همانطور که کارشناسان هنزا در مقاله “ارکان ساخت ساختمان” این مطلب را مورد اشاره قرار دادند، یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش کیفیت ساخت و ساز و پیش برد بهینه یک پروژه ساختمانی بهره مندی از یک واحد کارگاه مجهز و اصولی می باشد. که قواعد ایمنی و کارگاهی و بهره مندی از بخش های مختلف از مهم ترین بخش های کارگاه محسوب می شود که کارشناسان هنزا آن را در افزایش بهره وری پروژه ضروری می دانند.

اما چنانچه در نوشته پیشین از متخصصان هنزا به نام “اجزای مختلف یک کارگاه ساختمانی” خواندیم، یکی از قواعد اساسی در بنای هر کارگاه ساختمانی رعایت اصول ایمنی و حراست است. به بیان کارشناسان هنزا در کارگاه باید تمهیداتی اتخاذ گردد که از مصالح ساختمانی و ابزارآلات موجود در ساختمان به خوبی مراقبت گردد. به همین جهت چنانچه متخصصان هنزا بیان می دارند معمولا در اطراف کارگاه ها به وسیله یک حصار چوبی یا فنس توری، جوانب احتیاط و محافظت رعایت می گردد.

اما از آن جایی که هر کاری اصول و قواعد خود را می طلبد، حصار کشی و فنس گذاری اطراف کارگاه نیز به بیان متخصصان هنزا از این قاعده مستثنی نیست و چه بسا اهمیتی ویژه تر دارد. کارشناسان هنزا می گویند که در این زمینه تفاوتی ندارد که از حصار چوبی یا از فنس های توری استفاده می کنید. به هر حال در این میان برای نگه داری این حصارها باید از پایه هایی استفاده شود که برای سر پا نگه داشتن حصار به داخل زمین فرو می رود. اندازه تقریبی فرو رفتن این پایه ها در زمین را متخصصان هنزا حدود 60 سانتی متر در نظر می گیرند.

حصار تخته ای یا زیرسازی فلزی و چوبی

ضمنا توجه کنید که فاصله تقریبی هر دو پایه از هم باید حدود 2 متر باشد. و در حصار چوبی این پایه ها معمولا یک چوب نوک تیز است و لی به گفته کارشناسان هنزا در فنس های توری از میله های فلزی به عنوان پایه استفاده می شود. ارتفاع تقریبی حصارها نیز باید در حدود 60 سانتی متر الی یک متر و هشتاد سانتی متر باشد. که این ارتفاع بستگی به محوطه اطراف و وسعت کارگاه نیز دارد.

بنابراین چنانچه متخصصان هنزا نیز بر این نکته تاکید دارند، مسئولیت خطیر مدیریت پروژه در رعایت همه موارد جانبی باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله مسائلی که علاوه بر تجهیز و فراهم کردن مسائل و ابزار و تجهیزات مورد نیاز کارگاه باید از طرف سرپرست کارگاه مد نظر قرار گیرد، نحوه صحیح انبار کردن مصالح ساختمانی و ماشین آلات مورد نیاز در کارگاه و همچنین برقراری سیستم ایمنی و امنیت در سراسر کارگاه می باشد. که به قول کارشناسان هنزا شعا اول ایمنی بعد کار باید سرلوحه فعالیت همه مدیران پروژه ها قرار گیرد.

نکته دیگری که متخصصان هنزا آن را از ملزومات مهارتی سرپرست کارگاه بر می شمرند این است که سرپرست یک پروژه عمرانی باید خود نسبت به نحوه صحیح فعالیت های ساخت و ساز علم و مهارت کافی داشته باشد. به عنوان مثال بتواند نسبت به جوشکاری اتصالات، و کیفیت آن ها نظارت کند و مسائل ایمنی جوشکاری را تذکر دهد. به علاوه با انواع پیچ و پرچ ها و اتصالات و قوانین اجرایی آن ها کاملا آشنایی داشته باشد.

رعایت موارد ایمنی در کارگاه ساختمانی

اگر سرپرست کارگاه نسبت به بخش های مختلف ساخت و ساز علم و تبحر کافی داشته باشد موجب هر چه بهتر و دقیق تر پیش رفتن پروژه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با محصولات هنزا توصیه می شود به صفحه محصولات هنزا مراجعه نمایید و همچنین می توانید در راستای مطالب گفته شده با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *