در دنبال کردن مراحل ساخت بتن اکسپوز به مقاله “چه زمانی برای خشک شدن بتن اکسپوز نیاز است؟” رسیدیم که همانطور که مشاهده کردید پس از انجام مراحل اولیه و اسپری کردن بر روی سطح و قرار دادن پلاستیک نایلونی، منتظر خشک شدن بتن اکسپوز بودیم. اما مرحله بعد که در این نوشته آن را توضیح خواهیم داد مربوط است به مرحله پس از خشک شدن.

در این قسمت لازم است که رویه پلاستیکی را از روی بتن اکسپوز برداشته و سپس سطح آن را شستشو بدهیم. احتمالا برداشتن پلاستیک نایلونی بدون مشکلی انجام شود. چرا که بتن اکسپوز کاملا خشک شده است و چسبندگی ای قاعدتا با پلاستتیک نخواهد داشت. بنابراین پس از این کار راه رفتن بر روی سطح بتن اکسپوز کاملا امت خواهد بود و صدمه ای به سطح آن نخواهد رساند.

شستشو و جارو کردن سطح بتن اکسپوز

اما برای آنکه ذرات و ریزدانه ها و هر گونه آلودگی که ممکن است در حین ساخت بر روی لایه بتن اکسپوز نشسته باشد را از آن دور کنید بهتر است در این قسمت، سطح آن را به طور یکنواخت با شلنگ بشویید. این شستشو باعث می شود که سطح خامه ای که بر روی بتن اکسپوز شکل گرفته شسته شده و از بین برود و سنگدانه ها و ریزدانه های بتن اکسپوز که زیر آن قرار دارد در معرض دید قرار می گیرد.

برای آنکه مطمئن باشید زوائدی که روی سطح بتن اکسپوز قرار گرفته اند، کاملا از میان رفته اند، بهتر است هنگام شستشو از یک جارو نیز برای روبیدن آن استفاده کنید. این کار برای آن دسته از ذراتی که لابلای منفذهای بتن اکسپوز قرار گرفته اند و ممکن است با شستشو از لای خلل و فرج خارج نشوند کارساز است. چرا که با جارو کردن سطح بتن اکسپوز کاملا تمیز و براق می شود.

فقط دقت و رعایت نسبت به دونکته در این مرحله از ساخت بتن اکسپوز ضروری است:

  1. دقت کنید که شستشو و جارو کردن را منحصر به بخش خاصی نکنید. یعنی سعی کنید به میزان مساوی و یکنواخت همه سطح بتن اکسپوز را شسته و جارو نمایید. اگر بیش از حد تنها بر روی قسمت هایی از سطح متمرکز شوید باعث می شود که آن بخش ها آسیب ببیند و یا اینکه از لحاظ ظاهری نسبت به بقیه بخش های سطح این سازه متفاوت باشد و به این ترتیب یک ناهماهنگی در آن وجود داشته باشد.
  2. اگر در ساخت بتن اکسپوز از ریزدانه ها و سنگدانه های تزئینی استفاده می کنید، آنها باید به طور یکنواخت در تمام سطح توزیع شده باشند. مسئله یکنواختی از نکات مهم در طراحی و ساخت است که باعث می شود تمام سطح مورد نظر شما دارای شکلی یکسان باشد.

همانطور که دیدیم اگر تقارن و یکپارچگی در ساخت هر محصولی از بین برود باعث می شود که از جنبه هنری و زیبایی های بصری نمره کمی را به خود اختصاص دهد. این باعث می شود که میزان توجه ما به بخشی از سطح بیشتر باشد و کمتر به بقیه آن توجه کنیم و احساس ناهماهنگی را به مخاطب القا می کند.

برای فاصله گرفتن از چنین ضعف هایی در طراحی می توانید با طراحان و مشاوران مجرب ما در هنزا تماس گرفته و مطالب خود را در میان بگذارید. نمونه های با کیفیت عالی را نیز می توان در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *