می توان ابداع بتن الیافی را در واقع شکل دهی راهی نو در عرصه صنعت ساختمان به حساب آورد. در واقع داخل کردن و ترکیب الیاف با بتن توانست ما را با مصالح ساختمانی جدیدی مواجه کند که نه تنها استحکام و مقاومت بتن را داشت بلکه دارای مقاومت فشاری، خمشی و برشی بیشتری هم بود و به این ترتیب دیگر نیازی به آرماتورهای فولادی برای تسلیح بتن الیافی نیست.

البته محققان و متخصصان و دست اندرکاران صنعت ساختمان تحقیقات خود را متوقف نکرده اند و در پی ایجاد راه هایی برای افزایش استحکام و مقاومت و بازدهی بتن الیافی هستند. یکی از این راه ها دست یافتن به الیاف تازه و جدید برای بهبود کیفیت بتن الیافی است که این مساله را در نوشته “تحقیقات برای تولید الیاف جدید در ساخت بتن الیافی” مورد بررسی و توجه قرار دادیم.

ضربه پذیری بتن الیافی در ستون های ساختمان

قابلیت هایی که ترکیب الیاف در بتن به وجود آورده است باعث شده که بتوان در ساخت سازه ها و شکل های سازه ای خلاقیت ها و نوآوری هایی به وجود آید. از جمله این قابلیت ها که توانسته زیبایی های هنری را در عرصه ساختمان ایجاد کند، مقاومت های پیچشی و برشی بتن الیافی است. که زیرمجموعه خواص مکانیکی بتن الیافی قرار می گیرد.

مثلا می توان طراحی های مشبک و دارای انحنا و پیچ و تاب را در سازه ها و بخصوص بخش های بیرونی و نمای ساختمان به وجود آورد. برای بیشتر دانستن در این رابطه یهتر است به مقاله “استفاده از بتن الیافی در ساخت ستون ها” از سلسله مقالات هنزا مراجعه نمایید.

در ادامه مبحث یاد شده در بالا باید اضافه کنیم که این خصوصیت بتن الیافی که باعث شده مقاومت های مکانیکی آن از جمله مقاومت در برابر تنش های ایجاد شده پیچشی، برشی و فشاری افزایش قابل توجه داشته باشد این است که الیاف موجود در بتن بتوانند فشار های وارده را در تمامی حجم بتن به طور یکسان پخش کرده و از طرفی منع از گسترش ترک های سطحی بتن شوند و همین کاهش مقدار ترک ها در سطح بتن و افزایش تراکم و یکپارچگی نیز کمک بزرگی است که بتن الیافی بتواند مقاومت بیشتری را تجربه و تحمل کند.

به همین دلیل حجم کمتری از بتن الیافی می تواند به اندازه حجم بیشتری از بتن معمولی مقاومت و کارآیی داشته باشد. پس بنابراین می توان با استفاده از بتن الیافی پنل ها و ورقه هایی با ضخامت نازک تر ایجاد کرد که دارای مقاومتی یکسان با پنل های بتن معمولی است که دارای ابعاد گسترده تری هستند. به همین جهت همانطور که در نوشته “تورق و شکل پذیری از خصوصیات بتن الیافی است” نیز توسط کارشناسان هنزا بیان شد، می گوییم که بتن الیافی را می توان به صورت ورقه ورقه درآورد.

ضربه پذیری از خصوصیات مهم بتن الیافی

همانطور که می دانیم زلزله یکی از سوانح طبیعی است که سرتاسر دنیا کم و بیش با این پدیده دست و پنچه نرم می کنند و ساکنان بخش های کره زمین در پی یافتن راه هایی هستند که این رخداد طبیعی آسیب کمتری به زندگی و جان و دارایی های آن ها وارد کند. خصوصیتی مکانیکی که مستقیما با خسارات و صدماتی که زلزله می تواند به یک سازه یا ساختمان وارد کند بحث ضربه پذیری است. اما نقش بتن الیافی در برابر زلزله چیست؟

همانطور که می دانید کشور ما نیز در بخشی از کره زمین واقع شده است که گسل های زیادی را در خود جا داده است. به همین دلیل استعداد وقوع زلزله در آن وجود دارد و چنانچه می دانیم در طی سالیان اخیر هر چند سال یکبار کشور ما با این پدیده در بخشی از خاک خود مواجه می شود و صدمات بسیاری بر هموطنان عزیزمان وارد می شود. که بخش عمده ای از این صدمات به دلیل تخریب خانه ها و ساختمان ها و سازه های عمرانی وارد می آید و اینجاست که نقش بتن الیافی در مورد زلزله نمایان می شود.

ضربه پذیری یعنی اینکه یک مصالح ساختمانی چگونه می تواند در برابر ضربه های ناگهانی که به آن وارد می شود مقاومت از خود نشان دهد. آیا دچار شکست و فرو ریزش می شود و یا اینکه می تواند انرژی وارد شده را در خود هضم کرده و مانع از شکست و از هم پاشیدن سازه شود. بتن الیافی با توجه به وجود الیاف ها می تواند ضربه وارد شده را در طول الیاف های موجود در بتن الیافی در جهت های مختلف پخش کرده و اصطلاحا ضربه را بگیرد.

به همین دلیل استفاده از بتن الیافی در یک سازه می تواند به خصوص در مناطقی که زلزله خیز هستند و یا در معرض ضربات ناگهانی هستند مانند پناهگاه هایی که برای محافظت در برابر بمباران ها ساخته می شود، کاملا مطمئن و مقاوم باشد. پس از بتن الیافی به عنوان محصولی یاد می شود که در رده مصالح ساختمانی ضربه پذیر تقسیم بندی می شود.

برخی از نمونه های به کار رفته این بتن را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مشاهده نمایید که در واقع یکی از انواع بتن الیافی می باشد که از الیاف شیشه در ترکیب آن بهره گرفته شده است. برای آشنایی بیشتر با موارد کاربرد بتن الیافی می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *