیم، این است که بتن معمولی در لایه های زیرین ساختمان به کار می روند و در معرض دید و نمای ساختمانی نیستند. به همین دلیل بر خلاف بتن اکسپوز، تنها خصوصیتی که از بتن معمولی انتظار داریم این است که مقاومت لازم و کافی را در برابر نیروها و فشارهای مختلفی که به ساختمان وارد می آید داشته باشد.

اما بتن اکسپوز چون در معرض نمایش قرار دارد، چه در نمای بیرونی و چه در دیوارهای داخلی و یا کفپوش هایی که به کار می رود. به هر حال لازم است که جلوه زیبایی داشته باشد و در برابر عوامل مختلف محیطی و آب و هوایی مقاومت سطحی مطلوب از خود نشان دهد. مثلا بتن اکسپوز باید دارای سطحی یکئدست، صاف و حتی صیقلی باشد.

عوامل موثر بر صیقلی شذن سطح بتن اکسپوز

یکی از راه کار هایی که جهت صیقلی کردن سطح بتن نما صورت می گیرد این است که طرح اختلاط و روش تولید باید با دقت لازم و بر اساس نسبت های دقیق و پیشنهادی صورت پذیرد. مثلا در طرح اختلاط بتن اکسپوز نسبت به بتن معمولی دانه بندی و اندازه سنگدانه ها ریزتر است و همچنین آب اضافه شده به مخلوط میزان کمتری دارد. همچنین از افزودنی هایی مانند میکروسیلیس استفاده می شود (میکروسیلیس جزو مواد پوزولانی می باشد.) که بر روی کیفیت سطحی بتن اکسپوز تاثیر مطلوبی بجا خواهند گذاشت.

دو عامل دیگر که می توان در افزایش کیفیت سطحی و صیقلی بودن یتن اکسپوز به آن اشاره کرد عبارتند از ویبراسیون و استفاده از روغن قالب مناسب.

همانطور که می دانید برای افزایش تراکم ذرات بتن نما آن را مورد لرزش قرار می دهند که اگر ویبراسیون خوب صورت بگیرد تراکم بتن و استحکام آن و همچنین کیفیت سطحی آن بالاتر می رود. همچنین روغن قالب که در قالب گیری بتن اکسپوز استفاده می شود در لهلود کیفیت سطحی موثر است.

برای دستیابی به سطحی صیقلی و مستحکم برای بتن اکسپوز تولیدی با کارشناسان و محققان هنزا تماس بگیرید و نمونه های محصولات ما را در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *