دال بتنی را باید بتوانیم کارآمد تر بسازیم. چون وقتی یک محصول برای این به وجود آمده که عملیات ساخت و ساز را ارتقا دهد باید در طراحی های آن به قدری دقت های لازم لحاظ شود که به راحتی بتواند بدون کوچکترین نقصی آنچه را که مهندسان و معماران از آن انتظار دارند برآورده کند. دال بتنی هم می توان زیر مجموعه همین دست از مصالح ساختمانی به شمار آورد.

یکی از مواردی که می تواند فاکتور ارتقا بخش دال بتنی محسوب شود، این است که از جنس های برتر بتن دست به تولید دال بتنی بزنیم، مثلا اینکه به جای آنکه در ساخت این محصول از بتن معمولی استفاده کنیم، بتن الیافی را جایگزین آن کنیم که می تواند کلی مزایا و فواید با خود به همراه داشته باشد.

طرح های سه گانه دال بتنی

که برای آنکه به برتری سطح و لول یک دال بتنی که با استفاده از بتن الیافی ساخته شده است نسبت به آن دال بتنی که در ساخت آن بتن معمولی به کار رفته است، می توانید به آن دسته از مقالات و نوشته های هنزا مراجعه کنید که در آن کارشناسان و متخصصان ما سعی بر این داشته اند که امتیازات و ویژگی های بتن الیافی را نسبت به نوع معمولی آن توضیح داده و تشریح کنند.

بنابراین جنس مواد اولیه به کار رفته یکی از عواملی است که می تواند راندمان و کارآیی دال بتنی را افزایش دهد. اما برای بهبود این محصول عامل دیگری نیز وجود دارد که به اندازه عامل اول مهم و موثر است. عامل دوم عبارت است از طراحی دال بتنی. یعنی اینکه به شکلی اگر این محصول را طراحی کرده و بسازیم می توانیم انتظار بازدهی بیشتری از آن داشته باشیم که در حوزه تخصصی طراحان و معماران سازه است.

به این منظور برخی تحقیقات و بررسی هایی توسط مهندسان و محققان عمران صورت پذیرفته که نتیجه نهایی آن را سعی کردیم در نوشته “شکل های مختلف دال بتنی در طراحی” خدمت شما ارائه کنیم. که از این قرار بود که یکی از عواملی که می تواند به بالا بردن سطح کیفی و مقاومتی دال بتنی بینجامد این است که بتوانیم آن را طوری طراحی کنیم که در حین حفظ مقاومت مورد نظر، وزن کمتری با خود به همراه داشته باشد.

با دنبال کردن این هدف، طراحان به این نتیجه رسیدند که روش هایی برای طراحی دال بتنی وجود دارد که می تواند ما را به هدف مورد نظر برساند. این روش ها این است که تغییراتی در شاکله دال بتنی ایجاد کنیم که وزن آن را به دلیل کاهش میزان بتن مصرفی کاهش دهد ولی این کاهش وزن به شکلی اعمال شود که باعث نشود مقدار قابل توجهی از مقاومت مکانیکی دال بتنی کاسته نشود.

طراحان سه طرح را پیشنهاد کرده و اجرایی نمودند که هر سه طرح می تواند در راستای هدفی که بیان شد باشد. طرح اول اینکه دال بتنی را طوری طراحی کنیم که یک سطح آن شکل موجی داشته باشد. روش دوم این که سطح آن را به شکل دندانه ای طراحی کنیم و روش سوم اینکه دال بتنی را به صورت کلوچه ای طراحی کرده و هر دو طرف آن را تغییر شکل دهیم.

برای بررسی تفاوت های این طرح های سه گانه این محصول می توانید با مشاهده نمونه های آن ها در صفحه دال بتنی هنزا، از کارشناسان و متخصصان هنزا نیز در این رابطه کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *