همانطور که می دانیم و می بینیم، روند پیشرفت علم و تکنولوژی به سمتی می رود که کارها و زندگی انسان ها را تسهیل کرده و در ضمن کیفیت آن را حداقل از لحاظ امکانات افزایش دهد و به این ترتیب بتواند روند کارها را آسان تر کند. در واقع دال بتنی نیز از دست آوردهای همین مسیر پیشرفت است.

چرا که مهندسان و دست اندر کاران صنعت ساختمانی بر این باورند که باید روند ساخت سازه ها و ساختمان ها به شکلی جلو برود که این کار با سهولت بیشتر و در عین حال با اطمینان و قدرت بالاتری انجام شود. یکی از مسائلی که در جنب این نگاه پیش آمده است استفاده از سازه های پیش ساخته در ساختمان هاست که دال بتنی نیز جزو همین دسته سازه ها محسوب می گردد.

استفاده از سازه های پیش ساخته به این معناست که یعنی به جای آنکه تمام اجزای ساختمان را با استفاده از مواد اولیه در محل پروژه و در حین عملیات ساخت و ساز بسازیم، می توانیم بعضی از این اجزا را از پیش در کارخانه در ابعاد و اندازه ها و بر اساس فاکتورهای متناسب و مورد نیاز خود تولید کرده و سپس آن ها را در ساختمان در محلی که مد نظر قرار گرفته، نصب کنیم. دال بتنی نیز به همین شیوه اجرا می گردد.

دال بتنی سازه ای پیش ساخته

بنابراین سازه هایی امثال دال بتنی، پنل های پیش ساخته جی اف آر سی / GFRC، بتن اکسپوز و غیره جزو همین سازه های پیش ساخته می باشند که پیش تر در محل کار اجرا می شدند و الان نیز در برخی از پروژه ها به همان صورت انجام میگیرند که بستگی به امکانات محلی انجام پروژه، بزرگی پروژه و عوامل دیگری دارد.

ولی بسیاری مهندسان ترجیح می دهند که از دال بتنی و امثال آن به صورت پیش ساخته استفاده کنند که هم زحمت کمتری دارد و هم به دلیل آنکه دقت ساخت مجزای یک دال بتنی در کارخانه بالاتر است، محصولی مقاوم تر و قوی تر داریم که به راحتی به محل پروژه منتقل شده و در جای خود نصب می شود.

یکی دیگر از مزایای پیش ساخته بودن اجزای ساختمانی مانند دال بتنی این است که می توان در هنگام ساخت آن ها به صورت جداگانه، ظرافت هایی در طراحی به خرج داد که در محل پروژه کمتر می توان آن مقدار ظرافت را به خرج داد. البته شاید در مورد دال بتنی خیلی مطرح نباشد اما در مورد سازه هایی که در نمای ساختمان به کار می روند مانند جی اف آر سی GFRC یا بتن اکسپوز، این مسئله از بعد زیبایی شناختی اهمیت ویژه ای پیدا کند.

به همین جهت ما در نوشته “آشنایی با کارکردهای دال بتنی افقی” سعی کردیم که برخی از کاربردهای دال بتنی را روشن کرده و مورد بررسی قرار دهیم که شما می تواند با مطالعه این مقاله، آشنایی کلی ای با دال بتنی به دست آورید و با دید روشن تری برتری ویژگی های دال بتنی را نسبت به سازه هایی که در محل ساخته و اجرا می شوند مقایسه نمایید.

دال بتنی را همچنین شما می توانید در صفحه دال بتنی هنزا که برای آشنایی با این محصول طراحی شده است دنبال کنید و همچنین اگر مایل به استفاده از دال بتنی در ساختمان خود هستید لازم است پیش از اقدام به متخصصان ما در هنزا مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *