در این مقاله قصد داریم با مروری بر چند نوشته قبلی راجع به بتن جی اف آر سی / جی آر سی به بررسی مزیت های این بتن نوین و الیافی بپردازیم تا شاید از این طریق بتوانیم راز گسترش استقبال و توسعه تولید جی اف آر سی / جی آر سی را در کشورهای مختلف جهان به دست آوریم و متوجه شویم چه عواملی باعث شده که این محصول بتواند بازار نماکاری را از دست سایر مصالح ساختمانی بیرون آورد.

همانطور که می دانی هر چند سال سک بار محققان و پژوهشگرانی که در زمینه صنعت ساختمان و متریال ساختمانی فعالیت و تخقیق می کنند محصولی جدید را به بازار ساخت و ساز معرفی می کنند. که این محصول بتواند مزیت هایی که متریال و مواد قبلی داشتند را به طور ویژه و گسترده تری داشته باشد و از طرفی عیب و موانع کاربردی که برخی از آن ها داشتند را به طور حداقل داشته باشد و یا به طور کل بر طرف کرده باشد.

دوام از مولفه های برتر جی اف آر سی / جی آر سی است

از جمله این مصالح ساختمانی جدید که اخیرا به بازار ساختمان معرفی شده است، جی اف آر سی / جی آر سی می باشد. جی اف آر سی / جی آر سی در واقع مخفف عبارت بتن مسلح به الیاف شیشه می باشد و همانطور که از نام آن پیداست یکی از انواع بتن است.

با این تفاوت که در جی اف آر سی / جی آر سی به جای آنکه مشکل تردی و شکنندگی بتن و همچنین ترک های سطحی روی آن را با استفاده از آرماتورها و میلگردهای فولادی حل و فصل کنیم به الیاف شیشه متوسل می شویم که می توانند در صورت ترکیب در حجم بتن مشکلات گفته شده را درباره بتن برطرف کنند.

البته جی اف آر سی / جی آر سی علاوه بر آنکه نقش آرماتور فولادی را می تواند برای بتن بازی کند، با توجه به وجود الیاف شیشه مزیت ها و استفاده های دیگری را نیز در اختیار سازندگان قرار می دهد. به همین دلیل است که کار کردن با جی اف آر سی / جی آر سی برای یک سازنده و معمار ساختمان رضایت بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

سازه های دکوری و تزئینی جی اف آر سی / جی آر سی

اما اگر بخواهیم جمع بندی خود درباره امتیازات جی اف آر سی / جی آر سی را با توجه به نوشته های قبلی کارشناسان هنزا انجام دهیم بهتر است از مقاله “کاربرد تزئینی جی اف آر سی / جی آر سی” شروع کنیم. در این نوشته در رابطه با این قابلیت جی اف آر سی / جی آر سی صحبت کردیم که بتن جی اف آر سی / جی آر سی تنها برای استحکام بخشی و یا زیباسازی نمای ساختمان به کار نمی رود.

بلکه جی اف آر سی / جی آر سی دارای قابلیتی از لحاظ طراحی و تولید می باشد که می توان سازه های دکوری و تزئینی که در محیط خانه و یا حتی در محوطه های بیرونی با اندازه های کوچک و بزرگ به کار می روند و نصب می شوند را با استفاده از بتن جی اف آر سی / جی آر سی انجام داد. چون ظرفیت کرنشی و مقاومت کششی آن چندان است که می توان طراحی های پیچیده و دارای انحنا و خمیدگی را در خود تحمل کند.

البته چنانچه با پیگیری خصوصیات جی اف آر سی / جی آر سی در خواهید یافت، هر چند داشتن ظرفیت بالای طراحی و پذیرفتن طرح و ایده های گوناگون و خلاقانه از جمله مزیت های یک متریال ساخت و ساز است و به شدت مورد توجه معماران و طراحان قرار می گیرد، اما این تنها مزیت جی اف آر سی / جی آر سی نیست که باعث شده برای ساخت ساختارها و سازه های دکوری و زینتی از جی اف آر سی / جی آر سی بهره ببرند.

یکی دیگر از ویژگی های جی اف آر سی / جی آر سی که اجازه می دهد این عملیات بر روی آن پیاده شود این است که جی اف آر سی / جی آر سی به دلیل حضور الیاف شیشه دارای قدرت و تحمل بالایی نسبت به نیروهای و عوامل خارجی موثر می باشد و می تواند در برابر عوامل مختلف جوی و آب و هوایی و همچنین مولفه های شیمیایی یا فیزیکی از خود مقاومت به خرج دهد.

این مقاومت ها سبب می شود که سازه ای که به دلیل اهداف دکوراسیونی از جی اف آر سی / جی آر سی تولید شده اند دارای طول عمر بالایی باشند و بتوانند در برابر آنچه می تواند مصالح ساختمانی دیگر را در طول زمان تخریب کند، از خود دوام نشان دهند. پس مساله دوام نیز جزء اساسی از ویژگی های مثبت و مثمر ثمر جی اف آر سی / جی آر سی می باشد. چرا که باعث حفظ هزینه های اقتصادی و مبالغی می شود که بعدا لازم است جهت تعمیر و مرمت سازه ها خرج شود.

شما نیز می توانید از طریق تماس با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا برای سازه های دکوراتیو خود از این بتن الیافی بهره مند شوید. به عنوان نمونه می توانید به صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا سری بزنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *