بتن الیافی از ترکیب الیاف و بتن به دست می اید که شیوه ای نوین جهت تقویت و تسلیح بتن می باشد که سک نمونه از انواع آن، بتن جی اف آر سی GFRC می باشد که حاصل ترکیب بتن با الیاف شیشه (فایبر گلاس) می باشد که نمونه های اجرایی آن در صفحه بتن جی اف آر سی GFRC هنزا قابل مشاهده است.

اما برای آنکه بتن الیافی به کیفیت و کارآیی مورد نظر ما در ساخت و ساز دست پیدا کند لازم است که در نحوه اختلاط و ترکیب آن موارد لازم و ضروری رعایت شده و مورد دقت قرار گیرد. همانطور که پیش از این گفتیم در ترکیب بتن الیافی مواد زیر به کار گرفته می شود:

– سیمان

– آب

– الیاف

– افزودنی های پلیمری

– ریزدانه ها مانند شن و ماسه

– سایر افزودنی های مجاز

که این افزودنی ها برای افزایش تراکم، چسبندگی و مقاومت بتن الیافی به آن اضافه می شود. ولی همانطور که در مقاله “ابعاد ریزدانه ها در ترکیب بتن الیافی” بازگو شد، ابعاد زیردانه هایی که در ترکیب بتن الیافی به کار گرفته می شود باید طبق استاندارد و محاسبه شده باشد که ترکیب نهایی دارای قوام و استحکام لازم باشد.

همچنین نسبت آب، سیمان و الیافی که در تولید بتن الیافی مصرف می شود نیز طبق راهنمایی هایی که در نوشته “نسبت ظاهری در تولید بتن الیافی” بیان کردیم باید در نظر گرفته شوند.

در ادامه به روش های مختلفی که برای اختلاط بتن الیافی در نظر گرفته شده و اجرا می شود خواهیم پرداخت که عبارتند از:

روش اول: در این روش توصیه می شود که پیش از هر کاری الیاف مربوطه را که از قبل انتخاب کرده ایم بر روی تسمه نقاله با سنگدانه ها (شن و ماسه) مخلوط کرده و به درون مخلوط کن سر ریز کنیم. سپس سایر اجزا و ترکیبات بتن الیافی که در بند قبل به آن ها اشاره کردیم به مخلوط کن هدایت کرده و با هم مخلوط می کنیم. و در پایان برای آنکه مواد به خوبی در هم مخلوط شوند به آن ها آب می افزاییم.

روش دوم: در این روش الیاف و سنگدانه ها را بیرون از مخلوط کن با هم ترکیب نمی کنیم. بلکه ابتدا سنگدانه های ریز و درشت را به داخل مخلوط کن ریخته و با هم مخلوط می کنیم تا حجمی یکنواخت از سنگدانه داشته باشیم. سپس نوبت به افزودن الیاف می رسد.

الیاف را داخل مخلوط کن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با سنگدانه ها به خوبی قاطی شود. پس از آن نوبت به افزودن سیمان می رسد. سیمان و سایر افزودنی ها را که به مخلوط کن ریختیم برای بالا بردن کیفیت اختلاط نوبت به اضافه نمودن آب می رسد که در این مرحله به میزان لازم آب به آن می افزاییم.

روش سوم: در این روش مانند روش دوم ابتدا سنگدانه ها را داخل مخلوط کن می ریزیم تا با یکدیگر مخلوط شوند. اما در همین مرحله مقداری آب نیز به آن اضافه می کنیم که تضمین کننده استحکام بتن الیافی به دست آمده است. پس از آن نیز به مانند مرحله دوم به ترتیب الیاف و سپس سیمان را به همراه آب به داخل مخلوط کن ریخته و اجازه می دهیم به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند تا بتن الیافی به دست آمده کاملا منسجم باشد.

اختلاط الیاف در بتن الیافی

روش هاس بالا با توجه به تجربه مجری تولید بتن و همچنین نوع بتن الیافی و کارکرد آن توسط مهندسان پروژه به کار گرفته می شود و به این ترتیب بتن الیافی مطلوب به دست می آید. اما باید توجه داشته باشیم که اگر برای بتن الیافی خود می خواهیم از الیاف چسبی استفاده کنیم لازم است این الیاف در مرحله پایانی به بتن افزوده شود تا مانع اختلاط محصول نگردد.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات روش اختلاط بتن الیافی می توانید با کارشناسان و متخصصان تولید مصالح ساختمانی ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *