جی اف آر سی GFRC که در واقع همان بتن الیافی است که در آن از الیاف شیشه در ترکیب بتن برای تقویت و استحکام آن استفاده شده است، از جمله جدیدترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز می باشد. از آنجایی که این محصول دارای مزیت های بیشماری نسبت به بتن معمولی است توانسته مورد توجه معماران، مهندسان و مالکان ساختمان قرار گیرد و همین امر موجب گسترش روز افزون استفاده از این مصالح شده است.

مزیت های جی اف آر سی GFRC را می توان در چند مقوله مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:

– مقاومت

– زیبایی

– طول عمر

بعد زیبایی شناسانه جی اف آر سی GFRC

در مقاله “مقاومت جی اف آر سی GFRC در برابر زلزله” گفتیم که وجود الیاف شیشه در جی اف آر سی GFRC سبب شده که مقاومت این محصول در برابر نیروهای خمشی به طور چشمگیری افزایش پیدا کند و همین امر موجب شده که نماها و دیوارهایی که توسط جی آر سی GRC ساخته می شوند بتوانند در برابر حوادثی همچون زلزله به خوبی از خود مقاومت نشان دهند.

همچنین فاکتور دوم مورد بررسی در بتن جی اف آر سی GFRC طول عمر می باشد که همانطور که می دانید عواملی مانند کپک زدگی، قارچ زدگی و غیره می تواند به تدریج بتن جی اف آر سی GFRC را دچار فساد و از هم گسیختگی کند. ولی از آنجایی که علت اصلی بروز این موارد نفوذ آب و رطوبت به داخل بتن است، چنانچه در نوشته “آب بندی کردن نمای جی اف ار سی GFRC” بیان شد، جی اف آر سی GFRC به خوبی و طی مراحل ساخت آب بندی شده و به خوبی می تواند در برابر نفوذ هر گونه رطوبتی مقاومت کند که همین امر موجب افزایش دوام و طول عمر این محصول می باشد.

اما مساله و موضوع سوم، در رابطه با زیبایی است. با پیشرفت تکنولوژی و هنر، معماران و دانشمندان دریافته اند که باید از هر وسیله ای در زندگی بشر برای تقویت روحیه و القای آرامش و شادی به او بهره برد که هنر و زیبایی نقشی اساسی در این خصوص دارد. به ویژه در دنیای امروز که عوامل تنش زا و ایجاد کننده استرس به دلیل مشغله ها و ارتباطات و افکار فراوان به شدت انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است.

نقش هنر و زیبایی در طراحی جی آر سی GRC

جی اف آر سی GFRC نیز در همین رابطه گام بلندی برداشته است. چرا که علاوه بر اینکه بتن جی اف آر سی GFRC دارای مقاومت و استحکام بالایی است و به دلیل وجود الیاف در ترکیب خود می تواند در برابر ترک های حاصله مقاومت از خود نشان دهد و همچنین نیروهای مختلف اعم از کششی، پیچشی، خمشی و همچنین فشاری را بهتر از بتن های معمولی که توسط آرماتورهای فولادی مسلح شده بود، تحمل کند، بلکه در زمینه زیباتر کردن خانه ها و ساختمان ها نیز تاثیر خوبی ایفا می کند.

جی اف آر سی GFRC به دلیل برخورداری از مقاومت خمشی و پیچشی بالا ای استعدا را دارد که به صورت شکل های منحنی، مشبک و خمیده طراحی شود. همین امر نشان می دهد که طراحانی که برای طراحی نمای ساختمان، ماده مورد استفاده را از جی اف آر سی GFRC انتخاب می کنند، دستشان در طراحی بازتر است و در این زمینه بسیار می توانند خلاق باشند.

به همین جهت ما امروزه می بینیم که در ساختمان های لوکس و جدید از نمای جی اف آر سی GFRC برای پوشش ساختمان و سازه بهره می برند. و طراحی های دلپذیر و چشمگیری را ارائه می دهند که بدون استفاده از جی اف آر سی GFRC این گونه طرح و نقش ها غیر قابل بهره برداری بودند.

مساله دیگری که در زمینه زیباسازی نمای بیرونی و یا داخلی یک ساختمان دارای اهمیت بسزایی است بحث رنگ آمیزی است. همانطور که می دانید، رنگ ها دارای اثرات ویژه ای هم از لحاظ زیبایی شناختی و هم از لحاظ اثرات روانی می باشند و جی اف آر سی GFRC قابلیت این را دارد که به هر رنگی رنگ آمیزی شود.

جی اف آر سی GFRC را هم می توان بعد از تولید و نصب به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد. و هم می توان در حین مراحل تولید و اختلاط با توجه به سفارش مشتری پنل های جی اف آر سی GFRC را با افزودن رنگدانه مورد نظر به رنگ دلخواه در آورد. باید توجه داشت که آن دسته از پنل های جی اف آر سی GFRC که در حین اختلاط رنگ می شوند دارای عمق و ثبات رنگ بهتری نسبت به پنل های جی اف آر سی GFRC هستند که پس از نصب و اجرا رنگ آمیزی می شوند.

برای آنکه نمونه های اجرا شده جی اف آر سی GFRC را در طرح های مختلف و رنگ های متنوع و زیبا مشاهده کنید بهتر است به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و هرگونه سفارش و درخواستی در این زمینه را با کارشناسان و متخصصان هنزا در میان بگذارید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *