اگر بخواهیم تاریخچه ای از بتن الیافی را بیان کنیم لازم است به خانه های خشت و گلی اشاره کنیم که از ترکیب کاه در خشت های کاه گلی برای ساخت خانه ها و افزایش مقاومت و کاهش ترک خوردگی دیوارها استفاده می شد. گفته اند که مصری ها اولین طایفه ای بودند که از این مصالح استفاده می کرده اند.

اما ردپای بتن الیافی را همچنین می توان از در به کار بردن الیاف آزبست در ساخت ظروف گلی پیدا کرد. نهایتا در سال های 1950 و 1960 در کشورهای شوروی و آمریکا تحقیقیاتی صورت گرفت که نشان می داد به کار بردن الیاف در بتن ها باعث کاهش تمرکز تنش در محل های ترک می گردد. که این نقطه عطفی در گرایش به سمت این نوع بتن بود. همانطور که در نوشته “عملکرد بتن الیافی در مقابل نیروهای وارده” نیز می توانید ببینید.

نانو بتن الیافی

الیاف به کار رونده در بتن الیافی از جنس های مختلفی می باشد که هر یک از آن ها مزایا و کیفیت خاص خود را به بتن می بخشد که برای اطلاع بیشتر مطالعه نوشته “فواید بکارگیری الیاف مختلف در بتن الیافی” راهگشا می باشد. که این الیاف به چند دسته الیاف پلاستیکی، الیاف آرامیدی، الیاف کربنی و الیاف شیشه ای تقسیم می شوند. برای آشنایی بهتر با بتن الیافی به دست آمده از الیاف شیشه ای به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید.

از این بتن به خصوص در مناطق سردسیر مانند کشورهای کانادا و آمریکای شمالی و نیز برای کارکرد در مناطق مرطوب مانند ساخت پل ها و سدها در ژاپن استفاده می شود. با ورود فناوری نانو به عرصه علم و تکنولوژی، بتن الیافی نیز از این تکنولوژی بی نصیب نمانده است. و اخیرا در کارخانجات صنعتی و پیشرفته الیاف نانو تولید می شود که با توزیع این الیاف در بتن توانسته اند به بتن الیافی با کیفیت بسیار عالی دست پیدا کنند.

این الیاف به کلی مانع از یخ زدگی بتن الیافی می شوند و مقاومت های کششی و خمشی و فشاری آن را تا حد چشمگیری افزایش می دهند و برای آگاهی از سایر خصوصیات این نوع بتن و درخواست استفاده از آن در ساختمان خود می توانید در تماس با کارشناسان محصولات هنزا باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *